امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

12 مــاه در 12 قــاب

مشاهده ۳۱۸
۱۴۰۳/۰۱/۰۳- ۰۹:۱۳

بیش از دو سال است که عنوان تحول با اقدامات سازمان صداوسیما در بخش‌های مختلف عجین شده است و تغییر و تحولات گسترده در حوزه‌های مختلف مدیریتی، فرهنگی، اجرایی، اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و تولیدات رسانه‌ملی در سیما و صدا هرسال چشمگیرتر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، قطار رسانه ملی از ایستگاه تحول به راه افتاده و در مسیر پیش‌رو با انواع چالش‌ها، موانع و برخوردها و مقاومت‌ها از یک‌سو و تشویق‌ها و نوآوری‌ها از دیگرسو روبه‌روست. سازمان صداوسیما در سال 1402 تلاش کرده با شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری، ضمن گسترش تعاملات خود با نهادها، سازمان‌های فرهنگی، پوشش رخدادهای مهم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... را به شکل مناسب بر عهده بگیرد و گام‌هایی ارزنده در جلب نظر مخاطب بردارد. این سازمان آزمون موفقیت خود را با همراهی مخاطبان با انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان از سرگذراند و سال 1402 را در حالی به پایان ‌برد که این‌بار نیز در این آزمون سرفراز خواهد بود. با نگاهی به عملکرد سازمان در سال گذشته و ورق زدن برگ‌هایی از تقویم رسانه ملی تلاش برای رسیدن به آنچه باید باشد و همت عالی برای تحقق اهداف و شعارها را مرور می‌کنیم.

 فروردین

جوان‌پروری با همت پیش‌کسوتان نقش راه جدید رادیو

 رسیدن نوروز و تعطیلات آن همراه با همگام شدن با بهار قرآنی، فرصتی برای رسانه ملی بود تا نقشی فعال در پر کردن اوقات فراغت مخاطبان و فراهم کردن ساعت‌هایی خوش برای آحاد جامعه داشته باشد.

رسانه ملی در این ایام مبارک تلاش کرد تا به نیازهای معنوی مخاطبان پاسخ دهد و با تولید و پخش برنامه‌های متنوع و متعدد در قالب‌های جذاب برنامه‌سازی، مخاطبان را جذب برنامه‌‌های معارفی کند. در کنار نمایش مجموعه‌های دیدنی مانند «نون خ»، «آتش و باد» و «ماهچراغ»، برنامه‌هایی مانند «محفل»، «زندگی پس از زندگی» و ویژه‌‌های سحر و افطار اعتباری ویژه برای رسانه ملی فراهم کردند و مخاطبان، نوروز رمضانی خود را با رسانه ملی سهیم شدند. به همین مناسبت رئیس رسانه ملی در دیدارهای جداگانه از این برنامه‌سازان قدردانی کرد.

دکتر جبلی در دیدار با برنامه‌سازان نوروز ۱۴۰۲ تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان را از جمله آزمون‌هایی مهم خواند که توانمندی همکارانش را در صداوسیما به‌خوبی محک زد، اما سخت‌پسند شدن مخاطبان شرایطی ویژه را رقم زده است. وی با تأکید بر اینکه مردم لایق بهترین‌ها هستند، گفت: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم رسانه‌ای موفق و مردمی هستیم که باوجود همه سختی‌هایی که ما را احاطه کرده، بتوانیم کارمان را انجام بدهیم و زحمات امسال همکارانمان مصداق یک کار تمیز و خوب را فراهم آورد.

رئیس رسانه ملی همچنین در ضیافت افطار با حضور هنرمندان و گویندگان نام‌آشنا و باسابقه رادیو، از جایگاه وزین این رسانه ماندگار و بزرگان آن، که با جوان پروری و میدان دادن به نسل جدید گویندگان، تداوم حیات رادیو را تضمین می‌کنند، تجلیل کرد و جوان‌پروری را نقشه راه جدید رادیو دانست.

دکتر جبلی در بخشی از صحبت‌ها‌یش تأکید کرد: صدای شما بخشی از هویت و شناسنامه فرهنگی رادیوست و تقاضای ما این است که امثال خودتان را بپرورانید و به جوانان پروبال دهید. وی بیان کرد: سرپا نگه داشتن رادیو به معنی زنده نگه داشتن رادیو با به روزکردن نیروهای جوان است. اگر شما بزرگان رادیو در کنار جوانان باشید، رادیو هم زنده خواهد ماند.

رئیس رسانه ملی همچنین در دیدار صمیمانه با شاعران و نویسندگان بابیان اینکه برای سومین بار در دوره یک و نیم ساله جدید مدیریتی رسانه ملی میزبان جمع شعرا، ادبا و نویسندگان است، این همفکری‌ها را نماد ضرورت نهادینه شدن توجه به حوزه ادب، شعر و زبان فارسی در رسانه ملی دانست و اظهار کرد: در رسانه ملی تلاش می‌کنیم این دو یار قدیمی را به هم برگردانیم.

دکتر جبلی با تأکید بر ضرورت استفاده از منابع غنی ادبیات در کشور، آن‌ها را پشتوانه‌های قوی پژوهشی برای تولیدات حرفه‌ای دانست.

قدردانی از پیشروان جهاد تبیین با نام «مسیر مرتضی» اولین مراسم رسمی سازمان در سال جدید بود که با حضور رئیس سازمان شکل گرفت.

دکتر جبلی در این مراسم بابیان اینکه وجوه اشتراک زیادی را می‌توان میان سیدمرتضی آوینی و زنده‌یاد نادر طالب‌زاده برشمرد، گفت: در میان خصائل و ویژگی‌های مشترک این دو بزرگوار که باید الگوی راه ما هم قرار بگیرد، اهتمام به جهاد تبیین از همه پررنگ‌تر است. این دو عزیز عمرشان را برای این موضوع گذاشتند و ما نیز باید در مسیر جهاد تبیین به بزرگوارانی چون آنان اقتدا کنیم.

جبلی تصریح کرد: شهید آوینی و مرحوم نادر طالب‌زاده به‌عنوان نمونه‌ها و الگوی موفق در جهاد تبیین باید در عرصه رسانه به‌خوبی معرفی شوند تا از این رهگذر، با واکاوی و تشریح ابعاد شخصیتی و سیره آنان، به بخشی از پرسش‌ها و دغدغه‌های جوانان علاقه‌مند به این حوزه نیز پاسخ داده شود.

همچنین رئیس رسانه ملی در روزهای پایانی این ماه به پشت‌صحنه برنامه «سیدخندان» برنامه شبانگاهی شبکه دو سیما رفت.

 اردیبهشت

قدردانی از پر مخاطب‌های نوروز و ماه مبارک رمضان

تلویزیون سال جدید را با برنامه‌های متنوعی از جمله مسابقه «همآهنگ» در شبکه نسیم آغاز کرد و با تمرکز روی موضوع کتاب هم‌زمان با برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تلاش کرد به این موضوع در بیش‌تر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بپردازد.

این درحالی بود که اعضای فراکسیون قرآن، نماز و عترت مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسمی‌ که در مجلس شورای اسلامی‌ برگزار شد از عوامل تولید برنامه‌های«محفل»، «زندگی پس از زندگی» و«دل آرام» سیما قدردانی کردند.

دکتر جبلی نیز هم‌زمان با بیست‌وچهارمین سالگرد روزنامه جام جم، در این موسسه حضور یافت و گفت: روزنامه جام‌جم باید به سه چیز توجه کند: اهداف و سیاست‌های رسانه ‌ملی، شان رسانه ‌ملی و ویژندها و داشته‌های اختصاصی رسانه‌ ملی.

جبلی افزود: روزنامه باید به شدت به این موارد توجه کند. اگر در دوره تحولی همه آنچه را که در سرفصل‌های سند تحول بیان شده، بدانیم، باید ببینیم روزنامه جایش کجاست. این رسانه متعلق به  نظام و دردست ما امانت است. اگر بخواهیم از شأن رسانه‌ ملی صیانت کنیم، قطعا با مخالفت‌ها روبه‌رو خواهیم‌شد. باید تحمل کنیم و ادامه دهیم. شأن رسانه‌ملی باید برای همه‌ ما مقدس باشد و به آن ایمان و اعتقاد داشته‌باشیم. امیدوارم روزنامه با توجه به تحولاتی که در عرصه مصرف رسانه‌ای اتفاق افتاده، در زمان درست در جای درست قرار گیرد. تحول در مصرف رسانه‌ای را باید زود تشخیص دهیم. نباید به زمانی برسیم که روزنامه با طبقه خاصی از مخاطبان، پیر و به دست فراموشی سپرده‌شود.

دکتر جبلی در روزهای آغازین این ماه در سالگرد راه‌اندازی رادیو با حضور در ارگ تاریخی رادیو مهمان رادیو نمایش شد. وی در این دیدار اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم شأن و منزلت رادیو به‌ویژه در حوزه نمایش را که یک حوزه مادر برای تولیدات رسانه‌ای به‌حساب می‌آید حفظ کنیم و سپس به جایگاه موردنظر برسانیم.

وی با اشاره به ساختمان ارگ آن را نماد و نشانه هنری رسانه ملی دانست و گفت: این ساختمان که ریشه در تاریخ سازمان صداوسیما دارد، با سرگذشت رسانه ملی پیوند خورده است.

 تجلیل از عوامل مجموعه تلویزیونی «نون خ 4» پرمخاطب‌ترین سریال نوروز و رمضان رسانه ملی و برنامه‌سازان رمضان سال 1402 قدردانی‌ای بود که رئیس سازمان از برنامه‌سازان سازمان در این ایام انجام داد.

دکتر جبلی همچنین در سفر به استان خراسان رضوی در دیدار با متولی آستان قدس رضوی اظهار کرد: تعامل و همکاری نزدیک رسانه ملی با دستگاه حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) موجب تسهیل تحقق اهداف معنوی و فرهنگی این دو نهاد است.

دکتر جبلی معارف رضوی را گنجینه‌ای ارزشمند و عظیم فرهنگی دانست و افزود: تجمیع امکانات، ظرفیت‌ها، اندیشه‌ها، طراحی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و امکانات نهادهای فرهنگی می‌تواند موجب تسریع در تحقق اهداف فرهنگی شود.

در نیمه‌ این ماه رئیس رسانه ملی در اختتامیه جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» با تأکید بر ثبت پیشرفت‌ها و افتخارات ملی، رسالت‌ این جشنواره مستند را مشخص کرد. وی با اشاره به رسالت ثبت ابعاد گوناگون افتخارات ملی در آینه مستندهای تولیدی، پیشنهاد کرد جایزه ویژه «پیشرفت» به جوایز این جشنواره در دوره‌های بعدی افزوده شود.

رئیس رسانه ملی با اشاره به حضور پررنگ تولیدات مراکز استان‌ها در این جشنواره تصریح کرد: در ادامه باید بگویم اگر کار تولید مستند رادیویی سخت‌تر از تولید مستند تلویزیونی است و کار ساخت مستند در مراکز استان‌ها از تولید در تهران دشوارتر است.

اواسط این ماه، رئیس رسانه ملی برای بهره‌برداری از 25 ایستگاه و فرستنده رادیویی و تلویزیونی و بازدید از صداوسیمای کردستان به این استان سفر کرد. وی در دیدار با علمای استان کردستان، این استان را نماد عملی وحدت اسلامی خواند.

وی با گرامیداشت یاد علمای شهید ماموستا شیخ‌الاسلام و ماموستا برهان عالی گفت: رسانه ملی وظیفه دارد این وحدت اسلامی را به‌عنوان یک اتفاق مهم عملی و ملموس در نظام جمهوری اسلامی نشان بدهد. همچنین در این سفر با حضور رئیس رسانه ملی، کلنگ احداث شهرک تلویزیونی سنه دژ در حومه شهر سنندج بر زمین زده شد.

دکتر جبلی در دیدار با جمعی از هنرمندان این خطه، کردستان را گلستان تمدن ایرانی- اسلامی معرفی کرد. پس‌ازآن در این سفر به دیدار خانواده شهیدحسن یوسفی، شهید مدافع امنیت کردستان رفت. رئیس رسانه ملی در روزهای پایانی این ماه در نشستی مشترک با شهردار تهران، از توجه به مخاطب شهروند و ویژگی‌های او به‌عنوان یکی از لازمه‌های بازنمایی امیدبخش پیشرفت و سازندگی در عرصه‌های شهری سخن گفت. وی با اشاره به همراهی رسانه ملی و شهرداری تهران یادآور شد: ما مشکلات مشابهی داریم، اما هر دو سازمان در رفع مشکلات پیش رو به افقی روشن و آینده‌ای معطوف به تحول و تغییر امیدواریم و تحول رکن و رویکرد مهم ما در برنامه‌ریزی‌ها و عملکردهاست.

 همچنین در این ماه مجموعه پویانمایی «فینگیلیا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کاوه کنعانی از گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا توانست تندیس “SIFFCY “ یکی از بزرگ‌ترین جشنواره کودک و نوجوان کشور هندوستان را از آن خود کند.

 خرداد

بازتاب هویت اصیل زن ایران

«گیل‌دخت»، «سوران» و «نیکان» مجموعه‌های تلویزیونی بودند که در این ماه موردتوجه مخاطبان قرار گرفتند. هم‌زمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر به همت مرکز بسیج سازمان آیین قدردانی از هنرمندان راوی حماسه خرمشهر با نام «خرم وطن»، برگزار شد.

رئیس رسانه ملی با تأکید بر ثبت و نمایش تاریخ حماسه‌آفرین ایران گفت: ما از تاریخ واقعی رشادت و حماسه قهرمانان دفاع مقدس آن‌طور که باید بهره نبردیم و هنوز راه زیادی پیش رو داریم تا آثار ماندگار بسیاری در این عرصه خلق کنیم. وی با افتخار از این دوران یاد کرد و افزود: به خود می‌بالیم که این دوران نورانی و پرافتخار دفاع مقدس را درک کرده‌ایم، روز به‌یادماندنی آزادی خرمشهر را درک کردیم و اشک شادی ریختیم و قاب‌هایی از آن روزها در ذهنمان مانده که امروز با بزرگانی در این جمع پیوند خورده است.

دکتر جبلی با اشاره به اهمیت تولید در حوزه دفاع مقدس تصریح کرد: تا سال‌های سال هم که بنویسند و فیلم و سریال بسازند، باز هم در مقابل بزرگی رزمندگان و حماسه‌آفرینان خرمشهر ناچیز است. البته این به‌نوعی برای ما یک فرصت و ظرفیت بسیار بزرگ است و نشان می‌دهد که ما در تولیدات هنری هیچ‌وقت معطل پژوهش نیستیم، چرا‌که تمام این داستان‌ها و پژوهش‌های واقعی دفاع مقدس توسط هنرمندان و سرگذشت‌نویسان و طراحان و هنرمندان ثبت و ضبط‌شده و ما باید توانایی به‌تصویر‌کشیدن آن را داشته باشیم.

 رئیس سازمان در ششم خرداد در چارچوب دیدار با مقام‌های لبنانی، با نبیه برّی، رئیس مجلس این کشور دیدار و با وی در خصوص آخرین تحولات داخلی و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. جبلی پس از دیدار با نبیه برّی گفت: این دیدار در چارچوب تبریک روز مقاومت و آزادی انجام و در مورد دیدگاه‌های مشترک در ارتباط با نبرد اطلاعاتی و رسانه‌ای و ضرورت ایفای نقش رسانه‌ها در این زمینه با توجه به مشکلات پیش رو به‌ویژه با توجه به نیات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در همه سطوح ازجمله در سطح فرهنگی، بحث و گفت‌وگو شد.

 رئیس رسانه ملی همچنین در دیدار با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در خصوص مسئولیت‌ها و مأموریت‌های محور مقاومت درزمینه رسانه و مباحث سیاسی و رسانه‌ای به‌عنوان بخشی از مقاومت فراگیر در مقابله با دشمن صهیونیستی گفت‌وگو کردند.

دکتر جبلی دهم خرداد در نشست مطالبه‌گری دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) حضور یافت و به سؤالات دانشجویان درباره مسائل مختلف سازمان پاسخ گفت.

همچنین رئیس رسانه ملی در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی، صنعت هسته‌ای را نماد پیشرفت و اقتدار کشور و مصداق دو گزاره «ایمان» و «امید» دانست و گفت: «ایمان» دانشمندان و جوانان ما به اینکه می‌توانند و قادر خواهند بود که این کار را انجام دهند و «امید» به قله‌های بسیار بلند صنعت هسته‌ای مصداق روشن ایمان و امید و همچنین مصداق بسیار واضح پیشرفت در حوزه‌های مختلف است. صنعت هسته‌ای نه فقط پیشران صنعت، علم و دانش، بلکه پیشران حوزه سیاسی و امنیتی کشور نیز هست.

دکتر جبلی با اشاره به تأثیر صنعت انرژی هسته‌ای در ورزیده شدن جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل و رویارویی با قدرت‌های دنیا برای گرفتن حق خودش اظهار کرد: ما به‌عنوان رسانه ملی، خودمان را پیوست رسانه‌ای جمهوری‌ اسلامی و همه دستاوردها و پیشرفت‌هایش می‌دانیم و امیدوارم در دوره جدید از این ظرفیت خوب و بزرگ، استفاده کنیم.

رئیس رسانه ملی در این ماه از پشت‌صحنه دو مجموعه تلویزیونی «فراری» و «رحیل» بازدید کرد. وی خطاب به عوامل «فراری» گفت: رفتن به دل شخصیت‌ها و بازسازی زندگی و منش آدم‌هایی که همان آدم‌های معمولی اطراف ما بودند و با پایه‌گذاری صحیح منش متعالی دینی در دوران کودکی و نوجوانی‌شان، در بزنگاه‌های تاریخ معاصر نقش‌آفرینی کردند، اهمیت بالایی دارد. 

دکتر جبلی داستان «رحیل» را نیز منحصربه‌فرد دانست و گفت: ویژگی مهم پایبندی زنان به اعتقادات دینی در دوره قاجار ازجمله مؤلفه‌های جامعه‌شناختی بارز این دوران به شمار می‌رود. این سریال مصداق روشن دفاع از هویت ایرانی با نقش‌آفرینی زنان است و در متن تلاطم‌ حوادث، بخشی از تاریخ ایران را به تصویر می‌کشد. 

همچنین رئیس رسانه ملی در دیداری جداگانه با عوامل مجموعه‌های تلویزیونی «گیل‌دخت» و «آتش و باد» از آنان قدردانی کرد. دکتر جبلی نمایش قطعات دیده نشده تاریخ که آن را به‌شدت باورپذیر کرد از ویژگی‌های بارز سریال «گیل‌دخت» دانست و افزود: ماجراهای این داستان برگرفته از واقعیت نبود، اما به‌شدت باورپذیر بود، زیرا بخش‌ها‌یی از تاریخ دیده نشده ایران را به تصویر می‌کشید و عناصر زیبای هویت ایرانی در دوره قاجار در آن به نمایش گذاشته شد.

 رئیس رسانه ملی بابیان اینکه مجموعه نمایشی «آتش و باد» به هویت‌های فراموش شده در تاریخ ایران، آداب و سنن و عادات زیبای عشایر و یادآوری ارزش‌ها‌ی بلند خرده‌فرهنگ‌های گستره جامعه ایرانی توجه داشت، گفت: عزممان در این دوره جزم است که پای عهدمان بر توجه به دو موضوع بنیادی هویت‌محوری و عدالت‌گستری بایستیم.

 تیر

نکوداشت شیخ رسانه

نکوداشت 44 سال مجاهدت فرهنگی حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی در رسانه ملی مهم‌ترین گام رسانه ملی برای قدردانی از پیش‌کسوتان رسانه ملی و چهره‌های فرهنگی بود. رسانه ملی هم‌زمان با برگزاری سومین افق تحول در ششم تیرماه از این چهره فرهنگی قدردانی کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی بابیان اینکه اگر به قرآن و نماز بی‌اعتنایی شود، زندگی‌ها تلخ می‌شوند، خطاب به مدیران فرهنگی گفت: خاک آموزش‌وپرورش و دانشگاه باید عوض شود. علوم مفید باید آموزش داده شوند.

این معلم و مفسر قرآن بابیان اینکه تبلیغ کردن به دانستن اصول روان‌شناسی نیاز دارد، تصریح کرد: اکنون حوصله‌ها کم شده و برنامه‌ها باید کوتاه، مفید و مختصر شوند. رئیس رسانه ملی به دو هدف برگزاری این آیین نکوداشت اشاره و عنوان کرد: اولین هدف، ادای وظیفه اخلاقی ما به‌عنوان نمایندگان چند نسل مردم ایران است که بیش‌ از چهار دهه با ایشان انس گرفته‌اند. بنده به نمایندگی از این چند نسل و همچنین به نمایندگی از مدیران قبلی و همکاران فعلی‌ام در سازمان صداوسیما از ایشان که رسانه ملی را در این سال‌ها به قرآن مزین کرده‌اند، قدردانی می‌کنم.

دکتر جبلی ادامه‌ داد: هدف دوم، یک یادآوری به خودمان است؛ ایشان به‌تنهایی یک رسانه است که محتوا، روش، مضمون، قالب و فرم را با پیشرفته‌ترین روش‌ها‌ به ما می‌آموزد و ما باید یاد بگیریم.

رئیس رسانه ملی در دیدار با رئیس قوه قضائیه و مدیران ارشد این قوه، ضمن تبیین هویت‌محوری و عدالت‌گستری به‌عنوان دو رکن مهم در رویکرد‌های تحولی صداوسیما، گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از متواضع‌ترین مسئولان تاریخ جمهوری اسلامی هستند که بنده در طول خدمتم با آن‌ها ملاقات داشته‌ام. ایشان بدون کوچک‌ترین ملاحظات مربوط به جایگاهشان، همواره با فروتنی پذیرای نکات و مطالب ارائه‌شده از سوی دیگران بوده‌اند.

 وی افزود: آقای محسنی اژه‌ای در سال جاری با پایه‌گذاری یک سنت حسنه و برخلاف تشریفات و بیانیه‌های مرسوم، مصاحبه تلویزیونی مربوط به هفته قوه قضائیه را در سازمان صداوسیما انجام دادند و امیدواریم این روش و منش الگویی برای همه مسئولان و دست‌اندرکاران باشد. طرح مطالبه ملی صیانت از امنیت فرهنگی جامعه و لزوم یاری‌رسانی قوه قضائیه به رسانه ملی در این زمینه و تنظیم‌گری صوت‌وتصویر فراگیر ازجمله مواردی بود که جبلی با رئیس دستگاه قضا در میان گذاشت. عالی‌ترین مقام قضایی کشور نیز در این دیدار تأکید کرد که نباید میان قوه قضائیه و رسانه ملی مرزی وجود داشته باشد؛ ما و صداوسیما اهداف کلان مشترکی داریم که همانا تحقق آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است.

 رئیس رسانه ملی در آیین پایانی هفدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی حضور یافت و خطاب به برگزیدگان این دوره از مسابقات قرآنی بابیان اینکه افتخار می‌کنیم همکاران عزیزی چون شما به برکت قرآن، می‌درخشند، اظهارکرد: در دوره‌ای که تحول در رسانه ملی به عبارت «هویت‌محوری» مزین شده است، باید بگویم که قرآن همه هویت ماست و هرچه در مسیر قرآن و تعالی رسانه ملی زیر سایه قرآن تلاش کنیم، حتماً در مسیر تحول حرکت کرده‌ایم.

رئیس سازمان در نشست با جمعی از مداحان و ذاکرین اهل‌بیت (علیهم‌السلام) گفت: هیئت‌ها‌ انقلاب اسلامی را شکل دادند و با حمایت از جریان انقلاب، آن را به پیروزی رساند. وی هیئت را ماندگارترین و پرسابقه‌ترین نهاد رسانه‌ای خواند و گفت: هیئت‌ها‌ همواره در طول تاریخ، منبع بی‌انتهای نوآوری در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی هستند.

دکتر جبلی، هیئت و صداوسیما را دو رسانه معرفی کرد و گفت: سختی کار در صداوسیما این است که برعکس فضای یکدست هیئت، ما با 80 میلیون سلیقه مختلف مواجه هستیم. وی تحول را یک ابلاغیه و دستور ندانست و گفت: باید قلب‌ها و فکرها و به‌تبع آن روش‌ها‌ عوض شود تا شاهد تحولی عمیق باشیم.

رئیس رسانه ملی همچنین از پشت‌صحنه «مجلس واقعه» بازدید کرد و از روند تولید این مجموعه آیینی باخبر شد.

دکتر جبلی با اشاره به خلاقانه بودن این اثر ابراز امیدواری کرد که نقطه شروعی باشد برای احیا هنر عاشورایی که حتماً موردتوجه مخاطب قرار خواهد گرفت.  همچنین در این ماه دومین جشنواره «آیین سخن» به همت رادیو ایران برگزار شد. غلامعلی حداد عادل در این مراسم گفت: من به پیش‌کسوتان رادیو ادای احترام می‌کنم، چون من و هم‌نسل‌هایم خیلی چیزها از آن‌ها یاد گرفته‌ایم. برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی مایه مباهات است که با صداوسیما همکاری گسترده‌ای دارد. امیدوارم این اهتمام صداوسیما به زبان فارسی بیش‌تر شود. در کنار تلاش جداگانه‌ای که صداوسیما انجام می‌دهد و عنایتی که به زبان فارسی دارد، بهتر است یک مرکزیت سازمان‌یافته برای نظارت بر زبان فارسی در صداخبرنگاران، راویان تحولوسیما ایجاد شود.

 مرداد

خبرنگاران، راویان تحول

تلویزیون فصل تابستان را با چند سریال شاخص و درخور توجه سپری کرد. «رحیل»، «عاشورا» و «آقای قاضی» مجموعه‌های نمایشی‌ای بودند که توانستند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. ضمن اینکه رسانه ملی تمام تلاش خود را کرد تا محرم سال 1402 را که با این ماه مقارن بود به شکلی متفاوت برگزار کند.

تولید برنامه‌ «حسینیه معلی» یکی از این نمونه‌ها بود که توانست اثری متفاوت به چشم بیاید به‌طوری‌که علاوه بر رئیس رسانه ملی، سخنگوی دولت نیز از این برنامه قدردانی کرد.

دیدار رئیس‌جمهور از رسانه ملی در آستانه روز خبرنگار اولین دیدار ابراهیم رئیسی از سازمان صداوسیما بود. رئیس‌جمهور از ساختمان رادیوی سازمان صداوسیما دیدار کرد و از روند برنامه‌های تولیدشده و در حال پخش رادیو در محورهایی چون «رادیو و جهاد تبیین»، «رادیو و جمعیت»، «رادیو و روایت پیشرفت»، «رادیو ایمان و امید»، «رادیو و مشارکت مردمی» و «رادیو و نشاط اجتماعی» مطلع شد. 

وی در ادامه با حضور در مرکز همایش‌ها‌ی صداوسیما از نمایشگاه دستاوردهای فنی، تولیدات عرضه‌شده و برنامه‌های در حال ساخت رسانه ملی دیدن کرد. بازدید از میز فیلم‌نامه، گفت‌وگو با عوامل سریال «سلمان فارسی»، حضور در تحریریه جرس معاونت سیاسی ازجمله برنامه‌‌های وی در این دیدار بود.

رئیسی به انتظاراتی که از صداوسیما در ادوار مختلف مدیریتی وجود داشته اشاره کرد و گفت: همه بخش‌های این سازمان از عرصه خبر گرفته تا فیلم و سریال و مستند، برون‌مرزی و امور استان‌ها همگی دارای مسئولیت و صاحب نقش هستند و دست‌به‌دست هم می‌د‌هند تا رسانه ملی مرکزیت و مرجعیت خود را در امر اطلاع‌رسانی حفظ، مخاطبان را همراه و ایجاد اعتماد واقعی کند. وی بابیان اینکه سازمان صداوسیما در روشنگری و تبیین، نقشی مهم ایفا می‌کند، عنوان کرد: سواد رسانه‌ای نیز باید در میان همگان ارتقا یابد.

همچنین در دیداری که دکتر جبلی میزبان وزیر آموزش‌وپرورش بود، با اشاره به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در وزارت آموزش‌وپرورش و تعریف کار مشترکی با این وزارتخانه برای اجرای سند گفت: ما می‌توانیم در اجرای سند تحول همکاری داشته باشیم و به کمک بیاییم تا سنگ‌ها‌ از جلو پای سند تحول بنیادین برداشته شود.

رئیس رسانه ملی همچنین اظهار کرد: حوزه آموزش‌وپرورش، بسیار اهمیت دارد، چراکه آینده‌سازان کشور و مدیران آینده و به‌کلی همه مردم در آینده، امروز تربیت می‌شوند و آینده در آموزش‌وپرورش رقم می‌خورد.

رئیس رسانه ملی در آیین تجلیل از آزادگان سرافراز رسانه ملی نیز بابیان اینکه به روحیه آزادگی نیاز داریم، گفت: آنچه باید از آزادگان بیاموزیم رها نکردن، گم نکردن و فراموش نکردن آرمان و خسته نشدن از آرمان‌خواهی است. وی ضمن گرامیداشت سالروز ورود سرافرازانه آزادگان به میهن اسلامی افزود: «آزادگان» یک صنف از اصناف «ایثارگران» هستند. ایثارگران رفتند تا تمام سرمایه وجودشان را بدهند که در این مسیر یا جانباز شدند یا شهید یا آزاده و به همین خاطر ایثارگری فراتر از آزادگی است.

دکتر جبلی تأکید کرد: به روحیه آزادگی نیاز داریم. باید فرهنگ و فلسفه ایثار و آزادگی را در راهی که پیش رو داریم مدنظر قرار دهیم و برای خودمان برجسته کنیم، زیرا در میانه راه ممکن است به انواع مختلفی از اسارت چون اسارت نفس، قدرت، میز و.... گرفتار شویم. وجه غالب این اسارت‌ها‌ در این است که انسان‌ را در درون خودش محصور می‌کند.

