امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

شب شعر از امشب با رشید کاکاوند

مشاهده ۳۸۵
۱۳۹۸/۱۰/۰۲- ۱۳:۴۸

مجله ادبی «شب شعر» از امشب دوم دی با اجرای دکتر رشید کاکاوند، با مخاطبان شبکه چهار سیما همراه می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجله شبانگاهی «شب شعر» که پیش از این با اجرای دکتر محمود اکرامی‌فر پخش می‌شد، از امشب با اجرای دکتر رشید کاکاوند و سردبیری دکتر اکرامی‎فر پخش می‎شود.
دکتر رشید کاکاوند محقق، شاعر، داستان‌نویس و ترانه‌سرا، پیش از این اجرای برنامه‌های دیگری در شبکه چهار سیما همچون «دو قدم مانده به صبح»، «هزارو‎یک شب»، «صدبرگ» و ... را عهده‎دار بوده است.
در برنامه امشب، رشید کاکاوند در میزبانی از دو مترجم آقایان احسان آقاعباسلو و علی غضنفری، با آن‎ها در خصوص «ترجمه شعر» گفت‎وگو می‌کند.
به گفته اکثر متخصصان، ترجمه متون ادبی در مقایسه با انواع دیگر متن‌ها دارای پیچیدگی و دشواری‌های بیشتری است و در میان انواع متون ادبی، ترجمه شعر پیچیده‌تر از انواع دیگر است. ترجمه شعر عرصه‎ای است که کمتر مترجمی جرات پا نهادن در آن را دارد. تفاوت‌های دو زبان از یک‌سو و ظرافت‌های زبانی و معنایی از سوی دیگر سبب دشوار شدن ترجمه شعر شده است. در اغلب اشعار، صورت و معنی چنان پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند که اگر در فرایند ترجمه از هم جدا شوند بسیاری از آن معانی احساسی غیرقابل بیان می‌شود و زیبایی‌ها و ظرافت‌های صوری متن اصلی از بین می‌روند، چرا که خیلی از ویژگی‌های شعر ترجمه ناپذیر و غیرقابل‌ انتقال به زبان دیگرند.
«بزم سخن» با اجرای دکتر عبدالمهدی مستکین و «نقد هفته» با اجرای علیرضا بهرامی (شاعر و روزنامه‌نگار)، از دیگر بخش های مجله «شب شعر» است.
مجله ادبی «شب شعر» به تهیه‎کنندگی کوروش انصاری، هر دوشنبه شب در حوزه ادبیات، ساعت 23 روی آنتن شبکه 4 می‎رود.

امتیاز شما