امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

بزرگداشت هفته دفاع مقدس در رادیوهای برون مرزی رسانه ملی

مشاهده ۳۱۴
۱۳۹۸/۰۶/۳۱- ۱۵:۰۸

هم زمان با هفته دفاع مقدس، مخاطبان رادیوهای تحت پوشش اداره کل آسیای میانه و قفقاز در معاونت برون‎مرزی صداوسیما، بیش از پیش با اصول و شیوه‌های دفاع و سلحشوری و پیروزی ایرانیان آشنا می‎شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رادیو ترکی استانبولی، «سال‎های مقاومت و ایستادگی یک ملت در مقابل دشمن متجاوز» را به تهیه‌کنندگی میثم فریور بازگو می‎کند. همچنین در هفت برنامه با عنوان «با فرماندهان جنگ» به تهیه‌کنندگی میترا دیده‎بان، دوستان ایران اسلامی در ترکیه سوابق و رشادت‌های فرماندهان رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس ایرانیان را مرور می‌کنند.

در رادیو آذری برون‌مرزی نیز برنامه «ققنوس» به موضوع «هنر انقلاب و دفاع مقدس» به تهیه‌کنندگی پریسا امیری و گویندگی سئودا حسن زادگان می‌پردازد. در برنامه « قره باغ؛ اسلام تورپاقی» (قره باغ؛ سرزمین اسلامی) به تهیه‌کنندگی حسن صادقی نیز ویژه برنامه «نقش دوران دفاع مقدس در بیداری مردم قره باغ و مقاومت آن‌ها در مقابل استکبار»، زمینه‌ای برای بهره‌گیری مخاطبان این رادیو در جمهوری آذربایجان از ثمرات هشت سال دفاع مقدس و اسلامی مردم ایران فراهم می‌کند. در برنامه «عائله» به تهیه‌کنندگی نرگس قماش حاجی گزارش‎های عیادت خانواده‌های ایران از جانبازان دفاع مقدس و در برنامه «چراغ» به تهیه‌کنندگی اکرم رضایی، رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص دفاع مقدس انعکاس می‎یابد.

گروه نمایش رادیو تبریز هم سه نمایش از جانبازی‌های رزمندگان اسلام در دفاع مقدس را برای مخاطبان این رادیو اجرا می‎کند.

رادیو تالشی برون‌مرزی نیز در ویژه برنامه «خاکریز حماسه» با همکاری مصطفی سعیدی (تهیه‌کننده) با مخاطبان خود به زبان شیرین تالشی درباره تاریخچه و ثمرات دفاع مقدس ایرانیان سخن می‎گوید.

همچنین رادیو آران در برنامه‌های «میزگرد» به تهیه‌کنندگی و گویندگی پیمان عبداللهی و «صحبت فرهیختگان» به تهیه‌کنندگی اسماعیل بابایی، برنامه «سیز و بیز» به تهیه‌کنندگی فرشید زبوری و در نهایت در برنامه «یاشا حیات» (ویژه هفته دفاع مقدس) به تهیه‌کنندگی فرشید زبوری و گویندگی شعبان جهاندیده به این مهم می‎پردازد.

رادیو تاجیکی نیز هر روز ویژه برنامه «دفاع مقدس» را به مدت 15 دقیقه تولید و پخش می‌کند. رادیو ترکمنی در برنامه‌های «جهان سیاست» و «در آیینه شعر» به تهیه‌کنندگی احمد قرنجیک، تلاش می‏‎کند به دفاع مقدس ایرانیان از منظر‌های سیاسی و شعر و ادب نگاهی بیندازد.

رادیو آشوری نیز در گزارش های ویژه و مصاحبه با خانواده شهدای دفاع مقدس و جانبازان در میان هم‎وطنان آشوری، درباره دفاع مقدس ایرانیان با آشوریان جهان سخن می‎گوید. نینوس ورده به عنوان تهیه‌کننده و ناتالی قشه خسرو و دانیبل ورده، گوینده و مجری این برنامه‌ها هستند.

رادیو ارمنی برون‌مرزی نیز ویژه برنامه «هفته دفاع مقدس» را به تهیه‌کنندگی مرتضی احمدی پخش می‎کند. همچنین تهیه مصاحبه‌ها و گزارش‎های ویژه دفاع مقدس با تلاش راطیوس داوود، از دیگر برنامه‌های این رادیو در ایام هفته دفاع مقدس است.

سایت‎های ازبکی و قزاقی اداره کل آسیای میانه و قفقاز برون‌مرزی نیز، ویژه برنامه «هفته دفاع مقدس» را که متن آن در گروه فرهنگ و معارف برون‌مرزی نوشته و تهیه می‎شود، به زبان‌های ازبکی و قزاقی ترجمه و منتشر می‎کنند. مصاحبه گوهر عمرخانوا ، خبرنگار سایت رادیو قزاقی با محمدرضا کریم‎زاده، یکی از جانبازان و آزادگان از تولیدات خوب ویژه بازگویی حقایق هشت سال دفاع مقدس است که به زبان قزاقی منتشر می‌شود.

امتیاز شما