 قدردانی از عوامل مجموعه تلویزیونی «نیکان» نیز از دیگر برنامه‌های دکتر جبلی بود. وی در این دیدار که با حضور عوامل این سریال برگزار شد از امیدآفرینی و ارائه راه‌حل برای مشکلات به نمایش درآمده در این سریال، به‌عنوان نقاط ‌قوت نیکان نام برد و با اشاره به داستان واقعی شجاعت خادم حرم حضرت شاهچراغ (ع)، از نویسندگان و طراحان دعوت کرد تا برای ماندگار کردن این اقدام قهرمانانه، دراین‌خصوص دست به تولید طرح و فیلم‌نامه بزنند.

وی همچنین به فکر هوشمندانه نویسندگان این مجموعه نمایشی برای پرداختن به یک مشکل اجتماعی اشاره کرد و گفت: آنچه برای ما به‌عنوان رسانه حائز اهمیت است این است که افقی پیش روی مخاطب بگشاییم و به او راه‌حل نشان دهیم که چه طور می‌تواند با هوشمندی و ظرافت تسلیم مشکلات نشود.

قدردانی فراکسیون قرآن و عترت مجلس از برنامه‌های پرمخاطب و برگزیده محرمی سال 1402 از دیگر برنامه‌های این ماه بود. محسن برمهانی، معاون سیما که به همراه دیگر مدیران شبکه‌های تلویزیونی در مجلس حضور یافت ضمن قدردانى از اهتمام نمایندگان مجلس در برگزاری این جلسه گفت: این جلسه به چند دلیل متفاوت است، اینکه برنامه‌سازان و مدیران تلویزیون مى‌دانند منتخبان مردم چه دیدگاهی نسبت به تولیدات سیما دارند و به ادامه فعالیت‌ها‌ و جهت‌گیری درستشان کمک می‌کند.

وی افزود: اینکه از سوى مردم و نمایندگانشان رصد می‌شویم مسئولیت ما را سنگین‌تر مى‌کند. نصرالله پژمان‌فر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این نگاه جدید در تولید برنامه‌های صداوسیما را باید قدر بدانیم. برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند این فرهنگ را مخدوش کنند، ولی رسانه ملی روضه‌های خانگی را زنده کرد. برنامه «حسینیه معلی» هم مخاطبان زیادی داشت. رویکرد جدی صداوسیما برای تولید این برنامه‌ها ستودنی است و باید توسعه یابد. این برنامه‌ها طرفدار دارد و باید جدی آن‌ها را ادامه دهیم.

 شهریور

بازنمایی رشادت‌های مردم خطه کردستان

با پایان یافتن تابستان بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان، سریال‌های «بازپرس» و «عشق کوفی» پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی این ماه تلویزیون شدند. ضمن اینکه رسانه ملی تلاش کرد در مسیر اربعین به‌درستی حرکت کند و علاوه بر پویش‌ها، مستندها، برنامه‌های ترکیبی و برنامه‌های نمایشی از توانمندی شبکه‌های رادیویی خصوصاً رادیو اربعین به بهترین نحو استفاده کند.

در این میان رئیس رسانه ملی دیدارهایی نیز داشت که از آن جمله باید به دیدار وی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد. دکتر جبلی در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظرفیت‌های مشترک تعامل با این وزارتخانه را برشمرد و گفت: صداوسیما بدون استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی چه در حوزه برودکست و چه برودبند قادر به ادای وظایف و مأموریت‌های خود نیست و معتقدیم اکنون دوره طلایی تعامل صداوسیما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی افزود: رسانه ملی بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی کشور است و نقش درخور ‌توجهی در حکمرانی فرهنگی دارد و این دو نهاد همانند دو عضو یک خانواده هستند که با استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی مأموریت رسانه ملی در سیگنال‌رسانی به نتیجه می‌رسد.

رئیس رسانه ملی تحقق مأموریت‌های دو دستگاه را مرهون همکاری مؤثر و متقابل دانست و‌ از راهبردها و تلاش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مسیر کسب رضایت مردم نیز تشکر کرد.

دکتر جبلی همچنین در دیدار با سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، ضمن اعلام آمادگی رسانه ملی برای ادامه کمک مؤثر به برنامه‌های اقتصادی اصلاحی دولت در زمینه‌هایی چون مولدسازی، شفاف‌سازی و تحقق عدالت در درآمدهای مالیاتی و ... تأکید کرد: برای آنکه خدمات دولت به‌خوبی از جانب مردم دیده شود، پاک شدن غبارهای نشسته بر افکار عمومی است که ناشی از مشکلات معیشتی است که با تداوم برنامه‌های اصلاحی اقتصادی و توجه به تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر مهار تورم و رشد تولید محقق خواهد شد.

وی بابیان اینکه این وزارتخانه،، فرماندهی اقتصادی دستگاه اجرایی را برعهده دارد، گفت: به‌خوبی از اوضاع اقتصادی موجود کشور، مشکلات مزمن آن، وضع جهانی و منطقه‌ای و مشکلات به ارث مانده برای دولت آگاهیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در ادامه از نقش‌آفرینی متمایز صداوسیما به‌ویژه طی یک‌ونیم سال گذشته درزمینه پشتیبانی از اصلاحات اقتصادی دولت قدردانی کرد.

هم‌افزایی رسانه ملی با فراجا نیز در جریان سفر اربعین رخ داد. رئیس رسانه ملی در دیدار با سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا، در قرارگاه حضرت ابوالفضل (ع) فاوا فراجا حضور یافت و ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات نیروی انتظامی در قرارگاه‌های مرزی فراجا، به چند نکته برجسته در مدیریت سفر اربعین امسال از سوی این نهاد اشاره کرد و گفت: نخست مدیریت بسیار خوب دیپلماسی انتظامی‌با طرف عراقی است که باعث شد زیرساخت‌های فراهم‌شده در تعامل فی‌مابین به‌خوبی به ‌کار گرفته و چرخه خدمت‌رسانی تکمیل شود.

وی افزود: فراجا در سال جاری از سامانه‌های یکپارچه و جامع به شکل ویژه بهره گرفت و بر این مهم تأکید داریم و معتقدیم معرفی هرچه بهتر این ظرفیت به مردم، خدمت‌رسانی سریع‌تر را در پی دارد؛ ازاین‌رو، راه‌اندازی و به‌کارگیری سامانه‌های یکپارچه باید موردتوجه باشد و حمایت و تقویت شود. رسانه ملی نیز در تداوم این مسیر، به معرفی ظرفیت‌ها‌ی یادشده کمک خواهد کرد.  دکتر جبلی همچنین با حضور در مرز خسروی گفت: معرفی شایسته کرمانشاه در رسانه ملی به‌عنوان «دروازه کربلا» و اطلاع‌رسانی مناسب از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مرز بین‌المللی خسروی سبب استقبال زائران برای عبور از این مرز شده است.

وی اظهارکرد: امسال با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها ازجمله رسانه ملی و نیز تدبیر بسیار خوب ستاد ملی اربعین، علی‌رغم آنکه امسال پرجمعیت‌ترین پیاده‌روی در تاریخ راه‌پیمایی‌های اربعین بوده، بهترین و روان‌ترین همایش پیاده‌روی اربعین را شاهد بودیم. رئیس رسانه ملی افزود: هدف اصلی رسانه ملی در همایش اربعین، کمک به توزیع زمانی و مکانی حرکت زائران به سمت مرزها برای جلوگیری از ازدحام و ترافیک جاده‌ها و خروجی‌هاست که خوشبختانه این امر با کمک و همراهی همکاران ما و سایر دستگاه‌ها در ستاد اربعین اتفاق افتاد.

با پایان یافتن پخش سریال «سوران» دکتر جبلی میزبان سعدا حمزه‌ای، همسر شهید امیر سعیدزاده، شخصیت محوری سوران و از عوامل سریال شد و گفت: امیدوارم نظایر این کار جذاب، دیدنی، اثرگذار، راهبردی و مهم را بیش از این‌ها ببینیم. وی افزود: این کار ارزشمند، یک رسالت تاریخی بود که با همت گروه سازنده به انجام رسید.

دکتر جبلی تأکید کرد: اگر ما تاریخ واقعی را بازنمایی نکنیم، دیگرانی با اهداف و نیاتی دیگر، تاریخ واقعی را ذبح می‌کنند و آن را به‌شکل دروغین می‌نمایانند. خوشبختانه «سوران» توانست تاریخ واقعی مبارزات مردم کرد و قهرمانی‌هایشان مقابل دشمنان این آب‌وخاک را به‌دور از شعارزدگی و به‌شکل باورپذیر به تصویر بکشد و یکی از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز «سوران» همین روایت باورپذیر تاریخ بود. رئیس رسانه ملی با اشاره به گنجینه‌‌ غنی کردستان، خطه فرهنگ و هنر ایران که دارای هنرمندان بسیاری در حوزه‌های شعر، ادب، موسیقی و... است، عنوان کرد: «سوران» دستاوردی مهم در تبیین تاریخ معاصر کشورمان در کردستان عزیز بود.

 مهر

صبر و تحمل لازمه تحول

 رئیس رسانه ملی در آســتانه هفتــه «وحــدت» بــه اســتان سیستان‌وبلوچســتان رفــت و بــا افــراد فرهنگــی و رســانه‌ای ایــن اســتان دیدار چهـره بــه چهــره داشــت. وی بابیان جایگاه رفیع استان سیستان‌وبلوچستان در تاریخ و تمدن و فرهنگ کهن و غنی ایران، گفت: اعتقاد ما این است کارهای هنری برای شناساندن این سرزمین و گنجینه‌های هنری و سرمایه عظیم مردمش اگر 100 برابر هم شود، جا دارد.

وی این استان را مهد تمدن و وحدت اسلامی در کشور دانست و ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های بیش‌ازپیش مسئولان شاهد ارتقای برنامه‌ها در مسیر خدمت‌رسانی به مردم در رسانه ملی باشیم.

رئیس رسانه ملی در جمع کارکنان صداوسیمای سیستان‌وبلوچستان با اشاره به سابقه درخشان، تمدن و فرهنگ عظیم و منابع متنوع و بزرگ و سختی‌ها و فشارهای مختلف به مردم منطقه و التزام آن‌ها به نظام گفت: ما باید دست این مردم را ببوسیم. وی با ابراز تأسف از نگاه منفی برخی افراد به ساکنان استان بر اصلاح این نگاه تأکید کرد.

