امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
در پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی؛
در پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی؛

انتشار کتاب «روزشمار تاریخ ایالات متحده آمریکا»

مشاهده ۶۱
۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۱۰:۳۶

کتاب «روزشمار تاریخ ایالات متحده آمریکا» در قالب مطالعات افول پژوهی آمریکا به همت نشر پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی صدا و سیما چاپ شد

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخشی از این کتاب آمده است: ایالات متحده آمریکا اگرچه در مقایسه با بسیاری از کشورها از قدمت طولانی تاریخی برخوردار نیست اما تاریخ آن از زمان شروع حضور توسعه طلبانه مهاجران اروپایی و تاسیس این کشور در سال 1776میلادی تاکنون، فراز و نشیب های فراوانی داشته است.

اگرچه از منظر علمی، صنعتی و اقتصادی تاریخ آمریکا مملو از موفقیت هاست اما از منظر اجتماعی، حقوق بشری، دموکراسی، نظامی و سیاسی، تاریخ آن آکنده از تبعیض نژادی، نسل کشی بومیان، خشونت، جنگ داخلی، تجاوز، کودتا و مداخله در امور دیگر کشورها است. همانطوریکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرموده اند: «امروز هیچ دولتی در دنیا به قدر دولت آمریکا منفور نیست».

با وجود این، در بازنمایی که توسط رسانه‌های بین المللی آمریکا می‌شود، اعماق تاریک تاریخ این کشور حذف یا کمرنگ شده و تنها ارزش های آمریکایی که امروزه دروغ بودن آنها نیز بر همگان مشهود است، تبلیغ می‌شود. از این رو، نگاه کرونولوژیک به رویدادهای تاریخی آمریکا از منظر شناساندن این کشور که «نوآم چامسکی» آن را «امپراتوری در حال سقوط» می‌نامد، اهمیت مضاعف دارد.
  کتاب «روزشمار تاریخ ایالات متحده آمریکا» صرفا با طرح رویدادها و خودداری از تحلیل آنها، تلاش کرده تا مخاطبان، خود درباره تاریخ آمریکا قضاوت کند و برای این سوال، پاسخی یابد که چرا برخی از اندیشمندان آمریکایی نظیر «آلفرد مک‌کوی» معتقدند افول و مرگ آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی می‌تواند به مراتب سریع‌تر از آن باشد که هرکس تصور می‌کند؟ نویسنده این اثر که از کارشناسان برجسته مطالعات آمریکا می‌باشد، کوشیده است اطلاعات دقیق از تحولات آمریکا از سال 1508 تا پایان 2021 ارایه دهد تا هم رسانه‌های کشورمان و هم پژوهشگران مطالعات آمریکا به یک اثر جامع فارسی پیرامون رویدادهای تاریخ آمریکا دسترسی داشته باشند.
  کتاب «روزشمار تاریخ ایالات متحده آمریکا»، به قلم امیرعلی ابوالفتح نوشته شده و با نظارت محتوایی دکتر احمد کاظمی مدیر پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی صدا و سیما با ویراستاری مهدی فرید در 583 صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

امتیاز شما