امروز چهارشنبه  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

گیله‌مرد بزرگ موسیقی ایران در «خنیاگران»

مشاهده ۱۴۵
۱۳۹۸/۱۰/۲۸- ۱۱:۵۲

برنامه «خنیاگران» رادیو فرهنگ، امروز زندگی و آثار احمد عاشورپور، خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرا را بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «خنیاگران» 28 دی، چند روزی پس از سالروز درگذشت احمد عاشورپور، گلیه‌مرد موسیقی ایران، به بررسی زندگی و آثار خواننده و آهنگساز فقید اختصاص دارد.

احمد عاشورپور 18 بهمن 1296 در غازیان انزلی چشم به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در این شهر سپری کرد. وی آوازخوانی و ترانه‌سرایی را به شکل غیرحرفه‌ای از دبیرستان آغاز کرد و بعدها به یادگیری موسیقی پرداخت. ملاقات احمد عاشورپور با ابوالحسن‌خان صبا در سال 1322، زمینه‌ساز اولین ترانه‌خوانی‌های وی در رادیوی تازه تأسیس ایران شد.

سال 1332 به عنوان خواننده ترانه‌های فولکلور ایران در فستیوال جهانی جوانان در رومانی حضور یافت. بعد از بازگشت از این سفر در انزلی دستگیر و به زندان فرستاده شد و بعد از دو سال آزاد و به عنوان تبعید به خارک فرستاده شد. وی سال 1381 همکاری با گروه موسیقی نکیسا و کنسرت در تهران آغاز کرد و سال 82 کنسرتی در رشت داشت. آی لیلی، جینگه جینگه جان، دریا طوفان، کوراشیم، پاچه لیلی، گل بیاره و … از جمله آثار وی هستند که امروزه توسط هنرمندان دیگر نیز بازخوانی شده‌اند.

برنامه «خنیاگران» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ، با اجراکارشناسی بردیا حسام، تهیه‌کنندگی فریده گودرزی، ساعت 20:30 برروی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما