امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

«جزیره فارسی» نقطه پایانی برای متجاوزان آمریکایی

مشاهده ۳۵۷
۱۳۹۸/۱۰/۱۷- ۱۶:۲۱

مستند «جزیره فارسی» درباره دستگیری تفنگداران آمریکایی به‎دست سپاه پاسداران در خلیج فارس، چهارشنبه 18 دی روی آنتن شبکه افق می‎‏رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ساعت 16، سه‎شنبه 22 دی ماه سال 1394 بود که دو فروند قایق جنگی آمریکایی حامل ده کماندو آمریکایی در پی ورود غیر قانونی به آب های سرزمینی ایران در حوالی جزیره فارسی، به‎دست نیروهای یگان دریایی سپاه پاسداران دستگیر شدند. پس از انتقال تفنگداران آمریکایی در پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌هایی درباره چرایی و چگونگی ورود غیرقانونی آن‎ها آغاز شد البته همزمان مقامات سیاسی آمریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی ایران با غیرعمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی خواستار شدند. ایران پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیرعمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آب‌های سرزمینی ایران و عذر خواهی آمریکا، ملوانان این کشور را آزاد کرد. مستند «جزیره فارسی» روایتی است از اقتدار نیروی دریایی سپاه و تسلط کامل این نیرو بر آب‎های سرزمینی ایران؛ در این مستند با بعضی از فرماندهان سپاه در رده‌های مختلف پیرامون چگونگی این واقعه گفت‎وگو شده است. این مستند به کارگردانی سیدمحمد علی صدری‌نیا و تهیه‌کنندگی‌هادی قاسمی را می‎توانید چهارشنبه 18 دی ساعت 6 از شبکه افق تماشا کنید.
برگی از تاریخ انقلاب همراه با «احمد ما»
مستند «احمد ما» روایتی است از زندگی شهید احمد کاظمی، یکی از فرماندهان مشهور دوران دفاع مقدس، مردی که سوابق انقلابی‎اش هم بسیار زیاد است. داستان این مستند از آنجا شروع می‌شود که یک فیلم‎ساز با در دست گرفتن عکسی از دوران بازداشت شهید کاظمی‌به‎دست ساواک به شهر محل تولدش در نجف آباد اصفهان می‎رود و با اهالی آنجا درباره او به گفت‎وگو می‎نشیند. آن‎ها که با احمد آشنا هستند به خاطر دارند که 18 ساله بود و فارغ التحصیل دبیرستان که به مبارزان جبهه‌های جنوب لبنان پیوست ولی وقتی در سال 59 قائله کردستان رخ داد به ایران بازگشت تا با دشمنان داخلی انقلاب مقابله کند. شهید کاظمی در هنگامه دفاع مقدس جزو اولین نفراتی بود که به سپاه پاسداران پیوست و از فرماندهان سپاه شد؛ او در همان آغاز همراه با گروهی 50 نفره در جبهه‎های آبادان حضور یافت و مبارزه را با عراق شروع کرد که همین گروه پس از پایان هشت سال نبرد با دشمن بعثی، به یکی از نیروهای قوی و مهم سپاه یعنی لشکر زرهی ۸ نجف اشرف تبدیل شد. محمدامین مهتدی جعفری تهیه‎کننده و شاهد سلطانی آزاد کارگردان «احمد ما» هستند، مستندی که برای پخش از شبکه افق در روز چهارشنبه 18 دی ساعت 21:30 در نظر گرفته شده و تکرار آن هم ساعت 6 روز بعد روی آنتن می‎رود.
باور 373 به توان یک ملت
«باور 373» روایتی است از ساخت سامانه پدافندی به همین نام که به دست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است. در این مستند ناگفته‌هایی از این پیشرفت عظیم تکنولوژیکی ایران اسلامی را شاهد خواهیم بود. این مستند ساعت 2:30 چهارشنبه 18 دی روی آنتن شبکه افق می‎رود. رئیس جمهوری که «برای تاریخ» باقی ماند مستند «برای تاریخ» در چهارمین قسمت، به مسئله ریاست جمهوری در ایران می‌پردازد و به صورت ویژه دوره ریاست جمهوری حضرت آیت‎الله خامنه‎ای را بررسی می‎کند. در این مجموعه که می‎توان آن را تاریخ شفاهی انقلاب دانست، شاهد گفت‎وگو با مسئولان وقت در دوره‌های مختلف پیرامون موضوع بحث خواهیم بود. در چهارمین قسمت و به فراخور موضوع که ریاست جمهوری نام دارد، انتخابات دومین دوره ریاست جمهوری در ایران که به انتخاب حضرت آیت‎الله العظمی سید علی خامنه‎ای از سوی مردم انجامید مرور می‎شود. ایمان گودرزی تهیه‎کننده و کارگردان مجموعه «برای تاریخ» است که چهارمین قسمت آن را می‎توانید ساعت 5 روز چهارشنبه 18 دی، از شبکه افق تماشا کنید.

