امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

دکتر بیگدلی، (معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه) به استودیوی مشاور آمد

مشاهده ۴۸۴
۱۴۰۲/۰۳/۰۸- ۱۴:۵۰

راه ­اندازی سفارت­خانه­ ی مجازی و ایجاد شبکه­ ی متمرکز در وزرات امور خارجه، دو راه­کار تازه برای ارائه ­ی خدمات کنسولی آسان به ایرانیان مقیم کانادا، محور گفتگوی کارشناس برنامه مشاور شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یکی از چشم­ اندازهای اصلی برنامه مشاور شبکه جام جم، برقراری ارتباط مؤثر با ایرانیان مقیم خارج از کشور و پاسخگویی به پرسش­ های مخاطبانی است که به دلیل دور بودن از سرزمین مادری، برای دریافت خدمات اجتماعی، حقوقی، قضایی و کنسولی به مشاوره و راهنمایی نیاز دارند. با همین دیدگاه، یکشنبه­ ی هر هفته مسئولان و کارشناسانی از ادارات، سازمان­ها و نهادهای مرتبط با موضوع، با حضور در این برنامه، ضمن معرفی تسهیلات و خدمات جدید، به پرسش این گروه از هم­ میهنان پاسخ می­ دهند.

برنامه­ ی این هفته­ ی مشاور میزبان "محمد امین غفارزاده" (معاون امور دانشجویی و بورس مدارس خارج از کشور وزیر امور خارجه) بود؛ کارشناسی که با اشاره به برگزاری "همایش سراسری رؤسای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور" در تهران و مطالبی که در نشست­ها مطرح شد؛ از توجه جدی سفیران حاضر در این همایش به حوزه­ ی دانشجویی سخن گفت و رایزنی در خصوص رفع دغدغه ­های دانشجویان ایرانی خارج از کشور را یکی از موارد مهم مطرح­ شده در این نشست­ها دانست. وی گفت: "تعداد زیادی از ایرانیانی که در حوزه­ ی امریکا و کانادا اقامت دارند؛ به­ ویژه دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کانادا، به جهت این که ما در آنجا نمایندگی فعال سیاسی نداریم؛ برای دریافت خدمات کنسولی با مشکل جدی مواجه ­اند. برای رفع این مشکل به تمام نمایندگی­ ها ابلاغ شده؛ که به محض مراجعه­ ی این عزیزان به هر نمایندگی در هر حوزه، کار آن­ها بدون فوت وقت در همان روز به انجام برسد. علاوه بر این، ستادی در وزارت امور خارجه برای پاسخگویی به این قبیل هم­ میهنان در داخل کشور تشکیل شده؛ که هنگام سفر به ایران یا از طریق بستگان­، به آن­ها خدمات کنسولی ارائه می­ شود."        

ارائه ­ی تسهیلاتی چون "ایجاد شبکه­ ی ارتباط متمرکز در وزارت امور خارجه"، "راه­ اندازی سفارت­خانه­ ی مجازی" و "پاسخگویی از طریق تلفن" سه راه­کار طراحی شده­ ی دیگر است که  در مصاحبه­ ی تصویری با "دکتر علیرضا بیگدلی" و بیانات مهمان برنامه به طور کامل در مورد آن­ها توضیح داده شد.

دکتر بیگدلی، (معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه)  در این باره گفت: تا پایان سال جاری با راه ­اندازی سایت کانادا و فعال شدن صفحه­ ی بخش کنسولی، همچنین قانونی شدن امضاء دیجیتال، مواردی مانند صدور گذرنامه، شناسنامه و وکالت­ نامه، از راه دور، همچنین احراز هویت، برای ایرانیان مقیم کانادا امکان­پذیر خواهد شد. علاوه بر این، بحث پایش نمایندگی­ها مطرح است که از طریق اطلاعات سامانه میخک متوجه می­ شویم، در کدام کنسولگری و چه بخش­هایی کارها متراکم شده­ و با  اضافه­ کردن نیرو در نمایندگی، یا اعزام کارشناس از تهران برای سرعت­ بخشیدن به ارائه­ ی خدمات اقدام می­ کنیم.

بخش دیگری از برنامه به پاسخگویی مهمان برنامه به پرسش­های مخاطبان اختصاص داشت. "محمد امین غفارزاده" در جواب یکی از مخاطبان، به همه­ ی دانشجویان توصیه کرد که با ثبت نام در سامانه ­ی میخک و بارگذاری مدارک از بروز مشکلات احتمالی مربوط به تأیید مدارک پس از فارغ­ التحصیلی جلوگیری کنند. وی همچنین گفت: "ثبت مهر خروج در پاسپورت توسط نمایندگی­های جمهوری اسلامی ایران، ویژه­ ی دانشجویان مشمول است و برای  استفاده از مزایای قانونی حهت تردد طراحی شده ­است. با این همه دانشجویان غیرمشمول و حتی دختران نیز می ­توانند با دریافت این مهر، از معافیت پرداخت عوارض خروج از کشور بهره­ مند شوند."                   

امتیاز شما