امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
حمیدرضا افتخاری مطرح کرد:
حمیدرضا افتخاری مطرح کرد:

راه اندازی نهضت تولیدات مردمی‌ با جشنواره پژواک

مشاهده ۱۱۵
۱۴۰۲/۱۲/۲۳- ۰۹:۳۴
تعداد بازدید:115

حمیدرضا افتخاری دبیرسومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک و مدیر شبکه رادیویی صبا با اشاره به راه اندازی رادیو جشنواره با هدف پخش آثار تاکید کرد: نگاه اصلی جشنواره پژواک رادیو در مسیر برنامه‌های تحولی معاونت صدا، راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است و این نگاه را به جد دنبال می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمیدرضا افتخاری، دبیر سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک در پاسخ به این سئوال که برای این دوره از جشنواره بخش های ویژه و متنوع در نظر گرفته شده، درباره این بخش ها و اهدافی که دنبال می‌کنید، توضیح بدهید؟ می‌گوید:هدف جشنواره تغییر نکرده و همچنان احیای گونه مستند است و قدم به قدم در جشنواره به اهداف می رسیم. نمونه اش تعداد آثار ارسال شده به جشنواره، تاثیر در جدول پخش شبکه‌ها و افزایش تولید مستند است. ضرورت رسیدن به این هدف گام به گام، به روز شدن است. در دوره اول برگزاری جشنواره، روی ساختار تمرکز کردیم و سال دوم روی موضوع و ساختار تاکید داشتیم، ولی امسال به گونه ای دیگر عمل می‌کنیم.

وی ادامه می دهد: هدف جشنواره احیای گونه مستند بود؛ یعنی گونه مستند فراموش شده را به یاد برنامه ساز انداختیم که به سراغ چنین تولیداتی بروند. در حوزه ساختار، پس زمینه آموزشی این بود که ساختارها را یاد بگیرند که این اتفاق افتاد که ساختار مستند نمایشی چگونه است؟ و مستند محض چیست؟ وقتی محوریت را ساختار می‌گذارید دائم بحث و گفت و گو می‌شود و خاصیت جشنواره‌ها این است. جشنواره‌های حرفه ای موتور محرکند که در آن حوزه  فعالیت بیشتر شود. وقتی ساختار را محور گذاشتیم، گفت و گو میان همکاران و کارگاه‌های آموزشی حول و حوش ساختار بود. در دوره دوم به این جمع بندی رسیدیم که همکاران روی ساختار مسلط شدند و به این بلوغ رسیدند و نیاز نیست ساختار را تعریف کنیم، توضیح دهیم و تمرکز کنیم. بنابراین همکاران روی ساختار متمرکزند، پس کار را موضوعی کردیم. شاید این مهمترین اتفاق جشنواره سوم بود.

افتخاری با بیان اینکه هفت جایزه برای بخش اصلی تعریف شده، ادامه می دهد: در بخش ویژه نیم نگاهی به ساختار داریم به دلیل  اینکه دسته بندی‌ها انجام شود، نه این که به ساختار بپردازیم اما بخش اصلی که بخش جدی ما هم هست و بیشترین اثر را از آنجا دریافت کردیم، فقط رقابت بین موضوع است؛ یعنی نشان جایزه پیشرفت می دهیم و هر فردی در هر ساختاری که دلش می خواهد اثری بسازد، انجام بدهد، فقط مدت زمان باید رعایت شود و ما هم به اثر نمره می دهیم. در مجموع داوری‌ها به مرحله پایانی انتخاب آثار رسیده و به نظرم جواب داده است.

وی در پاسخ به این سئوال که استقبال این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل چطور بود؟ بیان می‌کند: در دریافت آثار به لحاظ کمی تقریبا رشد 25 درصدی داریم و به لحاظ کیفی می توانیم در انتهای داوری صحبت کنیم. البته انتخاب آثار هم تمام شده است، ولی از نظر کمی رشد خوبی داشتیم. در مجموع 681 اثر قابل داوری در بخش های مردمی و حرفه ای داریم که سال گذشته 590 اثر بود. منظور از 681 اثر قابل داوری یعنی اینکه آثار در چارچوب جشنواره بودند. البته آثاری بودند که به دلیل رعایت نکردن زمان و ... حذف شدند.

دبیر جشنواره پژواک رادیو در پاسخ به این سئوال که آیا برای مردم بخش آموزشی هم داشتید که متناسب با آموزش های انجام شده اثر بسازنند؟ توضیح می دهد: بله، سایت جشنواره بخش آموزش دارد. این بخش از همان دوره اول صوتی و تصویری فعال بوده و تمام کارگاه‌هایی که برگزار شده، خلاصه شده و فیلم و صوتش در تارنمای جشنواره بارگذاری شده و مردم می توانند بهره ببرند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی کردیم گونه‌های راحت مستند را بگذاریم و مستند روایی و گزارشی گذاشتیم. این دو گونه‌هایی هستند که خیلی پیچیدگی ندارند و اگر مخاطب بخواهد اثری برای یک جشنواره رادیویی تولید کند باید با حال و هوای تولید رادیو در حد آماتور آشنایی داشته باشد که این قابل دسترس است. مستند روایی هم کتابخانه ای است و تحقیقات کتابخانه ای را روایت و ضبط می‌کنند.

وی درباره اینکه در بخش تعامل با مردم تا چه میزان به این موضوع توجه جدی دارید؟ بیان می‌کند: نگاه اصلی جشنواره، تحولی است؛ یعنی باید بخشی از برنامه‌های تحولی معاونت صدا در نظر بگیریم. یکی از تاکیدات سند تحول سازمان تمرکز بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است و جشنواره پژواک رادیو با همین نگاه، نهضت تولید مردمی را راه اندازی می‌کند. در آینده آثار منتخب مردمی‌که سطح کیفی مناسب برخوردار باشند از رادیو پخش وحمایت معنوی خواهند شد.

افتخاری درباره بخش داوری و اینکه تا چه میزان از حضور داوران چهره کمک گرفته شده؟ می‌گوید: نباید چهره، داور ما باشد. داور باید شأنیت داوری داشته باشد. ممکن است داوری باشد که شأنیت داوری داشته باشد و چهره هم باشد. عمده سختی اصلی کار  در داوری انتخاب آثار است و بعد در هر بخش تعدادی اثر به مرحله نهایی می رسند. باید تاکید کنم هیات داوران در بخش انتخاب آثار کاملا متخصص بوده؛ یعنی کسانی که در حوزه برنامه سازی رادیو بودند، تجربیات مستندسازی داشتند و در حوزه تولید رادیو افراد معتبری بودند. در بخش داوری نهایی گروه‌هایمان گروه‌های متخصص رسانه ای هستند؛ یعنی در بینشان افراد رسانه ای و رادیویی هست.

دبیر جشنواره درباره افتتاحیه و اختتامیه عنوان می‌کند: افتتاحیه چهارم اردیبهشت روز رادیو و اختتامیه 30 اردیبهشت است. در این بازده زمانی رادیوجشنواره راه اندازی و آثار از این رادیو پخش می‌شود. این رادیو 24 ساعته است که برنامه پخش و تکرار خواهند شد.

امتیاز شما