همچنین رئیس رسانه ملی ضمــن حضــور در کمیســیون امنیــت مجلس و بیان گزارشی از فعالیت رسانه ملی طی دو هفته گذشته پیرامون تحولات فلســطین، گفــت: در دو هفته گذشته بیش از یک هزار و 100 ساعت برنامه، خبر و میان‌برنامه در شبکه‌ها‌ی مختلف اعم از صدا، سیما، خبر، رادیو، استانی و برون‌مرزی تولید و پخش و به تحولات جاری پرداخته شده است.

در این جلسه اعضای کمیسیون هم دیدگاه‌ها‌ی خود را در جهت تقویت گفتمان مقاومت در فضای رسانه‌ای ارائه کردند.

رئیس سازمان صداوسیما در چهارمین نشست افق تحول رسانه ملی با اشاره به هدف برگزاری این نشست جهت مرور مسیر طی شده تحول و چشم‌انداز آینده گفت: این نشست در ایام و ساعاتی برگزار می‌شود که شاهد تغییر معادلات جهانی و تحولات بین‌المللی به نفع مستضعفان هستیم؛ تحولاتی که رهبر معظم انقلاب در جلسات مختلف بارها به آن اشاره فرموده‌اند.

دکتر جبلی با اشاره به تأکیدات رهبری مبنی بر نگاه تحول‌گرایانه در رسانه ملی به‌عنوان مهم‌ترین و موثرترین دستگاه فرهنگی در کشور، هم‌زمان با تغییر مدیریت آن گفت: پس از تأیید سند تحول از سوی رهبر فرزانه انقلاب، مأموریت ما در رسانه ملی مشخص شد.

وی ادامه داد: این سند با آسیب‌شناسی دوره‌های گذشته و با دریافت نظرات کارشناسان در سازمان و متخصصان امر تدوین شد و پیشاپیش بشارت می‌داد که تحول در رسانه ملی دست‌یافتنی و قابل تحقق است.

وی همچنین بابیان اینکه سند تحول قطب‌نمای ما در این مسیر است، از تثبیت گفتمان تحول در سازمان سخن گفت و افزود: امیدوارانه به مسیر خود ادامه می‌دهیم. ما همه آبرو، تجربه و توانمان را پای تحول گذاشته‌ایم. این مسیر را در دست همدیگر حتماً ادامه می‌دهیم و به نتیجه خواهیم رساند.

رئیس رسانه ملی همچنین از خلق و جذب اندیشه‌های جدید برای تولید آثار متنوع در عرصه‌های گوناگون خبر داد و ضمن ترسیم افق آینده گفت: نقاط ضعف خودمان را در این دوره احصا کرده‌ایم و ترمیم و اصلاح حتماً در دستورکارمان خواهد بود. 

جبلی همچنین در دیدار رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری با اشاره به جایگاه و مأموریت تعریف‌شده صداوسیما در قانون اساسی و اسناد بالادستی، ظرفیت رسانه ملی را برای تحقق عدالت در جامعه کم‌نظیر توصیف کرد و افزود: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی، توجه به عدالت در بخش‌های مختلف ازجمله در حوزه‌های اداری است.

وی یکی از وجوه اشتراک صداوسیما و دیوان عدالت اداری را پیگیری مطالبات مردم دانست و گفت: عدالت‌گستری مأموریت مشترک دو دستگاه است و اینجاست که اهمیت هم‌افزایی نهادها و سازمان‌های مختلف کشور برای ارائه خدمت بهتر به مردم دوچندان می‌شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری نیز با اشاره به جایگاه فراقوه‌‌ای رسانه ملی، استقلال صداوسیما در قانون را نشان از اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای در امتداد صیانت از حقوق عامه در قالب برنامه‌های آگاهی‌بخش توصیف کرد.

دکتر جبلی در نشست با دانشجویان دانشگاه صداوسیما به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ضمن اشاره به فرمایش‌های رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر نیاز به نگاه صحیح، ایمان به هدف، اعتمادبه‌نفس و صبر برای تحقق تحول، پیروزی بزرگ اخیر مقاومت در فلسطین مظلوم، اما قهرمان را مصداق همین ویژگی‌ها دانست.

وی تأکید کرد که باید به عناصری چون صبر، حوصله و ایمان به هدف پایبند باشیم و تحت تأثیر القائات افراد سست، ناامید و دنبال‌کننده منافع خاص قرار نگیریم، همان‌طور که جریان مقاومت تحت تأثیر جریان سازش‌ و... قرار نگرفت. رسیدن به بهترین حال، نیازمند صبر و تحمل است. با چنین رویکردی است که تحول اتفاق می‌افتد. امیدوارم از جریان مقاومت و غزه قهرمان الگو بگیریم.

وی همچنین بر شناسایی، کشف استعدادها و استفاده از نیروهای مؤمن، توانمند و انقلابی از جای جای کشور و همچنین از دانشگاه صداوسیما تأکید کرد و گفت: بهترین‌ها و توانمندترین نیروها را از دانشگاه صداوسیما و هرکجا که به اهداف تحول ما کمک کند جذب می‌کنیم و از اصولمان کوتاه نمی‌آییم. 

دکتر پیمان جبلی در آیین اختتامیه بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان که شامگاه پنجشنبه ۱۳ مهر در مصلای رشت برگزار شد، گفت: ما به برکت نوای ذاکران و مادحان و پیرغلامان، امام حسینی شدیم. پیرغلامان حسینی نهضت سیدالشهداء (ع) را امتداد بخشیدند و واسطه پیام دشت کربلا به تاریخ شدند.

جبلی، گیلان را استانی دلاورخیز و متمدن، فرهیخته و متدین خواند و به این اجلاس اشاره کرد و گفت: اگر روزی امت را در ذهن تجسم می‌کردیم امروز امت با برگزاری این اجلاس و در اربعین سیدالشهدا و جشن‌ها‌ی هفته وحدت تبلور یافته و ان‌شاءالله این آیین‌ها تمرینی برای امت ظهور است.

رئیس رسانه ملی همچنین در اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی شعر «آفتاب نهان» زبان شعر و ادبیات را بستری برای تبیین و ماندگاری افتخارات و دستاوردهای ملی ازجمله در حوزه علم و فناوری هسته‌ای دانست و گفت: قالب شعر و وسعت بیان آن می‌تواند این دستاوردهای بزرگ را تبیین و حتی جلوه باشکوهی از علم و پیشرفت ایران اسلامی را به دنیا بنمایاند.

 آبان

عملیات رسانه‌ای در حمایت از جریان مقاومت

راه‌اندازی شبکه تلوبیونی فلسطین و رادیو مقاومت، بخشی از توجه و تمرکز رسانه ملی به عملیات «طوفان الاقصی» و محور مقاومت بود. در همین مقطع برای شکل‌گیری یک مواجهه بی‌واسطه با واقعیت، رسانه مرجع توانست نقشی کلیدی ایفا کند. در همین ارتباط رسانه ملی ضمن پخش تصاویر غزه به‌طور زنده از شبکه خبر 2، تولید برنامه‌های کارشناسی و پخش برنامه‌‌های گفت‌وگومحور در تمام شبکه‌های سراسری سیما و صدای استانی و برون‌مرزی تلاش کرد صدای مقاومت باشد.

در این میان تولید برنامه‌های ویژه در شبکه‌های تلویزیونی ازجمله «طوفان الاقصی» و «به افق فلسطین» از شبکه افق، «نردبان» از شبکه مستند، «ساعت به‌وقت قدس» و «سیاست خارجی» از شبکه سه، «جهان امروز» و پویش «حریفت منم» موردتوجه قرار گرفت.

گفتنی است شبکه‌های رادیویی نیز بخش‌های مهم جدول پخش خود را به محور مقاومت و غزه اختصاص دادند. در این میان برنامه «به افق فلسطین» با سیاست‌گذاری درست تلویزیون برای عبور از مرحله تریبون به میز گفت‌وگو موفق عمل کرد. از طرفی نگاه روزنامه‌نگارانه مجریان برنامه این فرصت را مهیا کرد تا گفت‌وگو با نمایندگان گروه‌های فکری مختلف از چاشنی نقد هم بی‌بهره نماند و این ویژگی به‌صورت ناخودآگاه انگیزه مضاعفی را برای همراه شدن مخاطبان بالقوه چنین برنامه‌‌هایی فراهم آورد.

در این میان برنامه «ساعت به وقت قدس» از شبکه یک سیما نیز با هدف تبیین مسائل حوزه فلسطین و مقاومت اسلامی توانست نظر مخاطبان را جلب کند.این برنامه با نگاه ویژه و روش هنرمندانه به معرفی چهره‌ها و جنبش‌های مقاومت، معرفی هنرمندان این حوزه در ایران و جهان، نمایش آثار تولیدی‌شان و همچنین ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز در خصوص حمایت‌های جهانی از فلسطین پرداخت.سپردن اجرای این برنامه به دو هنرمند عرب زبان علی خلیلی که اهل فلسطین است و سوسن الهمه اعتبار دیگری به این برنامه داد.

ضمن اینکه شبکه رادیویی مقاومت در چهارمین سال فعالیت خود با هدف انعکاس صدای مقاومت، مقتدرانه تلاش کرد با معرفی چهار عنصر گفتمان مقاومت، جبهه مقاومت، آرمان فلسطین و مکتب شهید سلیمانی در جنگ رسانه‌ای موفق باشد.

در همین زمینه پیمان جبلی با حضور در مناطق مرزی لبنان با رژیم صهیونیستی با خانواده پنج شهید راه قدس و همچنین گروه‌های خبری صداوسیما دیدار کرد. وی با اشاره به توفیقات بی‌سابقه عملیات «طوفان الاقصی» و همچنین توفیقات رزمندگان مقاومت در جنوب لبنان تأکید کرد: واقعیت‌ها‌ی میدان حکایت از آن دارد که نسل کنونی زوال رژیم صهیونیستی را خواهد دید.

