امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

روایت رادیو از قصه‌های محرم

مشاهده ۳۳۹
۱۳۹۹/۰۵/۲۶- ۰۹:۴۶

اداره کل هنرهای نمایشی رادیو با تولید 6 اثر جدید برای ایام محرم، خود را محیای برپایی تکیه ای متفاوت برای محرم 1442 می‌ کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمید رضا افتخاری، مدیر رادیو نمایش درباره رویکرد ویژه این شبکه رادیویی در ایام محرم گفت: امسال با توجه به گسترش بیماری کرونا و محدودیت ها برای برپایی عزای حسینی، برنامه ریزی به گونه ای بوده است تا این فرصت برای مخاطب فراهم باشد که با رسانه ملی همراه شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو با اشاره به تولید چهار سریال رادیویی گفت: دو سریال بلند برای این ایام تدارک دیده شده، که شامل نمایش«قصه واقعه» و نمایش«سریر» است. نمایش«قصه واقعه» به سفارش رادیو معارف، در 28 قسمت 30 دقیقه ای، به داستان واقعه کربلا از زبان یکی از اشخاص حاضر در صحرای کربلا اختصاص دارد. همچنین سریال«سریر» که در 28 قسمت 15 دقیقه ای، به سفارش رادیو جوان تولید شده ، قصد انتخاب اشعار برای گروه‌های جوان مداح را بازگو می‌کند. همچنین نمایش رادیویی«به روایت تعزیه» به سفارش رادیو فرهنگ آماده پخش شده است. گفتنی است «مهمان راه» عنوان دیگر سریالی است که در قالب قصه شب رادیو ایران در 5 قسمت 15 دقیقه ای تولید شد.

وی به برنامه‌های ویژه این شبکه نیز اشاره کرد و گفت: مستند«راوی» با محور زندگی 14 مقتل خوان مشهور، سوگواران را در ایام محرم همراهی می‌کند. همچنین برنامه صبحگاهی«به شرط زندگی» با تغییر رویکرد با نام «به شرط عاشقی» به روی آنتن می رود. ویژه برنامه «تکیه » نیز مجله ای عاشورایی است که از هفتم محرم برای پخش آماده شده است. ویژه برنامه «هنر عاشورایی» نیز به مدت 4 شب به قصه هنرمندانی می‌پردازد که اثری برای معرفی واقعه کربلا تولید کرده اند. همچنین برنامه«کارگاه تیاتر» در این ایام، تاریخچه تعزیه را به عنوان یک هنر نمایشی آیینی بررسی خواهد کرد و برنامه زنده رادیویی «گیومه» نیز از اول تا پنجم شهریور با موضوع آیین و هنر عاشورایی از رادیو نمایش شنیده می‌شود.

حمیدرضا افتخاری خاطرنشان کرد: برنامه«1442» نیز از چهارشنبه پنجم شهریور از رادیو نمایش روی آنتن می رود که به آیین‌های سنتی محرم، مکان‌های تعزیه و عزاداری در تهران قدیم ، نواها و موسیقی  و معرفی فیلم هایی با مضمون قیام عاشورا ، کتاب های عاشورایی و خبرهای حوزه فرهنگ و هنر مرتبط با محرم اختصاص دارد. رادیو نمایش در ادامه رویه پخش نمایش های تولیدی مراکز استان، در ایام محرم سریال نمایشی «نامیرا» از تولیدات مرکز گلستان را پخش می‌کند.

 

امتیاز شما