امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

یکی از ماندگارترین تصنیف‌های ایرانی در رادیو فرهنگ

مشاهده ۴۰۷
۱۳۹۹/۰۲/۳۰- ۰۳:۱۵

برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» امروز 30 اردیبهشت، ضمن پخش قطعه«مرغ سحر»، شعر این اثر را بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» سه شنبه 30 اردیبهشت، به بررسی ترانه«مرغ سحر» با اجرای زنده‌یاد مرتضی نی داوودی اختصاص دارد. تصنیف«مرغ سحر» از ساخته‌های مرتضی نی‌داوود، با شعری از محمدتقی بهار است که نخستین بار در جشنی به مناسبت هفتمین سالگرد انتشار روزنامه ناهید در سال ۱۳۰۶ اجرا شد. شعر این تصنیف مضمونی سیاسی-اجتماعی دارد و مفاهیم انقلابی در آن به وفور دیده می‌شود. بهار این شعر را کمی‌ پس از استبداد صغیر و در دوره‌ای سرود، که جنبش مشروطه ایران به تازگی به پایان رسیده و رضاخان تازه به پادشاهی رسیده بود.

متن شعر روایتگر گفت‌وگوی شاعر با یک پرنده، مرغ سحر است که هر دو ناامید هستند. شاعر از مرغ سحر می‌خواهد که از قفس بیرون بیاید و نغمه‌سرایی کند، اما مرغ محبوس آه و ناله سر می‌دهد تا جایی که شاعر را به تنگ می‌آورد. موسیقی این تصنیف را نی‌داوود در منزل خودش ساخت. این موسیقی در دستگاه ماهور است و بخش‌هایی از آن به دستگاه شور نیز وارد می‌شود.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی ساعت 12روی موج  اف ام  ردیف 106مگاهرتز و موج ای ام ردیف585 کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما