امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

پخش «امان ز هجران » در «کاروان شعر ‌وموسیقی» رادیو فرهنگ

مشاهده ۹۱
۱۴۰۱/۰۷/۲۵- ۰۹:۲۴

رادیو فرهنگ در برنامه شماره ۵۰۲ با کاروان شعر و موسیقی تصنیف «امان ز هجران» را پخش و بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» امروز دوشنبه ۲۵ مهرماه به بررسی قطعه « امان از جدایی» از آثار «محمد علی امیرجاهد» اختصاص دارد.

اثر «امان از جدایی» با بازخوانی با صدای امیر محمد تفتی، مصطفی جلالی پور و محمد معتمدی اجرا شده است. در این برنامه شناسنامه این قطعه و چگونگی شکل‌گیری آن بیان می‌شود.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» ساعت ۱۲:۲۰ به تهیه کنندگی «یلدا احتشامی» و اجرای «مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

استاد امیرجاهد متولد ۱۲۷۵ شاعر، موسیقیدان، آهنگساز، تصنیف ساز و نویسندۀ چیره دستی بود.در سال ۱۳۰۸ تصنیف‌های او با صدای وزیری و تار ارسلان درگاهی و مرتضی نی‌داوود بر روی صفحات ۷۸ دور ضبط شد. این آثار شامل تصنیف‌هایی در دشتی (کشور دل)، شور (جان من)، سه‌گاه (امان از این دل)، ماهور (به گردش فروردین)، به یاد درویش‌خان افشاری(در بهار امید) (در ملک ایران)، ماهور چهارگاه(هزاردستان به چمن)، ابوعطا(امان ز هجر رخ یار)، بیات ترک(بهار است و هنگام گشت) و شور(نرگس مست) است.

بعدها این تصانیف از سوی بسیاری از آهنگسازان و خوانندگان نامی‌بارها و بارها بازخوانی شد که از اهمیت و قدرت ترانه سرایی و ملودی پردازی این شاعر و ترانه سرا خبر می‌دهد.
امیرجاهد در سال ۱۳۵۶ در ۸۱ سالگی درگذشت.
اشعارش بیشتر مضامین میهنی، اجتماعی، عاطفی، سیاسی و فلسفی داشت و او را باید از جمله وطینه‌سراهای شاخص در کنار عارف و شیدا به شمار آورد. وی بیش از یکصد سرود و تصنیف ساخته است و دو جلد کتاب دارد.

امتیاز شما