امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

«ژیکان» تازه ترین مستند تولید شبکه جهانی سحر

مشاهده ۴۲۰
۱۴۰۲/۰۹/۰۴- ۱۱:۳۶

از تازه ترین مستند تولید شده در شبکه جهانی سحر با نام «ژیکان» رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، تولید این مجموعه مستند 16 قسمتی با هدف معرفی تاریخ، فرهنگ و هنر غنی قوم ریشەدار و پرافتخار کرمانج در خراسان تهیە شدە است.

در این پروژە کە نخستین بار در چنین سطح و ابعادی بە فرهنگی این قوم پرداختە شدە، با تکیە بر پژوهش‌های میدانی ۱٦ سالە «گلی شادکام»، پژوهشگر کرمانج و کارشناس ثبت میراث ناملموس، و همکاری بی‌نظیر مردم خونگرم و باتعصب کرمانج، تلاش شدە تا گوشەهایی از تاریخ، هنر، فرهنگ، معیشت و زندگی این قوم در قالبی فاخر و چشم نواز بە تصویر کشیدە شود.

تصویربرداری این مجموعە مستند نزدیک بە چهار ماە بە طول انجامید کە طی آن با سفر بە مناطق بکر روستایی و عشایری در دو استان خراسان رضوی و شمالی و شهرهایی چون «کلات»، «درگز»، «قوچان»، «شیروان»، «بجنورد»، «آشخانە»، «اسفراین»، «چناران» و «مشهد» عناصر فرهنگی غنی قوم کرمانج چون انواع صنایع دستی، انواع پوشاک محلی، انواع موسیقی، ساخت انواع سازها، ورزش و بازی‌ها، ادبیات عامە، آداب و سنن مذهبی، انواع معیشت شامل کشاورزی، دامداری و کوچ نشینی، و نیز تاریخ، زنان و مادران و ... با دقت و وسواس زیادی مستندپردازی شد کە بدون شک اثری ماندگار در حوزە اقوام ایران زمین خواهد بود.

بسیاری از عناصر فرهنگی بە تصویر کشیدە شدە در این مجموعە مستند، در زمرە میراث ناملموس ایران بە ثبت ملی رسیدە است. در این مجموعە برای نخستین بار گروهی از برجستەترین پژوهشگران، نویسندگان و شاعران کرد کرمانج خراسان همچون استاد «کلیم اللە توحدی»، استاد «علیرضا سپاهی لایین»، «محبوبە سعادتمند»، دکتر «حسن روشان»، دکتر «صادق فرهادی»، «مهدی رستمی» و «معصومە ذوالفقاری» همکاری کردند. همچنین گروە بزرگی از نامدارترین هنرمندان عرصە موسیقی اصیل کرمانجی همچون استاد «علی اکبر بهاری» و استاد «حسین عزیزی» کە هر دو بە عنوان گنجینە زندە بشری بە ثبت ملی رسیدەاند و نیز بزرگانی دیگر چون شادروان استاد «خانمحمد آدینەپور»، استاد «علی اصغر قربانی»، استاد «روشن گل افروز»، استاد «فریدون غلامی»، استاد «برزو محمدی»، استاد «ایرج دستیار»، استاد «علی جواهری»، استاد «مصطفی گوهرتاجی»، استاد «عیسی بخشی»، استاد «جعفر بهرامی»، خانوادە هنرمند «صابری»، استاد «شعبان اسلامی و «رجبعلی اسلامی»، گروە رقص «دومان» و دیگر هنرمندانی کە برای نخستین بار در این مجموعە فاخر توفیق همکاری با آنان پیش آمد، از نقاط برجستە این مستند است.

ویژگی مهم دیگر این مجموعە مستند سفر بە ییلاق عشایر و روستاهای بکر و زیبای منطقە است کە تصاویر زیبا و هنرمندانە مناطق طبیعی در کنار بافت زیبای روستایی و عشایری، برای نخستین بار توانستە تصویری روشن و زیبا از زندگی قوم کرمانج در خراسان ارائە دهد.

در این مجموعە مستند با مراجعە بە هنرمندان اصیل هر منطقە تلاش شدە تا مجموعەای مفصل از صنایع دستی کرمانج شامل گلیم، قالی، نمد، جاجیم، ابریشم بافی، گلدوزی، پنج میل بافی، پوشاک محلی، چاروق دوزی و ساخت زیورآلات بە تصویر کشیدە شود کە در مصاحبەهای کارشناسی نیز حدالامکان از خود این عزیزان بهرە گرفتە شدە است. همچنین به معیشت این قوم کە شامل کشاورزی، باغداری، شالیکاری، دامداری، کوچ نشینی، بە زندگی این مردم پرداختە شدە است. تلاش بی‌وقفە گروە سازنده برای ساخت این مستند فاخر، ادای دینی است بە چهارصد مرزدار و جانفشانی قوم کرمانج در دفاع از این مرز و بوم در معرفی فرهنگ غنی اقوام ایران عزیزمان باشد.

عوامل مجموعە مستند «ژیکان» عبارتند از: کارگردان و مدیریت تیم فیلمبردار این مجموعە «عارف رنجبر» با همکاری «میثم یکتا»، «مسعود آذرخشی»، «مصطفی وصفی»، «حسن شیری»، «ایمان ابراهیمی»، «مهدی نبی»، «کمال الدین مهاجری»؛ «مرضیە رسولی» و «معصومە علوی»، کار هماهنگی و پژوهش؛ «حسین عطار» مشاور پروژە.همچنین تدوین این مجموعە بر عهدە «مهرداد قادری» با همکاری «امیر رضایی» و گلی شادکام کە طراحی صحنە، انتخاب سوژەها، و گویندگی و نویسندگی را عهدەدار بود. تولید و ساخت مجموعه مستند «ژیکان» از سال 1399 تا 1402 به طول انجامیده است.

امتیاز شما