امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

تبادل تجارب تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر ساترا و دپارتمان رسانه‌های الکترونیک PTA پاکستان

مشاهده ۱۸۷
۱۳۹۹/۰۹/۲۳- ۱۰:۱۱

در دومین دیدار از دوره نشست‌ های ویدئو کنفرانسی رئیس ساترا با روسای سازمان‌ های تنظیم‌گر رسانه‌ ها در کشورهای دیگر، ساترا میزبان مقامات سازمان تنظیم‌گر ارتباطات پاکستان (PTA ) بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این نشست دکتر سید صادق امامیان رئیس ساترا و کامران قنداپور رئیس بخش رسانه‌ های الکترونیکی PTA پاکستان (سازمان تنظیم‌ گر ارتباطات پاکستان) در خصوص تنظیم‌ گری رسانه‌ های صوت و تصویر گفت و گو کردند.

در ابتدای این نشست، رئیس ساترا ضمن تشریح تفاوت‌ ها میان سازمان تنظیم مقررات رادیویی و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ های صوت و تصویر فراگیر اظهار کرد: ساترا تاکنون حدود ۲۰۰ مجوز فعالیت رسانه‌ های صوتی و تصویر در حوزه رسانه و اینترنت صادر کرده و در حوزه محتوا و بستر کاملا بومی عمل می‌ کند.

 امامیان افزود: در ایران یوتیوب، فیسبوک و نتفلیکس قابل دسترسی نیستند و اینستاگرام تنها پلتفرم قابل دسترسی است که البته با تعریف و کارکرد اولیه، در حوزه فعالیت ساترا قرار نمی‌ گرفت اما اکنون با ایجاد امکاناتی همانند IGTV و Live در حوزه نظارتی ما قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگر اظهاراتش با بیان اینکه همه چیز به سمت همگرایی پیش می‌ رود و قوانین در حال یکی شدن است، اظهار کرد: چالشی که کمیسیون اروپا با آن رو به‌ رو شده، وجود قوانین یکسان برای پلتفرم‌ های گوناگون است، فارغ از آنکه سیستم‌ های VOD باشند یا دیگر پلتفرم ‌های اشتراک ویدئو.

در ادامه، رئیس بخش رسانه‌ های الکترونیکی PTA گفت: در سال ۲۰۱۶ مصوبه‌ای در پارلمان پاکستان با عنوان (prevention of electronic crimes Act  PECA) تصویب شد تا نظارت بر پلتفرم‌های رسانه‌ ای را آغاز کند. همزمان PTA مسئول نظارت بر محتوای غیرقانونی شد.

کامران قنداپور در خصوص شیوه‌های تنظیم‌گری و کنترل رسانه‌های خارجی در پاکستان نیز گفت: هیچ اجباری برای فعالیت رسانه‌های خارجی در پاکستان وجود ندارد ولی آن‌ها باید به قوانین ملی و ارزش‌های اسلامی احترام بگذارند هرچند متاسفانه در حال حاضر امکان اجبار کردن آنان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما رسانه‌هایی مانند فیسبوک و توییتر را رصد می‌کنیم، گفت: ما برای هر کدام از پلتفرم‌ها همانند یوتیوب و فیسبوک تعاریف و رویه‌های مختلفی داریم. ما قواعد خود را از طریق سفارت کشورهای دارنده پلتفرم، به آن‌ها اعلام و بر لزوم رعایت قوانین پاکستان تاکید کرده‌ایم.

رئیس دپارتمان رسانه‌های الکترونیک PTA در بخش دیگر اظهاراتش گفت: ما قانون همسو شده‌ ای در پاکستان نداریم. دو نهاد تنظیم‌گر PEMRA و PTA کاملا مستقل عمل می‌ کنند. قوانینی که PTA  ارائه می‌دهد نمی‌ تواند شامل ویدئواستریم‌ها باشد چون این قسمت مرتبط با PEMRA است. شاید در آینده شیوه کاری و حوزه اختیارات این دو نهاد همسو شوند.

قنداپور همچنین در خصوص نحوه حفاظت از داده‌های کاربران پاکستانی در پلتفرم‌ های خارجی گفت: در حال حاضر قوانین الزام‌آوری برای پلتفرم‌ های خارجی در دسترسی به داده‌های کاربران پاکستانی نداریم البته دولت به دنبال تصویب قانونی در این زمینه است و از ما هم نظر مشورتی خواسته است و ما نیز ارائه داده‌ایم. علاوه بر این، وزارت خارجه پاکستان هم با سازمان ملل وارد مذاکره شده تا بتوانند از مشاوره‌های رسانه‌ای آن در قبال مواجهه با پلتفرم‌های رسانه‌ای برخوردار شوند.

رئیس ساترا ماه گذشته نیز با رئیس آژانس خدمات و شبکه‌ های ارتباطاتی اسلوونی AKOS، به صورت ویدئو کنفرانسی دیدار و گفت و گو داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز شما