امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پشت پرده فضای مجازی در «میخچه»
پشت پرده فضای مجازی در «میخچه»

هرچه که می‌بینید و می‌شنوید باور نکنید

مشاهده ۳۸۹
۱۳۹۸/۰۵/۰۱- ۱۱:۳۷
تعداد بازدید:389

برنامه «میخچه» کاری از گروه سیاسی شبکه دو سیماست و به حواشی فضای مجازی می‌پردازد.

حسین زارع‌زاده تهیه‌کننده برنامه «میخچه»در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ی موضوع این برنامه که به فضای مجازی و حواشی آن اختصاص دارد، توضیح داد: در شبکه‌های مختلف تلویزیون برنامه‌ای که مختص فضای مجازی باشد یا وجود ندارد یا اگر باشد به ندرت دیده می‌شود و اگر هم باشد در مجلات و یا آیتم‌های خبری به آن پرداخته می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه شایعات، اخبار و موارد این‌چنین از طریق فضای مجازی در دسترس همگان قرار می‌گیرد و تشخیص اینکه کدام خبر درست یا دروغ و کذب است، برای مردم کمی سخت است، ضرورت وجود چنین برنامه‌ای احساس می‌شد. به همین منظور تاکید این برنامه بر این است که هرچه که می‌بینید و می‌شنوید باور نکنید و لزوما هر خبری واقعیت ندارد و نباید به آن دامن زد.

زارع‌زاده گفت: بستری که در آن کار می‌کنیم مرور اخبار است به این شکل که هر هفته اخبار مهم در فضای مجازی رصد می‌شود و آن اخباری که بازدیدکننده بالا دارد و یا اخباری که حاشیه‌ساز است و احیانا شایعه‌ای دست به دست می‌شود به شکل طنز به آن پرداخته می‌شود.

وی درباره هدف برنامه میخچه که در گروه سیاسی شبکه دو سیما تولید می‌شود، اظهار کرد: سری اول این مجموعه شامل ۲۶ قسمت است که تا محرم ادامه دارد. فصل اول بحث جای انداختن خود برنامه در تلویزیون مطرح بود که یک برنامه اختصاصی درخصوص موضوع فضای مجازی داشته باشیم. آموزش نحوه استفاده از فضای مجازی به صورت مستقیم مد نظر ما نیست. هدف ما چیز دیگری است. اما به طور غیرمستقیم خواه یا ناخواه به خانواده‌ها آموزش داده می‌شود اینکه هرچه که می‌بینید و می‌شنوید واقعیت ندارد و با جریان‌هایی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد همراه نشوید.

تهیه‌کننده «میخچه» اظهار کرد: عمدتا زمانی که نام برنامه‌های سیاسی به میان می‌آید به این معنا نیست که ما به موضوعات سیاسی بپردازیم. گاهی اوقات آن موضوع اثرات سیاسی دارند موضوعاتی از قبیل مسائل خانوادگی، اجتماعی و یا سیاسی که شاید به تنهایی موضوعشان مسستقیما سیاست نباشد اما اثرات سیاسی دارد. به عنوان مثال سال گذشته اخبار و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که آب کشور در حال خارج شدن به کشورهای خلیج فارس است. این خبر ظاهرا سیاسی نبود اما اثراتی که داشت، سیاسی بود. به همین دلیل گروه سیاسی این شبکه وظیفه خودش دانست که به مسائل فضای مجازی و پشت پرده‌های آن بپردازد.

این تهیه‌کننده درباره اینکه حدود این برنامه برای ورود به حواشی فضای مجازی تا چه میزان است؟ توضیح داد: محدودیت خاصی نسب به موضوعات نداشتیم اینکه تاکید شود به کدام موارد باید پرداخت و به کدام موارد نباید پرداخت. رصد ما به صورت هفتگی انجام می‌شود. درقالب پک جمع آوری و در میز کارشناسی ما در مدت زمانی مشخص مطرح می‌شود. اخبار حواشی و مطالب مهم جدا سازی و در قالب طنز بیان می‌شوند.

زارع‌زاده درباره‌ی علت انتخاب مجری این برنامه که اولین اجرایش را در تلویزیون تجربه می‌کند، توضیح داد: این مجری در فضای مجازی مطرح نبود و به ما معرفی شد و از میان چند نفر انتخاب شد. منتهی ایشان همزمان، در فضای مجازی هم مشغول شدند و ما مانعی برای این کار نداشتیم و فکر می‌کنم قرار است بزودی مجموعه‌ای هم در فضای مجازی منتشر کنند.

زارع‌زاده در پایان، با بیان اینکه فصل جدید برنامه میخچه قرار است ساخته شود، درباره‌ی جزئیات آن یادآور شد: فصل جدید قرار است بعد از ایام محرم تولید و پخش شود. ازنظر ساختاری هم متفاوت خواهد بود. این برنامه مقدماتی دارد که در حال شروع شدن است از جمله آن آیتم‌های نمایشی است. چند آیتم جدید هم به آن اضافه خواهد شد. یکی آیتم مربوط به شایعات هست و یکی آیتم توئیت‌خوانی و دیگری بحث گزارش مردمی است. فرم اینها نمایشی است.

به گزارش ایسنا، برنامه «میخچه» در زمینه بررسی اخبار و حواشی فضای مجازی در فضایی طنز تهیه شده و شامل بخش های مختلفی است. از جمله بخش های این برنامه می توان به مرور اخبار، بازخوانی برخی شایعات منتشر شده در این فضا و پاسخ به آنها، گزارش مردمی و گفتگو با شخصیت ترند هفته اشاره کرد.

برنامه «میخچه» کاری از گروه سیاسی به تهیه کنندگی حسین زارع زاده است که چهارشنبه‌ها ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه دو سیما پخش می‌شود. بازپخش این برنامه ۲:۳۰ بامداد پنجشنبه است.

امتیاز شما