رئیس رسانه ملی سپس در جمع گروه‌های خبری صداوسیما در خطوط مرزی حاضر شد و از تلاش‌ها‌ی آنان در انعکاس دقیق، صادقانه و لحظه‌به‌لحظه رویدادهای نبرد در مرزهای جنوبی لبنان و سرزمین‌های اشغالی قدردانی کرد.

دکتر جبلی همچنین در نشست مدیران اطلاعات و برنامه‌ریزی سازمان با چشم‌اندازی بر سند تحول، تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان را صاحبان اصلی رسانه ملی دانست و اظهار کرد: زمانی که در چهارمین نشست افق تحول صحبت از آنتن رسانه‌ ملی به میان آمد، از تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان به‌عنوان نزدیک‌ترین بخش بدنه سازمان به آنتن یاد کردم و اکنون نیز تأکید می‌کنم که آن‌ها از مدیران تصمیم‌گیر به آنتن نزدیک‌ترند.

رئیس رسانه ملی بابیان اینکه مدیران اطلاعات و برنامه‌ریزی، چشم و گوش سازمان‌اند، مهم‌ترین وظیفه و هدف اصلی مدیران اطلاعات و برنامه‌ریزی را روان‌سازی آنتن بر اساس سند تحول دانست و تأکید کرد که همه ما خدمتگزار محتوای آنتنیم و باید موانع مسیر برنامه‌سازان را برطرف کنیم.

دکتر جبلی همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه المنار گفت: همراهی گسترده مردم جهان و حمایت آنان از مردم غزه و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، چیزی جز دستاورد رسانه‌های مقاومت نیست. وی افزود: این مردم بزرگ حمایت از مقاومت را رها نکردند و همچنان با جان‌ودل و هر آنچه در توان دارند از مقاومت حمایت می‌کنند.

رئیس رسانه ملی سطح دوم پیروزی را در بخش رسانه‌ای دانست و گفت: در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های جهان، اعم از رسانه‌های غربی و بین‌المللی، تحت سلطه نظام‌های حامی صهیونیسم است، مقاومت فلسطین و مقاومت منطقه در سطح رسانه‌ای هم بر رسانه‌های جهان پیروز شده‌اند. همراهی گسترده مردم جهان چه در قلب آمریکا یا پایتخت‌های اروپایی، حمایت آنان از مردم غزه، چیزی جز دستاورد رسانه‌های مقاومت نیست.

دکتر جبلی همچنین در حاشیه بازدید از پشت‌صحنه مجموعه نمایشی «ترور» اظهارکرد: کارهایی که درباره شخصیت‌‌های برجسته تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرم ساخته می‌شوند به دلایل مختلف معمولاً کارهای سخت و پیچیده‌ای هستند، به‌ویژه اگر آن شخصیت فردی چون حاج قاسم سلیمانی باشد.

 وی افزود: پرداختن به داستان‌‌ها، شخصیت و سیره این بزرگان ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد و هنر عوامل تولید و کارگردان است که توانستند شخصیت شجاع، اثرگذار و تعیین‌کننده شهید سلیمانی را در این مجموعه به تصویر بکشند.

همچنین محسن برمهانی، معاون سیما در آیین تکریم و معارفه مدیر شبکه تهران که با حضور شهردار و رئیس شورای شهر تهران برگزار شد، از تغییر نام شبکه «پنج» به «تهران» و بازیابی هویتی آن خبر داد. وی به مشارکت مطلوب شبکه‌های استانی با استانداری، شهرداری و سایر دستگاه‌های استانی اشاره کرد و گفت: شایسته است این شبکه که ازاین‌پس با نام شبکه تهران فعالیت خواهد کرد نیز مشارکت بهتری را از سوی متولیان شهری شاهد باشد.

 آذر

در مسیر گفتمان‌سازی به‌دور از چهره‌محوری

رئیس رسانه ملی در دیدار با رئیس ستاد انتخابات کشور از تلاش همه‌جانبه برای تأمین زیرساخت فنی راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه کشور خبر داد و تأکید کرد که تمام تصمیمات دستگاه‌های مختلف باید همراه با پیوست انتخاباتی و ارزیابی میزان تأثیر آن‌ها در مشارکت در انتخابات اتخاذ و اجرایی شوند.

دهمین سفر استانی رئیس رسانه ملی به استان بوشهر بود. دکتر جبلی در این سفر از ظرفیت‌ها‌ی عظیم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بوشــهر سخن گفت که باید به‌مثابه فرصتی گران‌بها برای رسانه ملی تلقی شود و موردتوجه ویژه، عمیق و مؤثرتری قرار بگیرد. او بررسی و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها‌ی رسانه ملی اعم از صداوسیمای بوشهر و شبکه‌های سراسری را برای کمک به اجرای طرح‌ها‌، برنامه‌ها، راهبردها و سیاست‌ها‌ی پیشرفت و توسعه درحال اجرا و در دست اقدام استان در جریان این سفر خواند و تصریح‌کرد: درعین‌حال، ظرفیت‌ها‌ی فرهنگی عظیمی نیز در بوشهر وجود دارد که باید بیش‌ازپیش به فعلیت درآیند و سهم خودشان را در رونق و تحول در رسانه ملی ایفا کنند.

دکتر جبلی در ادامه یادآور شد: معتقدم این ظرفیت‌ها‌ نباید فقط در چهاردیواری استان باقی بماند و باید به ظرفیتی ملی بدل شود و در قاب تصویر رسانه ملی بنشیند که در این صورت می‌تواند حلّال بسیاری از مشکلات باشد. ما تمام امکانات رسانه ملی را در اختیار پیشرفت کشور گذاشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم یاریگر دولت و در برطرف کردن مشکلات و پرداختن به ظرفیت‌ها‌ی بی‌نظیر استان نقش‌آفرین باشیم.

هم‌زمان با روز دانشجو رئیس رسانه ملی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافت. وی ضمن تأکید بر اینکه باید امروز گفتمان منطقه بدون رژیم‌صهیونیستی را ترویج کنیم خطاب به دانشجویان گفت: ما در رسانه ملی و شما در دانشگاه باید گفتمان‌سازیِ تجهیز و تسلیح جامعه به عقل، فکر، منطق، گفتمان و استدلال را پی بگیریم.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین به تقویت فکر و هدف در برنامه‌سازی‌ها در دوره تحول اشاره و تأکید کرد: صداوسیما کارخانه چهره‌سازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامه‌سازی شود تا چهره‌هایی شناخته شوند. وقتی ما عزممان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر چهره‌محوری نباشد باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالم‌پروری را تقویت کنیم.  دکتر جبلی ادامه داد: ما در را به روی هیچ هنرمندی که علاقه‌مند باشد در چارچوب‌ها و ضوابط با ما کار کند، نبسته‌ایم و هرکسی هم این را بگوید خودش در را به روی خودش بسته است.

رئیس رسانه‌ملی در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند که در کاشان برگزار شد، گفت: یکی از پرمخاطب‌ترین مستندهایی که همواره موردتوجه مخاطبان بوده، آثار حیات‌وحش، محیط‌زیست و طبیعت است. کسانی که در عرصه محیط‌زیست و در اقلیم زیبا و پر موضوع ایران فعالیت می‌کنند. از این عزیزان تشکر می‌کنم، به‌ویژه کسانی که راوی ایران زیبا شده‌اند. این دوره از جشنواره عرصه درخشش این مستندسازان عزیز است.

وی با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: سال گذشته در همین جشنواره گفتم و امسال هم تکرار می‌کنم که رسانه ملی خانه مستندسازان است و باافتخار آن‌ها را در آغوش می‌کشد. افتخار می‌کنیم که قاب رسانه ملی مزین به آثاری است که توسط مستندسازان جوان و پیش‌کسوت کشورمان تولید می‌شود. بهترین عرصه برای نمایش مستندها رسانه ملی است. آثاری که از دورترین روستاها در ایران تا شهرها و شهرستان‌ها با تنوع اقلیمی و فرهنگی و زیستی متنوع را به تصویر می‌کشند. ما برای تقویت مستندسازی در ساختار معاونت سیما و مرکز سیمرغ، ساختاری قوی را برای حمایت از مستندسازان ایجاد کردیم.

دکتر جبلی همچنین به پشت‌صحنه سریال «ناریا» از معاونت برون‌مرزی به تهیه‌کنندگی محمد مصری‌پور و کارگردانی جواد افشار رفت و اظهارکرد: فیلم‌نامه «ناریا» برگرفته از داستانی واقعی است. داستان‌های این‌چنینی که واقعیت‌ها را به تصویر می‌کشند و تلاش می‌کنند ازخودگذشتگی‌های نخبگان جوان در مسیر پیشرفت کشور، موانع و چه‌بسا توطئه‌هایی را به نمایش بگذارند که برای جلوگیری از این پیشرفت‌ها اتفاق می‌افتد، مغتنم‌ هستند. ضمن آنکه ازاین‌دست روایت‌ها فراوان در کشور داریم و باید به آن‌ها توجه و با شکلی هنرمندانه بازنمایی‌شان کرد تا مخاطب برون‌مرزی نیز با این ظرفیت‌ها و مشکلات دانشمندان ایرانی آشنا شود.

همچنین جبلی در جشنواره پژوهش و فناوری و آیین تجلیل از نام‌آوران، پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد حضور یافت.

جبلی در دانشگاه علم و صنعت بر ضرورت تقویت تعاملات و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه و حوزه علم و دانش برای پاسخگویی به نیازهای فناورانه در صنعت رسانه ازجمله ارتقای کمّی و کیفی تولیدات رسانه ملی تأکید کرد و گفت: به‌منظور برطرف کردن موانع و سرعت دادن به تولید مجموعه‌های نمایشی نیازمند همکاری، هم‌افزایی و تعامل با دانشگاه هستیم.

 وی همکاری رسانه ملی با حوزه دانشگاه را مصداق بارز پیوند علم و صنعت در ایران که چشم‌انداز روشنی پیش رو دارد، دانست و گفت: امروزه شاهد سرعت بالای پیشرفت فناوری در صنعت رسانه هستیم که یک نیاز اساسی تولید آثار نمایشی ویژه به شمار می‌رود.