عملیات مرصاد پایانی بر اندیشه نفاق مجموعه «به نام خلق»
روایتی مستند از ایده‌های اولیه شکل‎گیری این سازمان و روند تغییرات و فعالیت‎های آن در دوره‌های گوناگون است که در 29 قسمت تولید شده و داستان تشکیل این سازمان را از سال 1344 دنبال می‌کند. در نوزدهمین قسمت این مستند و در گفت‎وگو با کارشناسان و محققان تاریخ معاصر و نیز برخی شخصیت‎های انقلابی، به عملیات مرصاد اشاره می‌شود. مرصاد نام عملیاتی بود که البته منافقان آن را با نام فروغ جاودان شروع کردند و هدفشان تسخیر تهران بود غافل از اینکه سرانجام شومی در انتظارشان بود. در این مجموعه علاوه بر استفاده از تصاویر آرشیوی و کمتر دیده شده از دوره‌های قبل و بعد از انقلاب، با برخی کارشناسان و افراد آشنا با اندیشه‌های منافقین هم گفت وگو شده است. ایمان گودرزی کارگردانی «به نام خلق» را بر عهده داشته که نوزدهمین قسمت آن چهارشنبه 18 دی ماه ساعت 16:30 و تکرار آن ساعت 7:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
سال‎های زندان «پدر طالقانی»
مجموعه مستند «پدر طالقانی» روایت نو درباره زندگی و شخصیت آیت‎الله سید محمود طالقانی، از شبکه افق سیما پخش می‎شود. این مجموعه مستند که نسخه سینمایی آن سال گذشته در جشنواره سینما حقیقت رونمایی شد، در پنج قسمت روی آنتن می‎رود. برای ساخت «پدر طالقانی» با حدود 50 نفر از کسانی که از نزدیک آیت الله طالقانی را می‌شناختند و افرادی از جناح‌های مختلف، مصاحبه‌هایی انجام شده است. مستند پدر طالقانی به کارگردانی محمدعلی محمددوست، وقایع زندگی و اتفاقات پیرامون شخصیت آیت‌الله طالقانی از تولد تا رحلت ایشان را در قالب داکیودرام روایت می‌کند. این مستند تولید مشترک سازمان رسانه‌ای اوج و شبکه افق است و روایتی از زندگی آیت‌الله طالقانی را در قالب مستند بازسازی به تصویر می‌کشد. سومین قسمت «پدر طالقانی»، زندان تبعید زندان نام دارد و به سال های مختلف حبس و تبعید این مبارز انقلابی می‌پردازد. سومین قسمت این مجموعه، چهارشنبه 18 دی ساعت 3 روی آنتن شبکه افق می رود.
غم لالایی‌های‎ام یاسین در «تصنیف‎های دمشق»
«تصنیف‎های دمشق» روایتی است از زندگی جاری در سوریه، کشوری که با وجود چندین سال جنگ داخلی و تجاوز گروهک‎های تروریستی و تکفیری، به حیات خود ادامه داده و محور مقاومت را حفظ کرده است. پنجمین قسمت این مجموعه «ام یاسین» نام دارد، داستان زنی سوری که جنگ داخلی را از نزدیک دیده و خاطرات تلخ زیادی از آن به یاد دارد. او از فرزندانش می‌گوید و افراد دیگری که حالا خیلی‌ها چشم انتظارشان هستند. منعم سعیدی، کارگردان مجموعه «تصنیف های دمشق» است که پنجمین قسمت آن را می توانید چهارشنبه 18 دی ساعت 21 از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند روز بعد ساعت 14 پخش می‎شود.
