امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

«مصیبت نامه عطار» در رادیو فرهنگ ورق می خورد

مشاهده ۱۴۸
۱۴۰۰/۰۸/۰۸- ۱۱:۱۳

برنامه «شب های فرهنگ» شنبه ۸ آبان، بخش وصف پیامبر اکرم(ص) از کتاب «مصیبت نامه عطار» را بررسی می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «شب های فرهنگ» با حضور اسماعیل منصوری لاریجانی و غلامحسین ابراهیمی دینانی، کتاب «مصیبت نامه عطار» و‌ بخش وصف پیامبر اکرم(ص) بررسی می‌ شود.

مصیبت نامه یکی از مثنوی‌های طراز معتبر و طراز اول شیخ عطار در عرفان است. این کتاب به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران حق بین، یکی از ریشه دارترین کتب عرفانی عطار است که به نحو بسیار موثر و حیرت آوری، به دنیا و مظاهر فریبندۀ آن شبیخون آورده و به انسان خواب زده در رهگذر ترسناک عمر، هشدار و آگاهی لازم را داده است.

عطار در این مجموعه سعی و کوشش سالکی را بازگو می‌کند که برای رسیدن به حق، به همه چیز متوسل می‌شود و از هر کسی یاری می جوید، بلکه بتواند به وصل حق نائل آید. آدمی زاده، همین که بالیده و برومند شد و اندیشه رسا و روشن یافت، به طلب حقیقت بر می خیزد و پس از چندی تلاش به پیر می رسد که او را دستگیری کند. رهرو به راهنمایی پیر نخست نزد جبرئیل می رود و از وی راز حقیقت و رموز معرفت را جویا می‌شود، لیکن جبرئیل با بیانی سوزناک و آتشین می‌گوید که او نیز در همین گرداب گرفتار است و راه به جایی نمی‌ برد.
سپس رهرو نزد پیر باز می‌گردد و قصۀ ناکامی خویش را باز می‌گوید و به ارشاد پیر خدمت میکائیل، اسرافیل و عزرائیل می‌ شتابد و اسرار آفرینش را جویا می‌شود و این بار نیز مقصود نایافته و ناکام باز می‌گردد، اما از پا نمی نشیند و سیر خود را در عرش، آسمان‌ها، آب، باد، خاک، آتش، جماد، نبات و حیوان دنبال می‌کند و لیکن از همه جا ناکام و نامراد باز می‌گردد. تا به خدمت پیامبران می رسد و به دامان نوح، ابراهیم، موسی و عیسی دست می زند و سرانجام به پیشگاه محمد مصطفی(ص)، آخرین و خاتم پیامبران راه می یابد و پیامبر راستین اسلام، اسرار توحید و رموز توحید را به او می آموزد و به او می‌گوید که باید پنج وادی را طی کند تا بتواند سیر انفس را به پایان برساند که این پنج وادی عبارتند از وادی حس، خیال، عقل، دل و جان و در وادی جان(روح) در مقاله چهلم، منظومه پایان می‌ پذیرد.
برنامه «شب های فرهنگ» را به تهیه کنندگی فریده گودرزی، ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما