امروز چهارشنبه  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جشنواره رادیویی پژواک؛
جشنواره رادیویی پژواک؛

کشف استعدادها و توانمندی‌های رادیویی‌ها

۱۴۰۲/۰۲/۱۶- ۱۵:۱۴

مدیر رادیو ورزش گفت: جشنواره اصلی رادیو فعلا جشنواره مستند است، ما جشنواره‌های اقماری دیگری هم داریم مثل جشنواره ملی صدای ورزش که اولین دوره آن در رادیو ورزش سال گذشته برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از ستاد اطلاع رسانی دومین جشنواره رادیویی پژواک؛ علی اصغر احمدی، مدیر رادیو ورزش مستند رادیویی نیاز به تحقیق و نویسندگی قوی دارد، گفت: مطلع هستید که مستند گونه ای است که نسبت به بقیه گونه‌ها زحمت بیشتری می خواهد، نیاز به تحقیق و نویسندگی قوی است. پیش تولید قوی می خواهد، بنابراین رفتن به این سمت کمی هم هزینه بر است و هم وقت زیادی را می‌گیرد و هم نیاز به حمایت های مختلفی دارد. نه این که در رادیو قبلا این گونه به آن پرداخته نمی‌شد، پرداخته می‌شد ولی معاونت صدا به این تشخیص رسید که برای این که احیای مجددی از این گونه داشته باشد و بیشتر بشود از این گونه استفاده کرد، تدارک جشنواره مستند را دید و پارسال اولین جشنواره برگزار شد و تاثیراتش را هم گذاشت.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره افزود: هدف احیای این گونه و ژانر است، بعد از این که جشنواره نخستین برگزار شد در امتداد همان جشنواره ۲۷ دوره کارگاه آموزشی برگزار شد. این جشنواره نیاز به حمایت‌های مختلف از جمله آموزش دارد و کل معاونت‌ها به سمتی رفتند که از این گونه در سبد محتوایی شان استفاده کنند. الان قریب به اتفاق شبکه‌های رادیویی به صورت مستمر یک کمربندی در جدول پخش شان به این گونه اختصاص داده اند و انصافا هم مقبول مخاطبان و جامعه هدف بوده است.

مدیر رادیو ورزش اذعان داشت: پرداختن به این گونه جزو وظایف آتی رادیو است و آن تعریفی که شما از مستند در طیف‌های مختلف است، دقیقا این جا هم همین اتفاق می‌افتد؛ چهره نگاری است، مستند محض است، مستند گزارشی است و گونه‌های ریز آن مثل فیچر، مینی فیچر همه این گونه‌ها را در رادیو هم داریم و به فراخور آن ساختاری که برای جشنواره تدارک دیده شده به لحاظ موضوعی و به لحاظ ساختاری به همه این گونه‌ها پرداخته شده است.

 احمدی با پاسخ به این پرسش که کسانی که می خواهند در جشنواره شرکت کنند چه کار باید بکنند؟ یاد آور شد: جشنواره برای دوره دوم تمام شده است، دوشنبه هجدهم ساعت ۲۰ اختتامیه آن برگزار می‌شود. من معتقدم: آن استعدادها و توانمندی‌هایی که هر یک از عناصر رادیویی می توانند بروز دهند، این جا اتفاق می افتد و کشف استعداد صورت می‌گیرد و این فرصت ایجاد می‌شود که دوستان بتوانند توانمندی‌هایشان را نشان دهند .

مدیر رادیو ورزش در ادامه صحبت هایش افزود: جشنواره اصلی رادیو فعلا جشنواره مستند است، ولی ما جشنواره‌های اقماری دیگری هم داریم مثل جشنواره ملی صدای ورزش که اولین دوره آن در رادیو ورزش سال گذشته برگزار شد و امسال هم انشاالله چون سال پرترافیکی از لحاظ رویدادهای ورزشی داریم، گذاشتیم بین مسابقات هانگژو و جام ملت های آسیا انشاالله برگزار شود. یکی از اهداف اصلی ما کشف استعداد خارج از سازمان است. یک سری از بخش مردمی ما که از مخاطبان خواهند بود بعضا آن‌ها در حد تخصصی هم توانستند خودشان را نشان دهند، ولی یک سری از دوستانی که ما جذب کردیم کسانی هستند که خیلی هم غریبه با فضای کار رسانه ای نیستند، در فضای اینترنتی و شبکه‌های اینترنتی که مثلا مسابقات ورزشی پخش می‌کنند حضور داشتند و جذب شدند .

 اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند در برنامه‌های رادیویی و آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی است.

امتیاز شما