عصر جمعه، 29 دی ماه، اکران و نشست نقد و بررسی تله تئاتر کاربردی "جهنم سرد، تولید اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در موزه عبرت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ابتدا تله فیلم "جهنم سرد" به تهیه کنندگی سید نیما شمس الدین،نویسندگی و کارگردانی هنری میلاد جباری مولانا و کارگردانی تلویزیونی سروش طباطبایی با حضورمحسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش و تعداد دیگری از مسوولین و علاقه مندان در موزه عبرت اکران شد.
سپس نوژان حیدری به عنوان مجری، رامتین شهبازی منتقد سینما و میلاد جباری مولانا نویسنده و کارگردان هنری این اثر به گفتگو نشستند.
این نشست با مقدمه ای از نوژان حیدری آغاز شد و در ادامه رامتین شهبازی منتقد سینما و تئاتر درباره "جهنم سرد " گفت: این جنس تئاتر در مقایسه با تله تئاترهایی که دیدم بسیار متفاوت بود و داستانی که انتخاب شد به تئاتر مستند تبدیل شد و کارگردان نیز فضای خوبی را انتخاب کرد که باعث شد مخاطب در موقعیت قرار گیرد و به جنس قصه نزدیک شود و به عبارتی تاریخ در مکان احضار شود.
وی افزود: در این شکل از تئاتر به جنسی از تئاتر مستند نزدیک میشویم که مخاطب در آن به یک شاهد تبدیل میشود ، شاهد برای اتفاقی که رخ داده و کارگردان آن فضا را باز سازی میکند.
شهبازی ادامه داد: در واقع تجربه مشاهده این مدل تئاترها به این صورت است که میزانس خطی را میشکنی و مخاطب آن فضا را تجربه میکند.
وی افزود: در این جنس کار مخاطب مهم است ، در واقع به مخاطب تذکر داده میشود که درون فضا قرار گیرد و اینکه مخاطب باید همراه باشد ، الان شکل اجراها به این صورت است که مخاطب در یک تجربه شرکت میکند و به دلیل شکل فضا خود را جای تک تک شخصیت ها میگذارد و تحت تاثیر قرار میگیرد ، البته ما در تعزیه نیز این شکل از حضور میدانی را داریم اما از طرفی داستانهایی که روایت میشود در میان شلوغیها گم میشود و شاید این تفاوت نظر به این دلیل باشد که من اجرای صحنه ای از کار را ندیده و فقط تله آن را دیده ام.
میلاد جباری مولانا کارگردان و نویسنده "جهنم سرد" در ادامه تأکید کرد: فاصله ای بین تله تا اجرای واقعی آن روی صحنه وجود دارد و امیدوارم با تلاش های دکتر سوهانی مدیر رادیو نمایش بتوانیم به ساختاری برسیم که ضمن تعامل با تلویزیون به شیوه اجرایی مناسب تئاتر کاربردی دست پیدا کنیم.
وی گفت: در حال حاضر ما در همه اجزای تولید تئاتر کاربردی دچار چالش هستیم آن هم فقدان منابع آموزشی است. در این حوزه به طور جدی کار تألیفی نداریم و من معتقدم تئاتر کاربردی می تواند هم در حوزه اجرا و هم در سطح زندگی خانوادگی از نظر تئاتر درمانی راهگشا باشد، حتی تصور کنید اگر این شیوه از اجرا در موزهها باب شود دیگر هیچ تئاتری بیکار نمی ماند و این به کمک آموزش و علم می تواند علمی ترین شاخه از تئاتر باشد.
این کارگردان تأکید کرد: بلند نظری و نگاه ژرف مدیران رسانه به توسعه این شکل از تئاتر کمک زیادی میکند ، به خصوص توسعه فناوری ، همینطور محتوای جذاب و گره گشا باعث میشود تئاتر کاربردی در مسیر درست تری قرار گیرد.
جباری مولانا یاد آور شد : من از سال 93 تحقیق و پژوهش برای تئاتر کاربردی را در زندان قصر شروع کردم و سال 94 آن را به روی صحنه بردم ، در ابتدای راه گیشه دچار شکست شد اما کم کم و به مرور زمان مخاطب خود را پیدا کرد و به گمانم این هفتمین اثری باشد که آن را در قالب تئاتر کاربردی کار کردم .
درباره تله تئاتر "جهنم سرد" باید بگویم از بین پروندههای بسیاری که به دستم رسید یک پرونده مرموز درباره فریدون زندی پور رئیس کمیته مشترک و ضدخرابکاری در سال 1356 نظرم را جلب کرد و تلاش کردم ذهن مخاطب را فراتر از دیوارههای زندان درگیر این داستان کنم.
این کارگردان افزود: پیشتر اولین رادیو تاتر کاربردی را در رادیو نمایش اجرا کردیم و حالا برای نخستین بار تئاتر کاربردی "جهنم سرد" تله شد که آقای سروش طباطبایی کارگردان تلویزیونی آن را به بهترین شکل جلوی دوربین برد و امیدوارم بتوانیم در آینده با قدرت بیشتری این شکل از تئاتر را تولید کنیم .
در پایان رامتین شهبازی تأکید کرد: جنس این کار تعاملی است و حتی می تواند به عنوان فیلم مستند در جشنوارهها نیز شرکت کند و میلاد جباری مولانا نیزدر خاتمه اظهار امیدواری کرد؛ نسل جدید بتواند برای تئاتر کاربردی جریانی را ایجاد کند.