امروز سه شنبه  ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

یادی ار سردشت ‌در "سرزمین من" رادیو فرهنگ

۱۴۰۱/۰۴/۰۸- ۰۹:۴۱

مجله رادیویی «سرزمین من» امروز چهار شنبه ۸ تیر ماه در بخشی به روایت تاریخی فاجعه سردشت اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ۳۵ سال از جنایت صدام علیه مردم سردشت می‌گذرد؛ جنایتی که اولین مورد حمله شیمیایی بعد از جنگ اول جهانی بود و کودکان آن روز، مردان امروز هستند که اثرات این جنایت را بر دوش می‌کشند.به همین مناسبت در بخش گفتگوی ویژه برنامه «سرزمین من» به موضوع بمباران شیمیایی سردشت و روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی در گفتگو با یکی از مسئولین از پدافند غیر عامل پرداخته می‌شود.
۵ سال قبل حوالی ساعت چهار بعدازظهر یک روز تابستانی، بچه‌ها با هیاهوی کودکانه‌شان در کوچه بازی می‌کردند. پدران بر سر زمین و مادران نیز در بازار مشغول خرید مایحتاج خانه بودند. در آن هوای نه چندان گرم، پیرزنان هم از پشت پنجره به جنب‌ و جوش مردم نگاه می‌کردند تا اینکه از دور صدای غرش هواپیماهای جنگی به گوش رسید و همه فکر کردند که مانند دفعات قبل است. اما انگار برای لحظاتی زمان ایستاد و صدای مهیب همراه با دود هر گونه واکنشی را از انسان‌ها سلب کرد.
چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ از سوی نیروی هوایی رژیم بعث با هفت بمب خردل مورد اصابت قرار گرفت. ۲ بمب در بازار شهر، ۲ بمب در منطقه مسکونی و سه بمب دیگر نیز در باغ‌های مجاور شهر فرود آمد.
از شهر ۱۲ هزار نفری سردشت، ۱۳۰ نفر در دم به شهادت رسیدند و بیش از هشت هزار نفر هم دچار عوارض شیمیایی شدند. شهری مظلوم که به عنوان نخستین شهر دنیا مورد حمله شیمیایی بعد از جنگ جهانی اول و تصویب کنوانسیون‌ منع سلاح‌های شیمیایی لقب گرفت و به خاطر این جنایت دشمن، این روز به عنوان «روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی» نامگذاری شد.
در بخش آوان این برنامه رادیویی با عبدالرضا مجدی درباره آثار گودین تپه همراه شده و بخش دیگر گفتگوی ویژه برنامه به اولین قرارداد مرزی در جهان بین دولت ایران (مادها) و دولت لیدی (آناتونی غربی) در گفتگو با یک استاد روابط بین‌الملل درباره این پیمان اختصاص دارد.
بخش گل نوشته‌های تخت جمشید همراه با دکتر عبدالمجید ارفع است و در گفتگوی روز سرزمین من به تمدن لیدی و مواجه ایران باستان با آن پرداخته می‌شود .
«امروز در تاریخ سرزمین من »با رضا مختاری اصفهانی است که روایت های تاریخ روز را بیان‌می‌کند.
برنامه سرزمین من کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که ساعت ۱۳:۰۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

امتیاز شما