امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
روابط عمومی رادیو اقتصاد
روابط عمومی رادیو اقتصاد

نگاهی به مشاغل خانگی در "کارخانه"

مشاهده ۸۳
۱۴۰۱/۰۲/۲۶- ۱۰:۱۸

برنامه "کارخانه" دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه نگاهی به مشاغل خانگی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرمه دوزی یا ملیله دوزی یکی از هنر های قدیمی ایران است . در این هنر  برای پوشاندن سطح پارچه از ملیله‌ای فلزی به نام سرمه استفاده می‌کنند. سرمه دوزی بر روی پارچه‌های زیادی مانند ترمه، مخمل و کتان صورت می‌گیرد و در آن از تکنیک‌هایی مانند زغره دوزی، دوخت مکرومه، گلابتون دوزی و دوخت سرو استفاده می‌شود. هنر سرمه دوزی سابقه بیش از ۳ هزار ساله دارد. در گذشته به این هنر ترمه دوزی نیز می‌گفتند که معمولا بر روی پرچم و لباس‌های افراد لشگری و درباری دوخته می‌شد. در واقع در قدیم سرمه‌ها از جنس طلا و نقره بودند اما با گذشت زمان و به دلیل گران بودن طلا از رونق افتاد و امروز از آلیاژهای مختلفی استفاده می‌کنند. در حال حاضر به دلیل زیبایی زیاد این هنر در بیشتر شهرهای کشور ما سرمه دوزی انجام می‌شود. اما در شهرهای اصفهان، تهران، بندرعباس، کاشان، یزد، استان هرمزگان و قسمتی از استان کردستان و قزوین این هنر به صورت صنعتی و جدی دنبال می‌شود.

سید علیرضا مجاهدی نسب مشاور مدیریت کسب و کارهای الکترونیکی در برنامه امروز راجع به هنر سرمه دوزی مطالبی را عنوان می‌کند.

برنامه "کارخانه" کاری از گروه اقتصاد و جامعه روزهای زوج ساعت ۱۷:۰۵ از شبکه رادیویی اقتصاد موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز پخش می‌شود.

امتیاز شما