امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

مستند زندگی دانشمند برجسته ایرانی در برنامه «چراغداران»

مشاهده ۸۸
۱۴۰۰/۱۲/۰۴- ۰۸:۱۱

مستند «چراغداران» ‌رادیو فرهنگ امروز به روایت زندگی ابوریحان بیرونی،دانشمند، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس و ... اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بهروز رضوی در برنامه «چراغداران» چهارشنبه ۴ اسفند، روایت‌گر زندگی و آثار ابوریحان بیرونی می‌شود.

ابوریحان محمد بن احمد ۳ ذیحجه ۳۶۲ قمری در شهر کاث، مرکز امارت خوارزم متولد شد. بیرونی را از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانِ ایرانی در همهٔ اعصار می‌دانند. همچنین او را پدرِ انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند. او به زبان‌های خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت مسلط بود و با زبان‌های یونانی باستان، عبری تورات و سُریانی آشنایی داشت. بیرونی یک «نویسندهٔ بی‌طرف» در نگارشِ باورهای مردمِ کشورهای گونه‌گون بود و به‌پاسِ پژوهش‌های قابلِ توجهش، با عنوانِ‌ اُستاد شناخته شده‌است.
ابوریحان بیرونی ترازویی برای اندازه‌گیری وزن مخصوص جامدات و نیز تعیین مقدار طلا و نقره در اجسام مرکب اختراع کرد. این ترازوی دقیق برای این اندازه‌گیری‌ها به کار گرفته می‌شد. چگالی‌سنج از دیگر اختراع‌های او می‌باشد.
ابوریحان بیرونی، دانشمند بزرگ ایرانی صاحب کتاب و تألیفات بزرگ در زمینه­ های متعدّد علوم زمان خود بوده ­است که متأسّفانه تنها معدودی از آن باقی­مانده­است.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۱:۵۰ روی موج‌ اف‌ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما