امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

مستندی از ایرج بسطامی در «نشان» شبکه رادیویی فرهنگ

مشاهده ۱۷۵
۱۴۰۰/۰۵/۱۲- ۱۰:۴۴

مستند «نشان» سه شنبه 12 مرداد، شنوندگان رادیو فرهنگ را با مرحوم ایرج بسطامی، خواننده موسیقی سنتی و زندگی وی آشنا می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «نشان» امروز به زندگی ایرج بسطامی، خواننده موسیقی سنتی اختصاص دارد که در حادثه زلزله بم به دیار باقی شتافت.
ایرج بسطامی، خواننده موسیقی سنتی معاصر بود که توانست با خواندن ترانه‌ های عرفانی و آوازهای اصیل، جایگاه ویژه‌ای در حوزه موسیقی و آواز به دست آورد و اینگونه مکتب آوازی کرمان را به عنوان سبکی نو، به جامعه هنری ایران هدیه دهد.
زنده یاد ایرج بسطامی دوره مقدماتی آواز را نزد عموی خود، یدالله بسطامی‌ گذراند و پس از اخذ دیپلم، به تهران آمد و دوره عالی آواز را نزد استادان به نام آن دوران پیگیری کرد که پس از 7 سال، کلاس را رها کرد و به فراگیری مبانی موسیقی نزد زنده یاد پرویز مشکاتیان پرداخت.
گل‌ پونه‌ ها،‌ تصنیفی جاودانه در آلبوم موسیقی «رقص آشفته» به آهنگسازی حسن پرنیاست، این آلبوم یکی از آلبوم‌های موسیقی ایرج بسطامی‌ است که در ۱۳۸۱ خورشیدی توسط انتشارات آواز بیستون منتشر شد. آلبوم «رقص آشفته» شامل ۱۰ تصنیف و ساز و آواز بود که در این میان از قطعه سوم آن، یعنی تصنیف «گل‌ پونه‌ ها» با شعری از هما میرافشار به شدت استقبال شد.

مستند «نشان» را می توانید سه شنبه 12 مرداد ساعت ۱۲:۱۵ از رادیو فرهنگ دنبال کنید.

امتیاز شما