امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

ترویج مردمی‌سازی اقتصاد دانش بنیان در مسابقه «شکوفا»

مشاهده ۱۳۸
۱۴۰۲/۱۰/۰۴- ۱۱:۰۴

نشست مشترک مدیر شبکه یک سیما و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با هدف تعامل بیشتر در تولید و پخش هرچه بهتر مسابقه تلویزیونی «شکوفا» در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رییس هیات عامل صندوق صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این نشست با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان مهار تورم، رشد تولید گفت: یکی از مصادیق رشد تولید، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و ما در صندوق نوآوری تلاش کردیم به منظور تحقق هر چه بیشتر شعار سال اقدام موثری را برنامه‌ریزی کنیم و با این هدف، مسابقه بزرگ تلویزیونی شکوفا طراحی شده است.

دکتر خیاطیان اهداف تولید و پخش این مسابقه تلویزیونی را نخست مستندسازی و تبیین حوزه دانش‌بنیان کشور برشمرد تا از این طریق عموم مردم شناخت بهتری نسبت به این اکوسیستم داشته باشند. دوم بحث مردمی‌سازی اقتصاد که یکی از مصادیق آن، استفاده از ابزار تأمین مالی جمعی (Crowdfunding) است که ابزار نسبتا جدیدی به شمار آمده و می‌تواند به نوعی به حوزه وقف و نذر (در حوزه علم) بسیار نزدیک باشد. نکته سوم هم اینکه حوزه دانش‌بنیان می‌تواند در تبیین دستاوردهای کشور نقش‌آفرینی موثر باشد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برگزاری موفق فصل نخست این مسابقه تحت عنوان «کارویا» گفت: طرح‌های شرکت‌های حاضر در فصل دوم این مسابقه یعنی شکوفا توسط کارشناسان بررسی و اصل پول همه سرمایه‌گذاران از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تضمین شده است.

خیاطیان با تاکید بر اینکه حوزه نوآوری حوزه‌ای پیشرو است که قبل از استانداردها حرکت می‌کند، اظهار داشت: امیدواریم با همکاری خوب رسانه ملی بتوان اقدام موثری در حوزه ترویج مردمی‌سازی اقتصاد دانش بنیان رقم زد و شاهد ادامه‌دار بودن این قبیل برنامه‌ها بود.

در ادامه این نشست میثم مرادی بیناباج، مدیر شبکه یک سیما، مسابقه «شکوفا» را برنامه‌ای نوآور در حوزه رقابت بین بخش‌های دانش‌بنیان برشمرد و گفت: برای طراحی این مجموعه چندین مسابقه مشابه بین‌المللی مطالعه و بررسی شده است تا شاهد برنامه متفاوتی با دیگر مسابقات تلویزیونی باشیم.

وی یکی از ماموریت‌های شبکه یک سیما را «دیدبانی پیشرفت ایران» عنوان کرد و گفت: یکی از مصادیق این ماموریت، روایت پیشرفت و معرفی حوزه‌های دانش بنیان است که در برنامه‌های مختلف شبکه و این مسابقه به صورت مستمر دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر رویکرد عمومی‌شبکه یک سیما، پیوند موضوعات این مسابقه با نیازها و مسائل عامه را یکی از شاخص‌های تولید و انتخاب مجموعه‌های دانش‌بنیان بیان کرد و گفت: گروه انتخاب در پایش و غربال طرح‌های دانش بنیان برای شرکت در مسابقه «شکوفا» به دنبال آن بوده که مردم در فرآیند مسابقه هم به عنوان مخاطب و هم عضوی از تولید و پیشبرد برنامه مشارکت داشته باشند.

مدیر شبکه یک سیما با اشاره به پیچیدگی‌های فنی برخی محصولات دانش بنیان معرفی شده در مسابقه تلویزیونی «شکوفا»، افزود: برخی از طرح‌ها، تخصصی است و وجه علمی دارد، لذا روایت دراماتیک در معرفی طرح‌ها اهمیت پیدا می‌کند تا مسابقه وجهه سرگرمی نیز برای مخاطبان پیدا کند.

امتیاز شما