«درد مقدس» شهید چمران در شبکه افق روایت می‌شود
در مستند «درد مقدس» شاهد روایتی از زندگی و فعالیت شهید مصطفی چمران در زمان حضور در مدرسه صنعتی «جبل عامل» به عنوان مدیران مدرسه و تلاش این شهید بزرگوار برای شیعیان جنوب لبنان هستیم. تربیت علمی و عملی جوانان مؤمن و متدین با حفظ روحیه جهادی و بسط و تعمیم گفتمان و فرهنگ مدیریت جهادی و ترویج فرهنگ و مدیریت جهادی و حرکت المحرومین که این شهید والا مقام نسبت به آن اهتمام داشت، در بخش‎های مختلف مستند مورد توجه قرار گرفته است. گفت‎وگو شاگردان، دوستان و همراهان دکتر چمران در آن ایام در دو بخش ایران و لبنان و در محیط مدرسه، قسمت‎های مختلف این مستند را تشکیل می‎دهند. «درد مقدس» به‎همت قرارگاه جهادی امام رضا(ع)، با مشارکت مؤسسه سفیران صبح و به کارگردانی میلاد حمیدی و تهیه کنندگی، سید امیر حسین جوزی ساخته شده و چهارشنبه 18 دی، ساعت 1:30 از شبکه افق پخش می‌شود.
رویای یک خلافت شوم
مستند «رویای خلافت» روایتی از عملیات آزادسازی شهر موصل شنبه این هفته از شبکه افق پخش می‌شود. ساخت این مستند 42 دقیقه‎ای هم‎زمان با عملیات آزادسازی موصل کلید زده شد و تصویربرداری آن به صورت کامل در کشور عراق انجام شده است. «رویای خلافت» گزارشی از بخش قدیم موصل است؛ داعش در شهر موصل اقدام به اسارت گرفتن خانواده‌های عراقی کرده بود و از آن‎ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد در واقع داعش در بخش قدیمی موصل مستقر بود و با توجه به اینکه این بخش دارای بافت قدیمی‌به همراه کوچه‌های باریکی است جنگ شهری شدیدی در جریان آزادسازی موصل در این منطقه صورت گرفته بود. این فیلم چهره واقعی داعش را در عراق نشان می‎دهد به همین ترتیب رویدادهایی که در موصل رخ داده وضعیت این گروه تروریستی را بسیار واضح و روشن به نمایش گذاشته است همچنین به مخاطبان یادآوری می‌کند که اگر مدافعان حرم نبودند و مانع پیشروی آن‎ها در عراق نمی‌شدند، رویدادهای تلخی در ایران در انتظار ما بود بر همین اساس جنایت هایی که توسط داعش در کشور همسایه ما انجام شد می‌توانست در میهن ما روی بدهد. سیدمجتبی خیام الحسینی کارگردانی «رویای خلافت» را بر عهده داشته که چهارشنبه 18 دی ساعت 4 از شبکه افق پخش می‌شود.
«علمدار» مدافعان حرم شبکه افق می‎آید
مستند «علمدار» روایتی از زندگی شهید مدافع حرم محمد حسین محمدخانی شنبه این هفته روی آنتن می‎رود. این مستند به تهیه‎کنندگی و کارگردانی مجید بهجت، دارای بخش‎های نمایشی و بازسازی شده از زندگی شهید محمدخانی و نیز گفت‎وگو با هم‎رزمان و دوستان اوست. شهید محمد حسین محمدخانی آبان ماه سال 1364 در تهران به دنیا آمد؛ او سال‎های متمادی در اردوهای جهادی در مناطقی همچون بشاگرد، جور دیگری دفاع را در خدمت به مردم محروم آنجا تجربه و تمرین کرده بود و بعد از اینکه وارد جبهه نبرد علیه تکفیری‌ها شد و پس از مجاهدت های فراوان، سرانجام در یکی از عملیات ها به درجه رفیع شهادت نایل آمد. «علمدار» ساعت 7:30 روز چهارشنبه 18 دی از شبکه افق پخش می‌شود. 19 دی سرآغازی بر چله خون در ایران نهضت اسلامی‌به رهبری امام خمینی(ره) و پشتیبانی ملت، یکی از زرین‎ترین ورق‎های تاریخ کشور ایران است که خود، کتابی عظیم از فداکاری‌ها، شجاعت‎ها و تلاش برای بقا و سرافرازی دین مبین اسلام به شمار می‎رود. انقلاب مردم ایران دارای نقاط عطف مختلفی است، از قیام 15 خرداد 42 در تهران تا 22 بهمن 57، می توان به گذرگاه‌های حساسی از تاریخ انقلاب پرداخت که هر یک، نقش مهمی در پیروزی نهضت داشتند. قیام 19 دی ماه مردم قم در سال 1356 از جمله این نقاط عطف تاریخی محسوب می‌شود؛ قیامی‌برآمده از مردم و برای حمایت از رهبری دینی نهضت اسلامی؛ در آن روز، مردم قم در پی توهین رژیم به امام خمینی(ره) به خیابان‌ها آمدند و مزدوران شاه هم بی رحمانه به سوی آنان آتش گشودند. رژیم شاه بر این تصور بود که با این اقدام سختگیرانه و خشونت آمیز، قیام را در نطفه خفه کرده اما نمی دانست چله نشینی ایرانیان باز هم جواب می دهد و پس از آن قیام تبریز و بعد از آن هم ... و این چنین شد که انقلاب به پیروزی رسید و مردم قم، طلایه دار انقلاب شدند.
