امروز پنج شنبه  ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

گرامیداشت یاد آیت‌الله علی احمدی میانجی در « چراغداران» رادیو فرهنگ

مشاهده ۵۴
۱۴۰۱/۰۴/۰۷- ۱۰:۲۶

برنامه مستند «چراغداران» سه شنبه ۷ تیرماه با روایت بخش هایی از زندگی آیت‌الله علی احمدی میانجی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه « چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است امروز بهروز رضوی روایتگر بخش هایی از داستان زندگی آیت‌الله علی احمدی میانجی، می‌شود.
استاد علی احمدی میانجی، یکی از استادان نامدار اخلاق به شمار می‌رفت که با وجود کسب فیض در محضر عالمانی چون آیت‌الله بروجردی و علّامه طباطبایی و نگاشتن کتاب‌های بسیار و برخورداری از جایگاه والا در فقه شیعه در زندگی خویش همواره سلوکی فروتنانه داشت و در مسیر بندگی حق گام برمی‌داشت.
آیت‌الله میرزاعلی احمدی میانجی در چهارم ذی‌الحجه ۱۳۴۵ (برابر با ۲۳ تیر ۱۳۰۵) در روستای پورسخلو به دنیا آمد. این روستا از توابع شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی است. پدرِ استاد، با آنکه از راه کشاورزی به کسب روزی می‌پرداخت، همچون آبای خویش از عالمان دین بود؛ بر منبر می‌رفت و به کارهای شرعی اهالی می‌پرداخت. وی همچنین نخستین معلمِ پسر خویش به شمار می‌آمد. مادرِ آیت‌الله میانجی هم از سادات حسینی بود.

مرحوم میانجی ابتدا در مدرسه حسن پادشاه و مدرسه حاج علی‌اصغر تبریز، دروس دینی را نزد استادانی همچون مرحوم آشیخ لطفعلی زنوزی فرامی‌گیرد، اما پس از چندی، با رضایت پدر تصمیم می‌گیرد که کسب علم را در قم پی بگیرد.
آیت‌الله علی احمدی میانجی در سال‌های تحصیل در قم نیز نزد استادانی چون مرجع والامقام شیعه، آیت‌الله سیدمحمدحسین بروجردی و بزرگانی چون آیات عظام سید محمد حجّت کوه‌کمره‌ای، علامه سید محمدحسین طباطبایی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، آقا میرزا احمد کافی‌الملک، سید محمدرضا گلپایگانی، حاج شیخ موسی عباسی زنجانی، حاج سید محمد محقق داماد، میرزاهاشم آملی و سید حسین قاضی کسب فیض کرده بود.
آیت‌الله احمدی میانجی در سال ۱۳۷۸ خورشیدی، هنگام عزیمت به سفر حج و زیارت بارگاه حضرت رسالت‌پناه (ص) و امامان معصوم (ع) در مدینه النبی (ص)، وصیت‌نامه خویش را که به‌حق، نوعی درس‌نامه اخلاقی است، به نگارش درآورد؛ وصیت‌نامه‌ای که استاد نزدیک به یک سال پس از نگارشِ آن، دعوت حق را لبیک گفت.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ روی موج‌اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

امتیاز شما