امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

تاملی بر کتاب «فراز و فرود فکر فلسفی» در «شب های فرهنگ»

مشاهده ۲۳۸
۱۴۰۰/۰۴/۱۲- ۰۹:۴۵

رادیو فرهنگ شنبه 12 تیر در برنامه «شب های فرهنگ» به موضوع تاملی بر وجود و ماهیه در بررسی کتاب «فراز و فرود و فکر فلسفی» اثر دکتر ابراهیمی دینانی می پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «شب های فرهنگ» شنبه 12 تیر، از کلام دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دیدگاه دکتر غلامحسین یوسفی، موضوع وجود و ماهیه در کتاب «فراز و فرود فکر فلسفی» بررسی می‌ شود.

انسان به حکم این که تعالی‌ طلب است، یک موجود استعلایی شناخته می‌ شود و در همین استعلایی‌ بودن است که دارای فراز و فرود است و این خصلت استعلایی (Transzendental) نیز از ویژگی‌های او به شمار می‌ آید که در این برنامه به تفاوت میان‌ فرهنگی و فرافرهنگی و اتحاد جوهر و عرض از جهت وجود در جهان خارج با یکدیگر و اختلاف آنها در ماهیت و مفهوم اشاره شده و با توجه به این‌ سوال، که اگر وجودِ یک شیء از ماهیت آن در عالم ذهن و ادراک جداست، کدام یک از این دو بر دیگری تقدم دارد؟ و اگر هیچ یک از آن‌ ها بر دیگری تقدم ندارد، چه گونه می‌ توانند در جهان خارجی و بیرون از ذهن با یکدیگر متحد شوند؟ در خصوص وجود و ماهیت بحث می‌ شود.
برنامه «شب های فرهنگ» را می توانید به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما