امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

امضای تفاهم نامه مشترک میان بنیاد ایران شناسی و شبکه جهانی جام جم

مشاهده ۳۴۴
۱۴۰۲/۰۴/۲۸- ۱۵:۱۹

در راستای رسالت و ماموریت شبکه جهانی جام جم و همچنین با توجه به اهمیت و ضرورت بالابردن سطح آگاهی و تعامل ایرانیان و فارسی زبانان خارج کشور با میهن اسلامی و آشنایی هر چه بیشتر آنها با میراث تاریخی، فرهنگی و تمدنی این سرزمین کهن، دومین نشست مشترک بین روسای بنیاد ایرانشناسی و شبکه جهانی جام جم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدیر شبکه جام جم با اشاره به اهمیت صیانت از هویت ملی و دینی ایرانیان خارج کشور و مصون سازی آنها در مقابل فرهنگ منحط غرب گفت: آشنا شدن مخاطبان شبکه با فرهنگ، تاریخ، تمدن و داشته‌های فرهنگی ایران بزرگ می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر می توان گفت سه تصویر از ایران وجود دارد؛ یک تصویر همان چیزی است که ریشه در تاریخ و تمدن و افتخارات واقعی کشورمان در قبل و بعد از اسلام و در دوران انقلاب اسلامی دارد. کشوری صلح طلب و پایبند به انگاره‌های دینی و اخلاقی که در بسیاری از مقاطع  دارای قدرتی بلامنازع بوده و از فرهنگی قدیمی و گسترده و ظرفیت علمی‌بالا بهره مند بوده و هست، دوم ایرانی که دشمنان و به ویژه برخی مستشرقین مغرض و رسانه‌ها بیگانه آن را بازنمایی کرده اند که به دور از واقعیت و مبتنی بر کینه و عداوت دشمنان این مرز و بوم ترسیم شده است، ایرانی که به دروغ خشونت طلب، ضدزن و فاقد آزادی معرفی شده و اتفاقا به دلیل قدرت امپراطوری رسانه ای غرب تا حد زیادی در اذهان عمومی دنیا رسوب کرده است، سوم ایرانی است که برخی مردم کشورمان و حتی برخی غیر ایرانی‌ها به صورت سطحی می‌شناسند و اگر از آنها در مورد جزئیات این تاریخ و تمدن پرافتخار پرسیده شود حرفی برای گفتن ندارند. این شرایط متاسفانه به دلیل کم کاری‌ها در حوزه فرهنگ است.

دکتر ملکی در ادامه با اشاره به حوادث سال گذشته در کشور اظهار داشت: شناخت ناکافی فرهنگ و هویت دینی و ملی موجب شد تا پس از فوت مهسا امینی و پیاده سازی پروژه اغتشاشات از سوی معاندان، برخی به اشتباه بیافتند و خطاهایی چون اهانت به نمادهای ملی و دینی و بی حجابی و ولنگاری را مرتکب شوند. در چنین شرایطی ایرانیان خارج کشور که دور از وطن زندگی می‌کنند هم به شکل حادتری با مشکل کم اطلاعی از تاریخ و تمدن و فرهنگ دینی و ملی خود مواجه هستند و با کمترین غفلت نه تنها هویت، اعتقادات و زبان مادری خود را فراموش می‌کنند بلکه به تدریج در فرهنگ پر از انحطاط غرب ذوب می‌شوند. طبعا معرفی فرهنگ و هویت و ارزش ها و هنجارهای ایرانی اسلامی‌برای ایرانیان خارج از کشور بسیار مشکل تر است. اما باید در این زمینه تمام دستگاههای مرتبط دست به دست یکدیگر بدهند و به نوعی هم افزایی برسند.

مدیر شبکه جهانی جام جم ضمن تشریح اشتراکات فراوانی که در رویکردهای شبکه جام جم با بنیاد ایرانشناسی وجود دارد گفت: برنامه سازان ما آمادگی دارند تا در موضوعاتی چون معرفی تاریخ و تمدن ایران، آشناسازی مخاطبان با مشاهیر و اسطوره‌های کشور، نمایش موزه‌های فرهنگی و تاریخی و نیز فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در قالب های مختلف مستند، ترکیبی، گزارشی، گفتگویی، میان برنامه و حتی نمایشی برنامه تولید کنند.

در ادامه دکتر رجبی دوانی رییس بنیاد ایرانشناسی، ضمن تقدیر از تلاش های شبکه جام جم برای تبیین هویت ایرانی و میزبانی شبکه در جلسه قبلی، گفت: دغدغه شما به عنوان مدیران شبکه جام جم قابل تحسین است و حتی شما دغدغه ایرانیان خارج کشور را نیز دارید؛ این خوب است اما همه باید وارد عمل شده و در حد توان انجام وظیفه کنند. کسانی که باید به وظایف خود عمل می‌کردند بیشتر کوتاهی کرده اند در حالیکه سایرین که کمتر مرتبط هستند بهتر پیگیر موضوع می‌شوند .

وی افزود: در عرصه بصری و تصویری می توان کارهای بزرگی انجام داد به خصوص در حوزه عظمت های ایران باستان که بیشتر می توانیم به ان افتخار کنیم. مانند اینکه ایران باستان سابقه بت پرستی نداشته است، کتیبه داریوش از اهورامزدا صحبت می‌کند، ما باید به اینها افتخار کنیم. اینکه ایران را کوچک کرده و با نمایش برخی آیین‌ها نظیر گلابگیری، سیاه چادر و یخچال طبیعی بخواهیم ایران را نشان دهیم خوب است اما این همه ی عظمتِ تمدن ایرانی نیست.

وی در ادامه به موضوع حجاب در تاریخ ایران اشاره کرد و گفت:  اگر در موزه‌های کشور، هنر و معماری اسلامی و حتی برخی دوره‌های تاریخی چون دوره ال بویه، صفویه، هخامنشیان تا انقلاب اسلامی‌به تجسم درآید حتی گردشگر خارجی هم با دیدن آن به عظمت ایران افتخار می  کند. ایران در زمان هخامنشیان نیز دیده شدن بدن را نمی‌پسندیدند و حجاب با چادر مخصوص برای زنان اعیان و اشراف و خانواده‌های خود داشتند. در دوره ساسانیان نیز، اردشیر؛ تلفیق دین و سیاست را داشت که هیچ وقت مطرح نشده است.

در ادامه تعدادی از مدیران هر دو مجموعه به بیان نقطه نظرات خود در موضوعاتی چون ضرورت استفاده برنامه سازان شبکه از بانک ایرانشناسان، طراحی مسابقه تلویزیونی با محور ایرانشناسی، معرفی مشاهیر و رجال علمی و فرهنگی کشور، انعکاس جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بنیاد ایرانشناسی، راه اندازی جشنواره فیلم کوتاه ایرانشناسی، معرفی قدمت و تاریخچه حجاب در ایران، معرفی کهن شهرهای ایران، بازنمایی مشاغل و هنرهای فراموش شده ایرانی، نمایش فرایند مرمت نسخ خطی و .... پرداختند.

در پایان تفاهم نامه ای با محوریت فرهنگ، هنر و رسانه، برای همکاری دوساله شبکه جهانی جام جم و بنیاد ایرانشناسی بین طرفین امضا و مبادله شد.

تصاویر

امتیاز شما