امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
داور نهایی جشنواره
داور نهایی جشنواره

جزئیات نحوه داوری آثار جشنواره رادیویی پژواک

مشاهده ۲۲۵
۱۴۰۲/۰۲/۱۸- ۱۳:۰۶
تعداد بازدید:225

هیات داوران در مرحله نهایی تلاش مستند سازان را با دقت و جزئیات بیشتری بررسی کردند، سعی شد زحماتی که مستندسازان کشیده اند، دیده شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از ستاد اطلاع رسانی دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک؛ «سعید معدن کن» داور بخش نهایی دوره اول و دوم جشنواره رادیویی پژواک و مدیرکل فیلمنامه‌نویسی مرکز سیما فیلم درباره روال داوری‌ها گفت: در داوری اولیه با توجه به جدول امتیازات، نمرده دهی انجام شد. هر اثر به صورت مستقل در بخش های مختلف و فاکتورهای گوناگون داوری شد، اما در مرحله داوری نهایی از بین آثار برگزیده مقایسه صورت گرفت و به صورت نسبی داوری انجام شد. در مرحله نهایی علاوه بر امتیاز دهی، مقایسه و ارزیابی مقایسه ای هم صورت می‌گرفت.داور بخش نهایی جشنواره پژواک با بیان اینکه آثار انتخابی بیشتر با معیارهای داوری نزدیک بود، افزود: توجه داوران به این بود که مستندهایی که به مرحله نهایی راه یافته اند و قرار جایزه دریافت کنند؛ ضمن اینکه دارای واجد شرایط و ویژگی‌های یک مستند رادیویی باشند، کمتر میزان انحراف از معیار را داشته باشند.

معدن کن ادامه داد: به این معنی که ما می‌گوییم یک برنامه کامل خیلی کم پیش می آید، البته امسال داشته ایم. سعی شد برنامه‌هایی که از اصول تخطی نکرده اند به عنوان برگزیده انتخاب شوند. وی درباره اینکه در برگزیده شدن آثار چه ملاک هایی مد نظر قرار گرفته شد؟ افزود: پژوهش محور بودن، جذاب بودن مستند، بدیع بودن سوژه ،کیفیت فنی، داشتن خط روایی مناسب و توانایی انتقال پیام به مخاطب از جمله ملاک های داوری بود. تناسب گونه درست مستند با سوژه و موضوع انتخابی، تکنیک ساخت، استفاده درست و مناسب از صوت و جلوه‌های صوتی و موسیقی از دیگر مواردی است که ملاک و ویژگی‌های ارزیابی در داوری‌ها بود.

داور برنامه‌های رادیویی ABU Prizes درباره اینکه هیات داوران در مرحله نهایی بیشتر به چه مواردی تمرکز داشتند، گفت: هیات داوران در مرحله نهایی تلاش مستند سازان را با دقت و جزئیات بیشتری بررسی کردند، حتی اگر اثرشان در یک فاکتور کوچک هم برجسته و درخشان بود، از دید داوران به دور نبود و سعی شد که بر آن بخش ها تمرکز بیشتری شود و زحماتی که مستندسازان کشیده اند دیده شود. بر همین اساس پیشنهاداتی تنظیم و ارائه شده که در مراسم آیین اختتامیه جشنواره در قالب بیانیه و گزار ش های مختلف ارائه خواهد شد.

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. مخاطبان می توانند رادیو جشنواره را روی موج اف.ام ردیف 95,5 مگاهرتز بشنوند. مستند های برگزیده جشنواره پژواک، مستندهای قابل اعتنا و مستندهایی که نمره بالایی را در جشنواره کسب کرده اند از این رادیو پخش خواهد شد.

امتیاز شما