امروز پنج شنبه  ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی کتاب های زندگی نخستین شهید محراب در « کتاب فرهنگ»

مشاهده ۱۳۵
۱۴۰۱/۰۸/۱۰- ۱۰:۰۵

برنامه «کتاب فرهنگ» سه شنبه ۱۰ آبان به معرفی و بررسی کتاب سایه طوبا از سعید لواسانی و کتاب زندگی نخستین شهید محراب نوشته غلامرضا گلی زاده اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، روز دهم آبان سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمد علی‌قاضی طباطبایی اولین شهید محراب است. بر همین اساس در برنامه امشب «کتاب فرهنگ» کتاب سایه طوبا از سعید لواسانی و کتاب زندگی نخستین شهید محراب نوشته غلامرضا گلی زاده و آثار این شهید والا مقام در گفتگو کارشناسی محمد رسول ‌و امین خرمیبا نویسندگان این آثار نقد ‌وبررسی می‌شود.

در این برنامه با سعید لواسانی و غلامرضا گلی زاده نوبسندگان کتاب هایی که معرفی شده‌اند. برای آشنایی بیشتر شنوندگان با این آثار گفتگو می‌شود. کتاب «سایه طوبا» که از سوی نشر شاهد منتشر شده به زندگینامه شهید محراب آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی می‌پردازد. در این کتاب به دوران تحصیلات و مبارزات این شهید فرزانه و زندگی پربارش اشاره شده است.

«کتاب فرهنگ» برنامه زنده از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که هرشب ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

 گفتنی است ؛سید محمدعلی قاضی طباطبایی فرزند حاج میرزا باقر قاضی در روز یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۲۳۹ هجری شمسی در شهر تبریز متولد شد. نسب او به یکی از بزرگترین و قدیمی ترین طوایف سادات علوی با نام «سادات عبد الوهابیه» می رسد؛ خاندان عبدالوهاب از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و از نسل حسن مثنی از اولاد ابراهیم طباطبایی هستند. وی در سال ۱۳۱۶ هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعید شد و پس از چند ماه تبعید در تهران و ری به تبریز بازگشت.

در ۱۳۱۸ ش. برای ادامة تحصیل به حوزة علمیة قم رفت و از آیات عظام، گلپایگانی، حجت، صدر، بروجردی و امام خمینی درس آموخت. در ۱۳۲۸ ش. راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد و در درس آیات عظام، حکیم، عبدالحسین رشتی، میرزا باقر زنجانی، بجنوردی و علامه محمد حسین کاشف‌الغطاء شرکت کرد و در ۱۳۳۱ ش. مجدداً به تبریز مراجعت نمود.

آیت‌الله قاضی در دوران مرجعیت و زعامت امام خمینی نمایندة تام‌ الاختیار ایشان بود.با شروع نهضت اسلامی در ۱۳۴۱ ش.مبارزات او علیه رژیم پهلوی اوج گرفت. آیت‌الله قاضی طباطبایی در دهم آبان ۱۳۵۸ مصادف با عید سعید قربان، نماز عید را اقامه کرد. وی در خطبة نماز گفت «مرا تهدید به قتل می‌کنند، من از شهادت نمی‌ترسم و آماده‌ام. از خدا می‌خواهم.»در همان روز، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در راه مراجعت به منزل توسط یکی از اعضاء گروهک فرقان در خیابان مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید و نامش به عنوان اولین شهید محراب در کنار نام شهدای انقلاب اسلامی‌به ثبت رسید و گروهک فرقان مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت.

 

امتیاز شما