امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

«عطش آزادی» در آزادیخواهان کشمیری

مشاهده ۵۳۱
۱۳۹۸/۰۸/۰۱- ۱۳:۳۷

مستند «عطش آزادی» درخصوص سال‎ها مبارزات مردم کشمیر علیه خشونت و سرکوب، چهارشنبه یکم آبان از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، منطقه کشمیر واقع در دره بین هیمالیای بزرگ و رشته کوه‌های پیر پنجاب، منطقه‎ای بسیار خوش آب و هوا و به لحاظ فرهنگی غنی است اما کشمیر سال‎هاست محل نزاع دو کشور هند و پاکستان بر سر تسلط بر این منطقه است. قیام آزادی خواهانه جوانان کشمیری در سال 1989 سرآغاز شورش مسلحانه مردمی در کشمیر شد که تا به امروز ادامه دارد. به علت ترس غرب از شکل‎گیری یک کشور مسلمان مستقل، سرکوب مردم این منطقه که قریب به اتفاق آن‎ها مسلمان هستند با روش‎های خشونت‎بار نظامی، ربودن و کشتن مخالفان، همواره در محاق سانسور رسانه‌های خبری قرار گرفته است. مستند «عطش آزادی» روایتی است از رنج مردم کشمیر طی همه این سال‎ها؛ در این فیلم شاهد گفت‎وگو با برخی فعالان سیاسی کشمیری، مردم رنج دیده و نیز تصاویری از مبارزات کشمیری‌ها با نیروهای نظامی و عوامل سرکوبگر خواهیم بود. همچنین به آداب و سنن و زندگی روزمره مردم این منطقه نیز اشاره می‌شود. مستند «عطش آزادی» را می‎توانید چهارشنبه یکم آبان ساعت 18 و تکرار آن ساعت‎های 8 و 13:30 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.
سلاح گرم کادوی تولد کودکان آمریکایی
کامبرلند کانتی یکی منطقه روستایی در ایالات کنتاکی آمریکاست، جایی که مردمانش طبق سنت، به شکار، ماهیگیری و تمرین تیراندازی علاقه‎مندند و تیراندازی بخشی از زندگی آن‎هاست. آن‎ها از کودکی یاد می‌گیرند که چگونه از سلاح استفاده کنند و به آن احترام بگذارند؛ استفاده از سلاح و احترام به آن، شاید برای بچه‌هایی که تمام دنیایشان بازی و سادگی کودکانه است، واژه‌هایی چندان آشنا نباشد و هدیه سلاح به آن‎ها در دورانی که دنیایشان به جز بازیگوشی نیست، سوالی باشد بسیار بحث برانگیز و از آن عجیب تر، حرص و ولع صاحبان کارخانه‌های اسلحه سازی است که اسلحه‌های واقعی را در اشکال و رنگ‎های کودکانه به بازار مصرف عرضه می‌کنند و خانواده‌های آمریکایی نیز از آنها به عنوان هدیه روز تولد برای شاد کردن کودکان معصوم خود استفاده می‌کنند. مستند «اولین اسلحه من» روایتی است از سرگذشت تلخ کودکانی که بدون درک حقیقت ذاتی اسلحه، دست به ماشه می‌برند. این روزها باز هم خبر درگیری مسلحانه در یکی از مدارس آمریکا، جنجال برانگیز شده و تماشای این مستند، می تواند به واکاوی چرایی خشونت بی حد و حصر در ایالات متحده کمک کند. «اولین اسلحه من» چهارشنبه یکم آبان ماه ساعت 21:30 و تکرار آ« ساعت 12:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‎شود.
نقش هیئت در گفتمان خدمات اجتماعی
«روایت هیئت» برنامه‎ای تلویزیونی است که در درجه نخست باهدف امر مقام معظم رهبری شکل گرفته و با سابقه و در ادامه سلسله نشست‌های هیئت‎پژوهی که در 14 جلسه و در راستای امر مقام معظم رهبری در سال 95 و در دیدار با مداحان مبنی بر اینکه در حوزه هیئت باید کار تخصصی و علمی صورت بگیرد، برنامه‌ریزی و آماده پخش شده است. موضوعات مختلفی ازجمله ظرفیت‌ها و کارکردهای هیئت نظیر رسالت‌های هیئت در حوزه خانواده، نقش هیئت در پیشرفت اقتصادی کشور، ظرفیت‌های بین‌المللی هیئت و کارکردهای فراعزاداری هیئت در این برنامه با حضور کارشناسانی نظیر حجت‌الاسلام‎والمسلمین پناهیان، سهیل اسعد، حاج حسین یکتا و دیگر اساتید حوزه و دانشگاه مورد گفتمان قرار می‌گیرد. در پنجمین قسمت، موضوع این برنامه درباره هیئت و گفتمان خدمات اجتماعی است که با حضور حاج حسین یکتا روی آنتن می‎رود. این برنامه به تهیه‎کنندگی پیمان نوراسماعیلی ساعت 23 روز چهارشنبه اول آبان از شبکه افق پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت‎های 9:30 و 14:30 روز بعد روی آنتن می‎رود.
پرواز «سیمرغ» در آسمان تولید ایرانی
