امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

چرا لطمه قطع شبکه‌های خارجی تلویزیون سنگین است؟

مشاهده ۲۹۷
۱۳۹۹/۰۳/۱۳- ۱۲:۴۹

کارشناس مسائل سیاسی اعتقاد دارد که قطع برنامه‌های شبکه الکوثر تلویزیون ایران از ماهواره یوتل‌ست و کانال اردوی شبکه سحر از پاک‌ست، ضریب نفوذ رسانه‌ای جبهه مقاومت را در عرصه جنگ نرم کاهش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراد عنادی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه شبکه الکوثر تلویزیون شبکه‌ای فراگیر به لحاظ گستردگی موضوعی است، تصریح کرد: شبکه الکوثر موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی را پوشش می‌دهد و پیام مقاومت و سیاست‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی مبنی بر توزیع عادلانه قدرت و ثروت در جامعه بین‌الملل را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. قطع برنامه‌های این شبکه و کانال اردوی شبکه بین‌المللی سحر باعث کاهش ضریب نفوذ رسانه‌ای جبهه مقاومت در عرصه جنگ نرم می‌شود.

وی تصریح کرد: جنگ نرم یک مقوله جدی در عرصه ارتباطات و رسانه است. امروزه رسانه‌های برون مرزی ایران توجه افکار عمومی جهان را به واقعیت‌هایی که در عرصه بین‌الملل می‌گذرد معطوف می‌دارند و یک تنه در برابر جبهه رسانه‌ای آمریکا، اروپا و رژیم سعودی که بسیاری از جنایات بشری را پنهان می‌کنند و حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و به خصوص در مورد ایران سیاه‌نمایی می‌کنند، ایستاده‌اند.

عنادی با تأکید بر اینکه هر یک از شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی جایگاهی ویژه را در جبهه رسانه‌ای مقاومت دارند، خاطرنشان کرد: فقدان هر یک از این شبکه‌ها، نوعی کاستی را در عرصه جنگ نرم و قدرت رسانه‌ای به دنبال خواهد داشت. توقف پخش برنامه‌های شبکه‌های برون‌مرزی و از جمله الکوثر، بر ضریب نفوذ رسانه‌ای مقاومت تأثیر مستقیم دارد.

این کارشناس رسانه، تمایز نوع مواجهه با شبکه‌های برون مرزی در قیاس با رسانه‌های داخلی را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از مؤلفه‌های امنیت ملی و منطقه‌ای همین قدرت رسانه‌ای در عرصه بین‌الملل است. به عبارت بهتر، قدرت نرم مکمل قدرت سخت است. از این زاویه، گسترش کمی و کیفی شبکه‌های برون مرزی باید به عنوان یک اولویت لحاظ شده و بودجه لازم برای فعالیت این شبکه‌ها تأمین شود.

وی با اشاره به بدهی‌های ارزی سازمان صدا و سیما بیان کرد: شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی در قیاس با سایر رقبای منطقه‌ای و جهانی، از کمترین بودجه ممکن ارزی برخوردارند و با وجود این بودجه اندک و مشکلات فراوان به مدد نیروهای معتقد، فعال و سختکوش خود چنین جانانه در عرصه بین‌المللی رسانه‌ای فعالند.

عنادی ادامه داد: نظام باید با یک نگاه واقع بینانه، به بودجه این شبکه‌ها توجهی خاص داشته و این موضوع را به عنوان یک اولویت درنظر بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: شبکه‌های برون مرزی در بحث امنیت می‌توانند به عنوان یک قدرت نرم نقش کلیدی ایفا کنند. البته این شبکه‌ها تا به امروز هم چنین نقش‌آفرینی را داشته‌اند و به همین دلیل، نه تنها نباید اجازه دهیم تضعیف شوند که باید درصدد تقویت‌شان هم برآییم.

امتیاز شما