 دی

میدان دادن به استعدادها

رئیس رسانه ملی در دیدار با جمعی از مستندسازان بابیان اینکه خودم را به مستندسازان نزدیک می‌دانم و معتقدم جلساتی ازاین‌دست، تشریفاتی نیستند، گسترش تعاملات سازمان با خط مقدم تولید را امری ضروری دانست.

دکتر جبلی بر ضرورت هم‌افزایی و کمک برای به ثمر نشستن تحول معهود در رسانه ملی تأکید کرد و گفت: نیازمند خلق فرهنگ تحول در بدنه سازمان و جامعه نخبگانی هستیم. سند تحول، تفکری بدیع، ولی منطقی است. باید برای بهتر دیده شدن تولیدات و حرکت به سمت چشم‌انداز ترسیم‌شده تلاش بیش‌تری به کار بسته شود.

همچنین وی در بازدید از دومین نمایشگاه رسانه‌های صوت‌‌‌وتصویر فراگیر، بابیان اینکه نمایشگاه رصتا یکی از بهترین و مهم‌ترین دستاوردها در حوزه تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است، گفت: آشنایی دقیق‌تر و جامع‌تر سازمان با ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌های صاحبان سکوها، فراهم آمدن بستری برای همفکری و هم‌افزایی برای ارتقای کیفی تولیدات در فضای صوت و تصویر فراگیر و تقویت تعاملات با بخش‌های متولی تنظیم‌گری در ساترا ازجمله محسنات برپایی این نمایشگاه است.

رئیس رسانه ملی برگزاری نمایشگاه رصتا را ازجمله دستاوردهای مهم حوزه تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دانست و ابراز امیدواری کرد که تعاملات هم‌افزایانه میان ساترا و رسانه‌های عضو مجمع رصتا به ارتقای کیفی تولیدات در این زیست‌بوم کمک کند.

جبلی افزود: شمار رسانه‌هایی که ظرفیت تولید محتوا در حوزه صوت و تصویر فراگیر دارند، از 150 رسانه در سال گذشته، به بیش از 400 رسانه رسیده که نشان‌دهنده یک حرکت تکاملی رو به رشد است. رئیس رسانه ملی همچنین در نشست عمومی مجمع رصتا که در مصلای امام خمینی (ره) و در جریان برگزاری این نمایشگاه برگزار شد، با اشاره به نقدها، مناقشات و ابهامات فراوانی که در دو سال گذشته عمداً یا سهواً در حوزه ساترا به رسانه ملی وارد می‌شد، گفت: جای خرسندی است که وعده‌ها و راهبردها در این حوزه اکنون و در صحنه عمل به منصه ظهور رسیده و استقبال رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر از نمایشگاه رصتا گواه آن است.

وی در شانزدهمین روز این ماه با حضور در برنامه «ساعت به‌وقت قدس» با تأکید بر نقش رسانه‌های نوپدید برای مقابله با روایت‌پردازی‌های انحصاری رسانه‌های صهیونیستی به‌ویژه «طوفان الاقصی» گفت: این برنامه فضای بسیار مناسبی را در افکار عمومی مخاطبان رسانه ملی و ملت ‌ایران ایجاد کرد و زمینه‌ساز پذیرش حماسه بزرگ «طوفان الاقصی» بود. قبل از این عملیات و مسائل غزه برنامه را شروع و مردم را با فضای فلسطین و قدس شریف آشنا کردید. ‌این موضوع مهم توسط برنامه شما وارد زندگی مردم شد.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: شهروندان غزه به هزاران انسان رسانه تصویربردار و فعال در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند و ‌این یکی از ابعاد مهم رسانه‌ای طوفان الاقصی است.‌ وی تأکید کرد: جنبه اول تأثیر رسانه‌ای عملیات طوفان الاقصی را در عملیات رسانه‌ای که خود مقاومان و مجاهدان فلسطینی انجام دادند، می‌توانیم ببینیم. چه فردی که سلاح در دست دارد و دوربین روی سرش است و از عملیاتی که خودش انجام می‌دهد تصویربرداری می‌کند، چه مجاهد و مقاوم دیگری که به جای سلاح دوربین در دستش است و در فاصله چندمتری تانک‌های دشمن و نفرات دشمن از عملیات مقاومت تصویربرداری می‌کند. 

دکتر جبلی در گردهمایی بانوان رسانه ملی نیز اظهار کرد: افتخار ماست رهرو مکتبی هستیم که بنای خلقت را بر وجود یک زن نهاده است، امیدواریم بتوانیم قدردان ایشان و این مکتب باشیم.

رئیس رسانه ملی با اشاره به‌ضرورت نقش‌آفرینی بانوان در دوره تحولی گفت: یکی از وظایف رسانه ملی کشف و میدان دادن به استعدادها، توجه، حفظ و بازیابی هویت اصیل ایرانی، اعتقادی، فرهنگی‌ و انقلابی کشور است که در طوفان‌های ضد فرهنگی بیم آن می‌رود به دست فراموشی سپرده شود.

دکتر جبلی در نشستی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مسئولیت هدایت فرهنگی جامعه، طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، برعهده صداوسیماست، اما یکی از پشتوانه‌های ما نمایندگان مجلس‌اند که یاری‌رسان ما در ایفای مأموریت‌های محوله‌اند، گفت: هم‌اکنون، مهم‌ترین مأموریت رسانه ملی، پیشبرد موضوع انتخابات است. 

رئیس سازمان صداوسیما بابیان اینکه برای نخستین مرتبه در تاریخ صداوسیما، علاوه بر شبکه‌های ملی و استانی، 245 فرستنده محلی برای پوشش حدود 200 حوزه‌ انتخابیه مستقر خواهند شد و فعالیت خواهند کرد، گفت: قرار است نامزدهای انتخاباتی از طریق شبکه‌های محلی با مردم سخن بگویند و تبلیغ کنند.

 همچنین جبلی در بازدیدی که از محل تصویربرداری «حسینیه معلی» داشت شکل‌گیری برنامه وزینی با رویکرد معارفی و در شأن اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را مایه مباهات و شکرگزاری دانست و گفت: «حسینیه معلی» ازجمله موفق‌ترین، پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین برنامه‌های رسانه ملی و مبیّن آن است که اگر اعتقاد، ایمان و باور قلبی نسبت به تولید محتوا در حوزه معارف اسلامی جاری باشد - که در گروه تولید این برنامه به‌وضوح مشخص است - موفقیت و جذب مخاطب درخور توجه، حتمی و دست‌یافتنی خواهد شد. 

وی افزود: «حسینیه معلی» طی چند فصل اخیر خود رشد چشمگیری داشته و با تلاش گروه تولیدش در هر فصل با موضوعات، خلاقیت‌ها، فضاهای نو و استقبال گسترده‌تر مردم برای حضور در استودیوی ضبط روبه‌رو می‌شود.  رئیس رسانه ملی همچنین در بازدید از پشت‌صحنه «کتاب قانون»، رئالیتی‌شو شبکه یک با اشاره به اینکه «کتاب قانون» یکی از برنامه‌های در نظرگرفته‌شده برای انتخابات است، تأکید کرد: ارزش و اهمیت «کتاب قانون» در بازنمایی واقعی آن چیزی است که در مجلس اتفاق می‌افتد و نشان‌دهنده تلاش نمایندگان برای تصویب قوانین مؤثر در زندگی مردم است.

 بهمن

ایجاد 200 کانال تلویزیونی در مسیر تحول

رئیس سازمان صداوسیما در پنجمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی اقدام بزرگ انتخاباتی این سازمان در ایجاد 200 کانال تلویزیونی را برجسته‌ترین و ملموس‌ترین اقدام تحولی رسانه ملی در این دوره دانست و گفت: سازمان صداوسیما با شجاعت زیر بار مسئولیت چنین کاری رفت تا راهبردهای انتخاباتی مورد تأکید رهبر حکیم انقلاب اعم از رقابت و مشارکت و امنیت را جامه عمل بپوشاند.

وی بابیان اینکه این نشست به‌درستی رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است و امیدوارم انتخابات پیش رو به آزمونی موفق برای رسانه ملی مبدل شود، گفت: البته نیت ما در این نشست ارائه گزارش اقدام انتخاباتی نبوده، بلکه در حال ارزیابی هستیم صداوسیمای در مسیر تحول چه نسبتی با انتخابات و هر مناسبت و رویداد مهم دیگری دارد و کجای مسیر ایستاده است.

دکتر  جبلی با اشاره به اینکه در دو سال‌ونیم گذشته زیرساخت‌های فکری خوبی برای اجرای سند تحول ایجاد شده است، به دو سرفصل در تحول رویکردی تحت عنوان «تولید محتوای رو به آرمان به جای محتوای تحت ضابطه» و «مدیریت خط سبزی به جای مدیریت خط قرمزی» اشاره و عنوان کرد: اقدام بزرگ انتخاباتی رسانه ملی در ایجاد 200 کانال تلویزیونی مصداق روشن این دو سرفصل و درواقع برجسته‌ترین و ملموس‌ترین اقدام تحولی رسانه ملی در این دوره است.

هم‌زمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر و چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دکتر جبلی و مدیران ارشد رسانه ملی در حرم مطهر امام خمینی (ره) حضور یافتند و ضمن دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی، متولی حرم امام (ره)، با قرائت فاتحه، یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب را گرامی داشتند.

رئیس رسانه ملی در این مراسم گفت: تجدید بیعت با امام یادآور آموزه‌های انقلاب و تجدید پیمان با انقلاب شکوهمند اسلامی ‌به‌عنوان میراث امام راحل است. ما به‌عنوان دست‌اندرکاران رسانه ملی جمهوری اسلامی اگر در صدد درس‌آموزی، یادآوری و تجدید پیمان با بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی ایران باشیم، باید به چند گزاره توجه کنیم و آن‌ها را چراغ راه قرار دهیم. امام راحل و معمار انقلاب در قیاس با سایر رهبران و تاریخ‌سازان طول تاریخ دو ویژگی برجسته و درخشان داشت: «عقلانیت» و «خلاقیت»؛ خلاقیت در بن‌بست‌شکنی، ارائه طریق، افق‌گشایی و استفاده از همه ابزارها و «عقلانیت» در واقع‌بینی، واقع‌گرایی، توجه به تجارب و واقعیت‌ها.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به انعقاد تفاهمی‌ با آستان مطهر امام خمینی (ره)، از تخصیص یک قطعه زمین 50 هکتاری و ساخت شهرک سینمایی و تلویزیونی در مجموعه شهر آفتاب در آینده نزدیک خبر داد.

همچنین با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان صداوسیما و شرکت مخابرات ایران، مقرر شد که اینترنت مصرفی شش میلیون مشترک اینترنت ثابت مخابرات برای مشاهده محتوای تلوبیون از 22 بهمن و فعلاً به مدت شش ماه رایگان شود.

دکتر جبلی در دیدار با مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات و امضای این تفاهم‌نامه گفت: رویکرد حوزه‌های زیرساختی به مقوله بسیار مهم تأمین نیازهای محتوایی سالم درخور تحسین است و همان‌قدر که ما در حوزه رسانه زیرساخت پایدار توزیع محتوای سالم را ضروری می‌دانیم، برای حوزه زیرساخت و مخابرات هم مهم است که اگر این زیرساخت و ظرف را فراهم کرد، قرار است با چه محتوایی پر شود.

 رئیس رسانه ملی با اشاره به‌ضرورت انکارناپذیر تأمین محتوای سالم در فضای مجازی امروز، گسترش زیرساخت‌ها و توسعه شبکه فیبر نوری را در کشور امری راهبردی و امیدآفرین دانست و گفت: همکاری و هم‌افزایی شرکت مخابرات و اپراتورها با صداوسیما، شبکه توزیعی‌ای با ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و گستردگی بالا فراهم می‌کند و درنتیجه جهش خلاقیت تولید در محتوا هم اتفاق می‌افتد.

همچنین ۲۰ بهمن‌ 200 کانال تلویزیونی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی در حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. رئیس‌جمهور کشورمان، اقدام رسانه ملی در راه‌اندازی این کانال‌ها را یک رویداد ابتکاری، خلاقیت ستودنی و حرکتی در جهت مردم، مشارکت، انتخاب و رأی مردم دانست و گفت: موضوع مهم، جمهوریت نظام است؛ این افتخار را داریم که اعلام کنیم همواره در این 44 سال و در بهار چهل‌وپنجمین‌ سالگرد پیروزی انقلاب، کشوری هستیم که برای نام مردم، سخن مردم و رأی و مشارکت مردم اهمیت بسیاری قائل است.

رئیس رسانه ملی که به‌منظور شرکت در اختتامیه سومین جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی ایران به استان سیستان‌ و بلوچستان سفر کرده بود، در نشست صمیمانه‌ای با هنرمندان عرصه پویانمایی و عروسکی بابیان اینکه سالم‌ترین محتواها در تلویزیون برای کودکان و در عرصه پویانمایی تولید می‌شود خطاب به هنرمندان عرصه پویانمایی گفت: در فضایی که گستره تولید محتوا برای کودکان با نمادهای غربی و محتوای غیرهمسو با فرهنگ اسلامی‌شکل‌گرفته باید محتوای سالم و فاخر و جذاب متناسب با آموزه‌های فرهنگی را برای استفاده قشر کودک و نوجوان تولید کنیم.

رئیس رسانه ملی در آیین اختتامیه این جشنواره نیز پویانمایی را ازجمله اساسی‌ترین موضوعات موردتوجه رسانه ملی در دوره تحول دانست و گفت: تحول با دو سرفصل هویت‌محوری و عدالت‌گستری آذین بسته شده است. هویت نسل آینده ما با محتوای سالم و متناسب با ذائقه، طبیعت، فرهنگ و آموزه‌های ایرانی اسلامی‌شکل‌گرفته و می‌گیرد.

 اسفند

حضور پررنگ رسانه ملی در روز انتخابات

دکتر جبلی در اولین روزهای این ماه به پشت‌صحنه برنامه تلویزیونی «محفل» رفت. این برنامه که دومین فصل خود را در رمضان سال 1403 تجربه می‌کند قرار است ساعتی قبل از افطار از آنتن شبکه سه سیما مهمان مخاطبان تلویزیون باشد.

رئیس رسانه ملی برنامه تلویزیونی پرمخاطب «محفل» را پیشران معارف قرآنی برای یک حرکت گسترده به‌ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان دانست و گفت: خوشبختانه برنامه معارفیِ وزین، پرمخاطب و مردمی محفل که مردم عزیز ما سال گذشته شاهد اولین فصل آن بودند، در ماه مبارک رمضان امسال با تنوع و شکوه بیش‌تری پخش می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه برنامه‌هایی که به معارف الهی متصل شوند حتما پرمخاطب، پربیننده و پرنشاط خواهند بود، زیرا با فطرت انسان‌ها سروکار دارند عنوان کرد: ثمره به‌کارگیری شیوه بدیع محفل را برای نزدیک شدن به معارف قرآنی شاهدیم؛ گروه‌های بسیاری اعلام آمادگی و ماه‌ها تمرین کرده‌اند و امروز می‌توان گفت که این برنامه به پیشران معارف قرآنی برای یک حرکت گسترده به‌ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان تبدیل شده است.

در امتداد حمایت از سریال‌های در حال تولید برای نوروز سال 1403، رئیس رسانه ملی به همراه جمعی از مدیران سوم اسفند از پشت‌صحنه چهار مجموعه تلویزیونی «نون خ»، «مهیار عیار»، «سلمان فارسی» و «موسی(ع)» بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدیدها با بیان اینکه به مجموعه‌های نمایشی با مضمون تاریخی طی سال‌های اخیر کمتر توجه شده بود، گفت: اکنون کارهای تاریخی در نوبت تولید قرار می‌گیرند و برخلاف سال‌های گذشته، تورم کارهای تاریخی را شاهد هستیم که برای مخاطبان از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به شرایط سخت و پیچیده تولید فصل پنجم سریال «نون خ» و جذابیت‌های بصری ویژه آن گفت: یکی از نکات درخور توجه این مجموعه نمایشی، قرارگرفتن قوم کرد در جایگاه محور وحدت اقوام ایرانی است که رابطه میان اقوام، پاره‌فرهنگ‌ها و آداب و رسوم اقوام ایرانی با محوریت قوم کرد را برجسته می‌کند. این از امتیازات بزرگ «نون.خ» است و در همین امتداد، در گفت‌وگو با آقای آقاخانی مطرح شد که باتوجه به برخورداری کشور عزیزمان ایران، از اقوام متنوع و متعدد، در فصل‌های بعدی سریال هم این تنیدگی بین اقوام در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

البته که 11 اسفند یکی از پرکارترین روزهای رسانه ملی در ماه‌های گذشته بود. دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این روز برگزار شد و سازمان صداوسیما ضمن پوشش گسترده و همه‌جانبه انتخابات از ساعت نخست رأی‌گیری تا واپسین ساعات شب، پخش زنده شمارش آرا را نیز برای نخستین بار در دستور کار قرار داد و حضوری پررنگ و افتخارآمیز در این صحنه مردمی داشت.

دکتر جبلی در روز رأی‌گیری به همکاران شبکه‌های مختلف و همچنین پخش سر زد و از تلاش خستگی‌ناپذیر آن‌ها قدردانی کرد.

وی درباره سریال «مهیار عیار» هم گفت: «مهیار عیار» اگرچه ذیل مجموعه‌های تاریخی قرار می‌گیرد، مفاهیم ظریفی در داستان‌ها و خرده‌داستان‌هایش جانمایی شده و علاوه‌بر اینکه به یک دوره تاریخی کم‌ترپرداخته‌شده، یعنی صفویه می‌پردازد، به ظرافت‌های رفتاری فرهنگ ایرانی، چون جوانمردی و احترام به جایگاه مادر توجه ویژه دارد.

دکتر جبلی همچنین در همایش پدران آسمانی که به همت امور ایثارگران برپا شده بود حضور پیدا کرد و از جانبـازان و ایثارگـران رسـانه ملـی قدردانی کرد. وی همکاران جانباز و ایثارگر را افتخاری برای سازمان دانست و گفت: اگر از شعار تحول بر مبنای هویت‌سازی سخن می‌گوییم، بهترین مصداق برای احیای هویت ملی و اسلامی ما در جامعه، عزیزان ایثارگر، جانباز و خانواده‌های شهدا هستند.

رئیس رسانه ملی روز دوشنبه 21 اسفندماه از اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما بازدید کرد. پیمان جبلی در این بازدید ابتدا به واحد ارتباط با مخاطبان (162) رفت و با بیان این عبارت که «شما پیشانی صداوسیما هستید و مخاطبانی که تماس می‌گیرند، شما را به‌عنوان نماینده رسانه ملی می‌شناسند»، از پاسخگویی شایسته و متین همکاران این واحد که وجهه سازمان را در ساحت پاسخگویی به مخاطبان به‌خوبی حفظ می‌کنند، قدردانی کرد.

وی همچنین به واحد‌های پژوهش، اطلاع‌رسانی، هفته‌نامه صداوسیما، تولید محتوا و امور فرهنگی رفت و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این اداره‌کل قرار گرفت.

جبلی با بیان اینکه همکاران ما معصومانه و مظلومانه در بخش‌های مختلف سازمان مشغول کار و تلاش‌اند، گفت: محور عملکرد ما در دوران تحول نیروی انسانی است و تلاش می‌‌کنیم ضمن ارج‌نهادن به خدمات صادقانه آن‌ها، در مسیر ارتقا، پیشرفت و بهبود فعالیت رسانه ملی از تجارب ارزشمند تک‌تک ایشان بهره ببریم.

رئیس رسانه ملی بااشاره به لزوم تقویت و افزایش همدلی در داخل مجموعه سازمان و جلب روزافزون اعتماد مخاطبان صداوسیما در مقیاس جامعه و همچنین دستاوردهای مهم سازمان صداوسیما در حوزه‌های مختلف از تولید گرفته تا ایجاد 200 کانال انتخاباتی که اثرگذاری خوبی در مشارکت‌افزایی مردمی داشت، در آستانه سال نو و مقارن شدن آن با بهار قرآن ضمن آرزوی حالی خوب برای هموطنان و به‌ویژه همکاران سازمان، بر تداوم مسیر طی شده در سال پیش رو تأکید کرد.

 

 

امتیاز شما