امروز دوشنبه  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس مشاور:
کارشناس مشاور:

بازنگری قانون گذرنامه و توصیه‌هایی برای تسهیل تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور

مشاهده ۶۹۰
۱۴۰۱/۱۲/۰۲- ۱۷:۱۵
تعداد بازدید:690

گذرنامه، برگه ی عبور، اجازه ی خروج، مسائل دانشجویی و مواردی از این دست، از جمله دغدغه‌هایی است که برای بسیاری از هم میهنان مقیم خارج از کشور، در مدت اقامتشان در کشور میزبان، موجب درگیری ذهنی و نگرانی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در پاسخ به پرسشهای بسیاری از ایرانیان مقیم اروپا، برنامه ی "مشاور"، موضوع این هفته ی خود را به "صدور گذرنامه و تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور" اختصاص داده بود؛ برنامه ای که  ساعت 20 روز یکشنبه سی ام بهمن با حضور "محمد اسماعیل صادقی" و "نصرت احمدی"، معاونان "اداره ی گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه" به صورت زنده از شبکه ی جام جم پخش شد. 

پیش از حضور با تأخیر میهمانان، مجری برنامه با بیان مطالبی در خصوص اهمیت گذرنامه، به عنوان سند رسمی هویت ایرانیان در خارج کشور، برنامه را آغاز کرد و ادامه ی مطلب را به "علیرضا رضوانی" (رئیس اداره تابعیت، امور پناهندگان و مهاجرین وزارت امور خارجه) سپرد.

 وی که از طریق تلفن با برنامه ارتباط داشت؛ با استناد به موادی از قانون مدنی، به ایرانیان مقیم خارج از کشور توصیه کرد: با درج محل اقامت قانونی خود در گذرنامه، از بروز اشکالات احتمالی وقتگیر جلوگیری کنند.

رضوانی گفت: برابر قانون، خروج از کشور برای فرزندان زیر 18 سال با اجازه ی ولی و برای زنان زنان متأهل با اجازه ی همسر امکانپذیر است. این مورد گاهی برای خانم های مقیم خارج که به ایران سفر می‌کنند؛ هنگام  بازگشت و خروج از کشور ایجاد مشکل می‌کند. توصیه می‌شود که خانم های مقیم خارج، پیش از سفر به ایران با مراجعه به کنسولگری، اجازه ی خروج همسر را دریافت و ثبت کنند؛ تا موقع خروج از کشور با مشکل مواجه نشوند.
در بخش دوم برنامه، ابتدا "محمد اسماعیل صادقی" در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان، درخصوص تردد مشمولان و دانشجویان مقیم خارج کشور و مهر ویژه ی ورود و خروج آنها مطالبی بیان داشت و در ادامه "نصرت احمدی" با چند توصیه ی مهم برنامه را به پایان برد. 

صادقی گفت: خبر خوب این است که اجازه ی تردد تا سال 1405 تمدید شده و بر این پایه، مشمولانی که از تارخ آخرین خروج از کشور بیش از 3 سال در خارج اقامت داشته باشند؛ با ثبت مهر در گذرنامه می توانند سالی دو بار تردد و جمعأ به مدت 90 روز در داخل کشور اقامت کنند. این امتیاز برای دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج، طبق ماده ی 37 قانون نظام وظیفه، سه بار تردد و مدت 4 ماه توقف در کشور است؛ به شرط آنکه دانشجو بودن آنها با تأیید دانشگاه و ثبت در سامانه ی میخک به اثبات رسیده باشد.
در دقایق باقیمانده ی برنامه، "نصرت احمدی" موادی از قانون گذرنامه را برشمرد و توضیح داد که صدور گذرنامه در کشورهای دیگر، توسط نمایندگی‌های وزارت خارجه به دو شکل انجام می‌شود. یکی به صوررت  ابتدا به ساکن برای فرزندانی که در خارج به دنیا می آیند و خانم های خارجی که بر اثر ازدواج با مردان ایرانی تابعیت ایران را می‌گیرند و دوم در امتداد گذرنامه ای که در داخل صادر شده و به دلیل اتمام اعتبار یا مخدوش و مفقود شدن از اعتبار ساقط شده است. وی همچنین با تأکید بر مراقبت جدی در نگهداری گذرنامه؛ توصیه کرد که هم میهنان مقیم خارج کشور تصویر گذرنامه و مدارک هویتی خود را در گوشی تلفن همراه خود ذخیره کنند و هنگام صدور گذرنامه در نمایندگی‌های خارج کشور دقت داشته باشند که ثبت مشخصات با گذرنامه ی قبلی مغایرت نداشته باشد.

احمدی در پایان گفت: با توجه به افزایش تعداد متقاضیان گذرنامه، اصلاح قانون گذرنامه در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته و در ستاد گذرنامه در حال بازنگری است. علاوه بر موارد دیگر، ممکن است برای تسهیل در ارائه ی خدمات، مدت اعتبار و تعداد صفحات گذرنامه در آینده افزایش پیدا کند.

امتیاز شما