امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
گزارشی از یک برنامه انتخاباتی که در قالب مسابقه اجرا می‌شود
گزارشی از یک برنامه انتخاباتی که در قالب مسابقه اجرا می‌شود

شور انتخاباتی با موقعیت چهارم

مشاهده ۸۴
۱۴۰۲/۱۱/۲۹- ۰۸:۵۳

هر روز که می‌گذرد به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نزدیک می‌شویم و تب‌وتاب برنامه‌های انتخاباتی روی آنتن شبکه‌های رادیویی داغ‌تر از قبل می‌شود. یکی از این برنامه‌ها با نام «موقعیت چهارم» روانه آنتن رادیوایران می‌شود که در قالب مستندمسابقه است. «موقعیت چهارم» شنبه تا چهارشنبه ساعت 19:00 به تهیه‌کنندگی حسین معصومی و گویندگی سعید توکلی پخش می‌شود. در اتاق فکر این برنامه افرادی همچون مهدی زریباف، محمد موسوی جزایری، فاطمه روزبهانی، مجتبی امیری و کاظم داداشی، مدیر گروه جامعه و سلامت حضور دارند و به صورت مناظره طراحی شده‌ است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، کاظم داداشی، قائم‌مقام و مدیر گروه جامعه و سلامت رادیو ایران در باره برنامه انتخاباتی «موقعیت چهارم» می‌گوید: همۀ ما در طول زمان و در مقاطع مختلف زندگی و کار خاصه در تعاملات اجتماعی، هم امکان انتخاب‌کردن پیدا می‌کنیم و هم گاهی در معرض انتخاب‌شدن قرار می‌گیریم. واضح است که برای هر یک از این دو برشِ تکرارپذیر در طول زندگی باید مهارت‌هایی را به دست بیاوریم و تقویت کنیم. وقتی پای انتخاب‌شدن به میان می‌آید، باید بتوانیم خود و ظرفیت‌های وجودی‌اش را آن‌چنان به انتخاب‌کنندگان بشناسانیم که گویی سال‌هاست ما را به آن ویژگی‌ها می‌شناسند و در انتخاب ما تردیدی به دل راه نمی‌دهند.

 مهارت انتخاب

وی ادامه می‌دهد: ویژه‌برنامه«موقعیت چهارم» با این هدف طراحی شده که مهارت انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن را در نزد مخاطبان رادیوایران به چالش بکشد. مخاطبان هدف این برنامه،  همۀ افراد جامعه هستند. در این ویژه‌برنامه، اگرچه دو نفر از دو صنف یا قشر اجتماعی برای انتخاب‌شدن با هم رقابت می‌کنند، این شنوندگان رادیوایران و به تعبیری مردم هستند که خود را و مهارت خود را در انتخاب‌کردن می‌آزمایند. «موقعیت چهارم» در حقیقت، موقعیت مردم است که همواره نقشی انکارناپذیر در عرصۀ انتخابات داشته‌اند.

 تصمیم‌گیری در موقعیت‌های مختلف

حسین معصومی، تهیه‌کننده مستند مسابقه«موقعیت چهارم» دررابطه‌با این ویژه‌برنامه توضیح می‌دهد: در این مسابقه دو شرکت‌کننده از گروه‌های مختلف جامعه همچون معلم‌ها، پزشکان، پرستارها و خبرنگاران حضور دارند.

وی ادامه می‌دهد: رویکردی که در این برنامه دنبال می‌کنیم آماده کردن مردم برای انتخابات پیش روی مجلس است. ما چهار موقعیت در این برنامه داریم که در این موقعیت‌ها مردم تعیین‌کننده رأی دادن به آدم‌ها هستند. ما در قالب این برنامه به مردم خواهیم گفت که درست تصمیم‌گیری کنند. با اتاق فکری که در برنامه«موقعیت چهارم» ایجاد شده، سعی کرده‌ایم موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار بدهیم.

تهیه‌کننده مستند مسابقه «موقعیت چهارم» می‌افزاید: ما در هر موقعیتی یک چالش داریم که فرد به‌عنوان شرکت‌کننده در تصمیم‌گیری خودش باید بهترین نقش را ایفا کند. مردم این را می‌شنوند و بعد این چالش با یکی دیگر از شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود. مردم انتخاب می‌کنند کدام فرد درست می‌گوید، صداقت بیش‌تری دارد، کدام عملیاتی فکر کرده و... و در انتها به او رأی می‌دهند.

این تهیه‌کننده تصریح‌می‌کند: «موقعیت چهارم» مستندی مسابقه‌‌ای است و رویکردی جدید در برنامه‌های انتخاباتی دارد. سعی داریم مردم را با موضوع انتخاب بیش‌تر آشنا کنیم و همچنین وقتی فردی حرف می‌زند یا قولی می‌دهد باید بداند چطور تعهد به قولش داشته‌باشد. ما در این مسابقه، تخصص و تعهد آدم‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهیم.

معصومی‌به نقش رادیو در افزایش شور انتخاباتی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: رادیو رسانه‌ای گرم است که لحظه‌به‌لحظه با مردم در ارتباط است و می‌تواند کمک کند تا مردم در انتخابات با یک دید تازه و نگاه به خواسته‌ها و مشکلاتشان بتوانند دست به انتخاب بزنند.

چالش‌هایی که هر روز سخت‌تر می‌شوند

سعید توکلی، مجری و گوینده این ویژه برنامه انتخاباتی بیان می‌کند: دوستان طرحی ارائه داده بودند بر اساس اینکه ما شخصیت‌های مختلف را بیاوریم، برای آن‌ها چالش‌هایی را طراحی کنیم و آن‌ها را در موقعیت‌های مختلفی  قرار بدهیم تا بدانیم در موقعیت‌های مختلف چه تصمیمی می‌گیرند و بعد از آن عملکرد آن‌ها را در معرض  رأی عموم قرار بدهیم.

این مجری ادامه می‌دهد: ما به واسطه این برنامه مخاطب را ترغیب و تشویق می‌کنیم که پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و به‌خاطر شرایط بد اقتصادی که همه به نوعی درگیر آن هستیم و مسئولان هم قبول دارند این طور نشود که با خود بگویند با توجه به شرایط موجود من نمی‌روم و رأی نمی‌دهم. باید قبول کرد که ما شرایط خاصی در منطقه داریم و باید همه مسائل را در نظر بگیریم.

توکلی عنوان می‌کند: من اگر جای طراحان این برنامه بودم، نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یا کسانی که به هر نحوی جریان‌های سیاسی را نمایندگی می‌کنند، از اصلاح طلب‌ها گرفته تا اصولگرایان را به عنوان مهمان دعوت و چالشی‌تر به ماجرا ورود می‌کردم.

وی می‌افزاید: اکنون کار مجری برنامه سخت‌تر می‌شود، زیرا وقتی آدم‌های ناشناخته از جامعه به برنامه می‌آیند مثلاً یک معلم و ... شما شناختی درباره اندیشه و تفکرات او ندارید. بنابراین معلم با یک مؤلفه می‌آید، روزنامه نگار با مؤلفه‌ای دیگر و ... اما اگر افراد نخبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... دعوت شوند، هم مجری و هم مردم نسبت به اندیشه و منطق او شناخت دارند و راحت‌تر می‌تواند برنامه را مدیریت کند.

توکلی اضافه کرد: گروه تولید تلاش می‌کند، یک سری سؤال و چالش طراحی کند که هر روز هم این چالش‌ها پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود.

 

امتیاز شما