مجموعه مستند «سیمرغ» با موضوع حمایت از کالای ایرانی روی آنتن شبکه افق می‎رود. در نخستین قسمت این مجموعه که با عنوان «به نام پدر» پخش می‎شود، فعالیت‎های شرکت بهیار صنعت اصفهان را بررسی می‎کند. این شرکت در زمینه ساخت سامانه آشکارساز محموله کامیون که در مبادی گمرکی کاربرد فراوانی دارد، دستاوردهای مهمی داشته است. این دستگاه‌ها برای جلوگیری از قاچاق کالا اهمیت بسیاری دارند و به خاطر ساخت آن توسط شرکتی ایرانی، از نیاز کشور به خارج از کشور کاسته شده است. شرکت بهیار صنعت سپاهان ، با بهره‎گیری از کادری متعهد و متخصص از سال 1378 در زمینه ساخت دستگاه‎­های پزشکی شروع به فعالیت کرده است. در طول این سال‎ها این شرکت با روند رو به رشد خود سعی در تولید محصولات با طراحی ایرانی با هدف بی‎نیازی کشور از محصولات مختلف پزشکی داشته است. این شرکت در سال 1378 با تولید اولین برانکارد حرفه ای کشور شروع به فعالیت کرد و تاکنون توانسته به موفقیت تولید 20 محصول مختلف دستیابی پیدا کند. محمدتقی رحمتی نویسنده و کارگردان مجموعه «سیمرغ» است که نخستین قسمت آن را می توانید چهارشنبه اول آبان ساعت 20 از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند برای پخش در ساعت 15:30 روز بعد در نظر گرفته شده است.
روزهای شیرین در «سپاه روح الله»
مجموعه مستند «سپاه روح الله» درباره شهدای اراک در دوران جنگ تحمیلی ساخته شده است و در هر قسمت به زندگی یکی از آن‎ها پرداخته می‌شود. چهارمین قسمت این مجموعه، قاب‎های خاطره نام دارد و با نگاهی به زندگی شهیدان تلخابی ساخته شده است. داستان با اعزام کاروانی از رزمندگان شروع شده و با چند تن از فیلم‎برداران و عکاسان استان مرکزی دوران دفاع مقدس به همراه رزمندگانی که در همان مقطع از طرف استان مرکزی و شهر اراک در جبهه‌های نبرد خدمت می‌کردند ادامه پیدا می‌کند و روایت‎های شیرینی از زندگی پشت جبهه‌ها می‌شونیم و گوشه‌هایی از نبرد دلاور مردان ایران اسلامی ورق می‎خورد. محمد تقی یازرلو تهیه‎کننده و شاهد سلطانی آزاد نویسنده و کارگردان «سپاه روح الله» هستند که چهارمی قسمت آن چهارشنبه یکم آبان ساعت 17 از شبکه افق پخش می‌شود. تکرار این مستند روز بعد ساعت 2 است.
«نهالی برای فردا» در گرو عدالت آموزشی مجموعه مستند «نهالی برای فردا» مروری کلی و گذرا به مشکلات و چالش های نظام آموزشی کشور دارد؛ در هر قسمت از این مجموعه، طی گفت وگو با کارشناسان آموزشی، به نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی ایران پرداخته می‌شود. در چهاردهمین قسمت این مجموعه، به مسئله عدالت آموزشی پرداخته می‌شود. عدالت در امر آموزش، موضوعی است که شاید برای خیلی از افراد چندان آشنا نباشد ولی آنهایی که در روستاهای دورافتاده زندگی می‌کنند، معنای این واژه را خوب متوجه می‌شوند؛ عدالت در ارائه امکانات آموزشی، معلمان ورزیده و با تجربه و ... مواردی هستند که شاید در همه مدارس و در شهرها و روستاهای مختلف، دیده نشود. مهدی عوض‎زاده تهیه‎کنندگی و کارگردانی این مستند را بر عهده دارد که چهاردهمین قسمت آن را می‎توانید چهارشنبه یکم آبان ساعت 19 از شبکه افق تماشا کنید. تکرار «نهالی برای فردا» روز پنجشنبه ساعت 5 روی آنتن می‎رود.
روایت زندگی شهید تیزپرواز نیروی هوایی در «نیمه پنهان ماه»
برنامه تلویزیونی «نیمه پنهان ماه» در پنجاه و یکمین قسمت، با حضور همسر شهید اصل داوطلب روی آنتن می‎رود. شهید سرگرد خلبان غلامرضا اصل داوطلب سال 1325 در تهران به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک دیپلم موفق شد در سال 1353 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شود. او دوره مقدماتی پرواز را در ایران و دوره عالی و تکمیلی را در آمریکا گذراند و با اخذ نشان و مدرک خلبانی به جمع خلبانان F14 پیوست و مدتی در کشور آمریکا اقامت داشت. شهید اصل داوطلب از عقابان تیز پرواز نیروی هوایی به شمار می آمد و از افتخارات ایران اسلامی‌بود . او در تاریخ 25 دی سال 65، در منطقه جنوب کشور بر فراز کوه‌های زاگرس در درگیری هوایی با دشمنان بعثی که قصد بمباران مناطق مسکونی را داشتند به درجه رفیع شهادت نایل آمد. «نیمه پنهان ماه» را می‎توانید چهارشنبه‌ها ساعت 19:30 و تکرار آن را ساعت 16:30 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.

امتیاز شما