روایت شبکه افق از قصه‌های انقلاب
مجموعه «قصه‌های انقلاب» مستندی آرشیوی است که از تکنیک کامیک موشن برای بازسازی وقایع تاریخی بهره می‌برد که در این قسمت به قیام 19 دی اختصاص دارد و همچنین به تبعات آن یعنی چهلم شهدای قم و قیام مردم تبریز هم اشاره دارد. مهدی شاه محمدی تهیه‎کننده و کارگردان این مجموعه است که چهارشنبه 18 دی ساعت 20 و تکرار آن ساعت 10:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود. شهیدی که نمی‎خواست اسلحه‎اش هم دست داعشی‌ها باشد بعد از گذشت 4 سال از محاصره دو شهر بزرگ شیعه‎نشین نبل و الزهرا به‎دست تکفیری‌ها، عملیات آزادسازی این دو شهر در تاریخ 12 بهمن 94 آغاز شد و بعد از درگیری‌های شدید و به شهادت رسیدن افرادی همچون محمود مراد اسکندری، در تاریخ 16 بهمن، نیروهای مدافع حرم وارد این دو شهر شدند.

مستند «محمود» روایتی است از زندگی و شهادت شهید مراد اسکندری
در مستند «محمود» که تمام تصاویر آن بازسازی شده‎اند، شاهد بخش‌های مهمی از زندگی این شهید مدافع حرم هستیم. تقریبا در روزهای پایانی ماموریت دومش بود که او و تعدادی از هم‎رزمانش در منطقه‌ای حائل میان دو جبهه داعش و النصره قرار می‌گیرند و برای اینکه اجازه اتصال این دو جبهه منحوس را ندهند تا آخرین لحظات زیر آتش سنگین دشمن ایستادگی می‌کنند، هنگامی‌که فرمان عقب نشینی تاکتیکی از سوی فرمانده می‌آید، به سمت اسلحه‌ای که بر روی زمین افتاده بود می‌رود و به دوست همرزمش می‌گوید نمی‌خواهم اسلحه‌ای که با هزینه بیت المال تهیه شده به دست تکفیری معلون بیفتد و در همین اثنا مورد اصابت گلوله تک تیرانداز دشمن قرار می‌گیرد و شربت شهادت را می‌نوشد. علی زهیری نویسنده و کارگردان این مستند است که 30 دقیقه بامداد روز چهارشنبه 18 دی از شبکه افق پخش می‌شود.
تقابل ایران و آمریکا در «نبرد امواج»
بررسی تاریخچه و قدرت سیستم‎های راداری ایران اسلامی، توانمندی بالایی که در اختیار کمتر کشوری قرار دارد، موضوع مستند «نبرد با امواج» است. در این فیلم طی گفت‎وگو با کارشناسان و اساتید دانشگاهی، به مسیری که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به این جایگاه پیموده است اشاره می‌شود. «نبرد با امواج» سه‎شنبه 17 دی ساعت 23:30 و تکرار آن چهارشنبه 18 دی ساعت 8 از شبکه افق پخش می‌شود.

امتیاز شما