امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

از فتح بیت المقدس تا فرآیند درمان مبتلایان کرونا در «سرزمین من»

مشاهده ۱۳۸
۱۴۰۰/۰۷/۱۰- ۰۹:۵۳

برنامه «سرزمین من» رادیو فرهنگ، امروز به موضوعات فرایند درمان مبتلایان کرونا، فتح بیت المقدس به دست مسلمانان و روز جهانی بدون خشونت اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجله رادیویی «سرزمین من» شنبه ۱۰ مهرماه به موضوع فرآیند درمان مبتلایان کرونا می‌پردازد.

از آنجایی که هنوز درمان اثبات‌شده‌ای برای کووید-۱۹ وجود ندارد، اساس کار در بخش مراقبت‌های ویژه بر این است که حین مبارزه سیستم ایمنی بدن با ویروس، اکسیژن کافی به ریه‌های بیمار وارد شود. اما به گفته کارشناسان این تازه نقطه شروع دوره بهبودی به حساب می‌آید. بیمارانی که مراقبت‌های ویژه رویشان موفق عمل کرده و آماده ترک بیمارستان هستند، برای بهبودی کامل سفر پیچیده‌ای پیش رو دارند که ممکن است سال‌ها به طول بینجامد و زخم‌های روانی عمیقی به جای بگذارد.
در بخش کنکاش تاریخی برنامه «سرزمین من»، فتح بیت المقدس به دست مسلمانان در 1187میلادی بررسی می‌شود.
بعد از ظهور اسلام در سال 636 میلادی(15 هـ .ق) نیروهای مسلمان پس از فتح شام، شهر قدس را محاصره کردند. آن‌ها بدون خونریزی و با امضای امان نامه ای وارد شهر شده و در وقت نماز در جای پیامبر(ص) که از آنجا معراج کرده بودند و حالا مسجد الصخرة نامیده می‌شود، نماز خواندند و نام شهر را بیت المقدس گذاشتند. در سال 1059 میلادی به تحریک پاپ اوربن، نصاری اروپا به سوی بیت المقدس حرکت کردند و با شکست دادن مصریان که در زمان مأمون حاکم آنجا شده بودند، شهر را تصرف کرده و همه اهل شهر را کشتند. در سال 1187 میلادی(583 هـ .ق) صلاح الدین ایوبی به آنجا لشکر کشی کرده و شهر را تصرف کرد و نهایت رأفت را با مردم روا داشت. اجازه تخریب هیچ عبادتگاهی را نداد و به تجدید بنای مساجد ویران پرداخت.
همچنین این برنامه به روز جهانی بدون خشونت نیز اشاره می‌ کند. دوم اکتبر، سالروز تولد مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند به عنوان روز بین المللی نفی خشونت انتخاب شده است.
برنامه «سرزمین من» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که به تهیه کنندگی امیررضا راز ساعت 13 پخش می‌ شود.

امتیاز شما