امروز سه شنبه  ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی در جنگ در « از سنگر تا میدان» رادیو فرهنگ

مشاهده ۷۵
۱۴۰۰/۰۷/۰۶- ۱۱:۳۸

ویژه برنامه زنده "از سنگر تا میدان" به مناسبت هفته دفاع مقدس با موضوع عملیات کربلای یک تا چهار و کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی در جنگ روی آنتن رادیو فرهنگ می رو‌د

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به علت اهمیت موضوع تاریخ نگاری و درس آموزی از گذشته است که روایتگری و تحلیل از وقایع می تواند راهگشای آینده باشد.
به همین منظور در برنامه « از سنگر تا میدان» تاریخ شفاهی هشت سال دفاع مقدس را روایت می‌کنیم و در این قسمت، به بررسی عملیات کربلای یک تا چهار و کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی و همچنین نقش نیروهوایی در هشت سال جنگ تحمیلی می‌پردازیم.
در ادامه میزبان یکی از فرماندهان نیروهوای ارتش هستیم تا به واکاوی عملیات کربلای پنج و تحولات تاکتیکی در جنگ بپردازیم.
عملیات کربلای ۵، عملیاتی نظامی و تهاجمی از سوی نیروهای مسلح ایران، علیه نیروهای ارتش عراق، در جریان جنگ ایران و عراق است. این عملیات ششمین عملیات نیروهای نظامی ایران برای فتح بصره و شدیدترین نبرد تاریخ جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود. نیروهای ایرانی عملیات را در محور شلمچه به منطقه‌ای موسوم به کانال ماهی، به صورت گسترده در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۶۵ با فرماندهی سپاه پاسداران آغاز کردند. عملیات کربلای ۵ با فاصله ۱۵ روز پس از عملیات کربلای ۴ انجام شد. این عملیات، پرهزینه‌ترین و پرتلفات‌ترین عملیات این جنگ بود و از آن به عنوان آغازی بر پایان جنگ ایران و عراق یاد می‌شود.
در نتیجه این عملیات، نیروهای نظامی ایران اگرچه از دستیابی به هدف اصلی عملیات، یعنی تسخیر شهر بصره، بازماندند اما با این حال توانستند حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع از منطقه اشغال شده شلمچه را آزاد، و قسمت‌هایی از جنوب عراق را نیز به تصرف خود درآورند. در انتهای عملیات کربلای ۵ خطوط پدافندی ایران در نزدیکی پتروشیمی عراق ایجاد شد. از این عملیات به عنوان عملیات محاصره بصره نیز نام می‌برند.
مجله رادیویی «از سنگر تا میدان» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که به تهیه کنندگی امیررضا راز شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۱۳:۰۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

امتیاز شما