امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی «من» حافظ در «پارسی گویان»

مشاهده ۱۷۳
۱۴۰۱/۱۱/۲۶- ۱۱:۰۹

برنامه «پارسی‌گویان» پنج شنبه بیست و هفتم بهمن ماه با حضور دکتر محمدجعفر محمد زاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی در ادامه همراهی با شعر حافظ ، این هفته از «من» حافظ می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر محمدزاده کارشناس برنامه «پارسی گویان» بیان کرد: در شعر حافظ «من» های متفاوتی وجود دارد؛ «من» حقیقی حافظ گویی «من» پنهانی است که نیاز به کشف دارد و گاهی در مرتبه‌ای قرار می‌گیرد که گویی شاهد آفرینش آدم بوده و «من» مشترک همه انسانهاست. «من» در نگاه حافظ با «من» دیگر شاعران و سخنوران پارسی‌گو تفاوت دارد.

وی ادامه داد: البته «من» حافظ گاهی از زبان مولوی به ویژه در دیوان شمس شنیده می‌شود که بیشتر از نوع حال است که مثلاً می‌گوید: خبری اگر شنیدی ز جمال حسن یارم/ سر مست گفته باشد «من» از آن خبر ندارم.

 این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی بر این باور است که گاهی در یک بیت حافظ چند «من» وجود دارد و یافتن «من» واقعی نیازمند تامل بسیار است.

 این استاد ادبیات خاطر نشان کرد: در نگاه حافظ برترین «من» منی است که بی‌واسطه به‌جان و جانان متصل است.

سیده زهرا صالحی تهیه کننده برنامه «پارسی گویان» در خصوص بخش های مختلف برنامه یاداور شد: :در ابتدای برنامه یکی از غزل های زیبای حافظ خوانده می‌شود،همچنین حامد صلاحی مدرس دانشگاه از اهمیت زبان فارسی می‌گوید و فرزانه شکر‌اللهی روایتی از شاهنامه را می خواند.

گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی و با حضور دکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه‌ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

امتیاز شما