امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

رادیو فرهنگ از کتابخوانی تا موسیقی اصیل ایرانی

مشاهده ۶۰۸
۱۳۹۹/۰۸/۱۸- ۰۸:۴۹

شبکه رادیویی فرهنگ یکشنبه 18 آبان، برای شنوندگان خود برنامه‌ های متنوعی تدارک دیده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رادیو فرهنگ امروز در برنامه «دوست من کتاب» ساعت 8:55، شنوندگان را با کتاب 365 شیوه خلاق در هنر و کاردستی با دور ریختنی‌ها آشنا می‌کند. این اثر را فیونا وات تالیف و نازنین نجفیان ترجمه کرده و توسط انتشارات قدیانی منتشر شده است.
برنامه« هفت کوچه» به تهیه کنندگی‌هادی موسوی نژاد، این بار به سراغ شاطر و شاطری در فرهنگ مردم به ویژه در عصر صفویه رفته است. در این برنامه ساعت 9، به این نکته که شاطر در کتب و فرهنگ ها، معانی مختلفی دارد، اشاره می‌شود. از این جمله «شوخ و بی‌باک» و «کسی که از خبائث خود مردم را عاجز کرده باشد». شاطر مأخوذ از تازی به معنی دلاور، چالاک و تند نیز آمده است و در اغلب آثار شعرا و ادبای ایران نیز شاطر به این معنی توصیف شده است.
در برنامه «چنین حکایت کنند» نیز که به داستان‌ ها و حکایت های پندآموز ادب پارسی اختصاص دارد، امروز ساعت 10 داستان نتیجه مال اندوزی حرام، حکایتی از گلستان سعدی بیان می‌ شود. همچنین برنامه«از برج تا موج» 18 آبان ساعت 10:20 به بررسی نامه‌ های خصوصی و ارزش های فرهنگی و اجتماعی آن‌ ها اختصاص دارد.

برنامه «نقد امروز» ساعت 10:30 با این موضوع که خیانت در زندگی زناشویی؛ موضوع قابل گذشت یا غیر قابل گذشت، شنوندگان را همراهی می‌کند. برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» هم امروز قطعه«من از روز ازل» با آهنگسازی مرتضی محجوبی را بررسی می‌ کند، این اثر از آثار زنده غلامحسین بنان با شعری از رهی معیری است. این برنامه به تهیه کنندگی یلدا احتشامی ساعت 12:20 از رادیو فرهنگ به سمع شما می رسد.

کیفیت در تاریخ نگاری موضوعی است که یکشنبه در برنامه «قلمرو فرهنگ» به آن پرداخته می‌ شود. این برنامه کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که هرروز ساعت 12:30 مسائل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را بررسی می‌کند.

در برنامه «سیم و زر»  امروز ساعت 13:30، بهرام پروین گنابادی با مجید عبد امین درباره کتاب «مرقع ناصری»گفت و گو می‌کند. این کتاب در  بردارنده دو مرقع از قدیمی‌ ترین مشق‌ های خوشنویسی، طراحی‌ ها، اشعار و روزنوشته‌ های ناصرالدین‌ شاه است که در کتابخانه سلطنتی و مرکز اسناد کاخ گلستان نگهداری می‌ شود.

برنامه «وطن فارسی» ساعت 14:30، از اشتراکات زبانی کشورهایی که زبان و ادبیات فارسی در زبان آن‌ ها اثرگذار بوده است، صحبت می‌ کند و بزرگان شعر و ادب و موسیقی کشورهایی چون افغانستان و بنگلادش و ... در برنامه معرفی می‌ شوند. این برنامه را سیدمحمد باغسنگانی تهیه کرده است و استاد بهروز رضوی به عنوان گوینده در استودیو، میهمانان فارسی زبان دیگر کشورها را همراهی می‌ کند. در برنامه «رادیو کتاب» داستان‌ هایی از رندگی امیرکبیر در کتابی که محمود حکیمی نوشته است، مرور می‌شود. این برنامه ساعت 18:30 روی آنتن می رود.

همچنین مریم قاسمی، تهیه‌‎کننده و گوینده برنامه«ایراندخت» رادیو فرهنگ، امشب با غزل صیادیان، دانشجوی رشته پزشکی و دارنده مدال نقره المپیاد زیست شناسی گفت‎ و گو می‌ کند. در این برنامه علاوه بر معرفی بانوان موفق، بخشی از زندگی فردی و اجتماعی و چگونگی فعالیت آنان در نقش‎های مختلف نیز بررسی می‎ شود. علاقه‎ مندان می‎ توانند امشب ساعت۱۹:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه، با برنامه «ایراندخت» به تهیه‌کنندگی مریم قاسمی‌ همراه شوند.
در برنامه «چاپخانه» نیز گفت و گوی صادق وفایی با ثابت نژاد، مترجم درباره رمان پلیسی «اعتراف» و گفت و گوی رضا مهدوی و ایوب بنوشی درباره کتاب«فیزیک سازها» را ساعت 20 می‌شنویم. همچنین «مستند فرهنگ» که به معرفی چهره‌ های تاثیرگذار فرهنگی در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس اختصاص دارد، 18 آبان ساعت 20:30، حضور نیروهای ارتش در پایگاه دزفول را روایت می‌کند.
گفتنی است شنوندگان رادیو فرهنگ می توانند بخش هایی از کتاب«درختی از بهشت» را ساعت 21:45 دقیقه با صدای راضیه گردکاهد در برنامه «رویای کاغذی» بشنوند. برنامه موسیقیایی «نیستان» نیز یکشنبه 18 آبان ساعت 22 تازه ترین رویدادهای موسیقی کشور را منعکس می‌کند.

برنامه «هزاره ادب پارسی» علاقه مندان را با فراز و نشیب های ادبیات فارسی از آغاز تا امروز آشنا می‌ کند. این برنامه بر مبنای کتاب ارزشمند «تاریخ ادبیات در ایران» اثر شادروان دکتر ذبیح الله صفا و کتاب های شادروان یحیی آرین پور، «از صبا تا نیما» و «از نیما تا روزگار ما»  تولید می‌ شود. برنامه «هزاره ادب پارسی» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ در گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، به مدیریت مرتضی صداقتگو، تهیه کنندگی سید محمد حسینی باغسنگانی و نویسندگی محمدباقر رضایی روی آنتن می رود.

برنامه «شنیدنی‌ های تاریخ» به همت گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ هر شب ساعت 23، رخدادها و ماجراهای جالبی که در تاریخ ایران و جهان اتفاق افتاده است، را بازخوانی می‌کند. این برنامه امشب به سراغ تاریخچه خورشیدگرفتگی در تاریخ می رود.

امتیاز شما