امروز جمعه  ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

رادیو فرهنگ در "شیراز نامه" از هفته شیراز می‌گوید

مشاهده ۲۰۰
۱۴۰۲/۰۲/۱۹- ۱۴:۱۶

«شیرازنامه» عنوان برنامه ای از رادیو فرهنگ است که به مناسبت هفته شیراز از گروه ادب و هنر روی آنتن می رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ویژه برنامه «شیرازنامه» از 18 تا 23 اردیبهشت با بخش های متنوع از جمله گفت و گو با شاعران و شیرازپژوهان، آشنایی با ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی شیراز، گفت و گو با مورخان و ... هفته شیراز را گرامی می دارد. مهدی محمدیان گوینده این برنامه درباره شیرازنامه بیان داشت: در اردیبهشت ماه زیبای جلالی که آغازش به نشان روشن سعدی شیراز اراسته است و در ادامه از قیصر و سهراب و منزوی و فردوسی و خیام سخن ساز می‌کند و در نیمه اردیبهشت ماه؛ روز شیراز و در متن هفته فرهنگی شیراز، ویژه برنامه «شیراز نامه » از محل کهن ترین باغ شیرازی؛ باغ جهان نما مستقیم و زنده به همت همکاران شبکه رادیویی فرهنگ روی آنتن شبکه می رود.

وی ادامه داد: این برنامه از هجدهم اردیبهشت آغاز شده و تا بیست و سوم اردیبهشت نیز هر روز راس ساعت ۱۶ تا ۱۷ ادامه خواهد داشت. محمدیان تصریح کرد: «شیراز نامه» برنامه ای زنده از گروه ادب و هنر شبکه رادیویی فرهنگ به تهیه کنندگی رسول تسلیمی است که گفت و گو با مفاخر فرهنگی ، هنری و ادبی شیراز بیان ویژگی‌های تاریخی بومی، فرهنگ عامه، موسیقی، لهجه‌ها و گویش های استان فارس از بخش های گوناگون آن استرسول تسلیمی‌، تهیه کننده برنامه «شیرازنامه» در خصوص رویکرد این برنامه گفت: شهر تاریخی شیراز قرن‌ ها فرهنگ را با خود یدک می‌ کشد، همواره در زمینه علم و ادب و شعر سرآمد بوده و شخصیت‌ های بزرگی را در دامان خود پرورش داده است. همه این ویژگی‌ ها مزیدی بر علت شده‌ اند تا نیمه اردیبهشت‌ به نام شیراز شناخته شود و رادیو فرهنگ هم با همراهی کارشناسان هنر، ادبیات، شیراز پژوهان و مورخان، به این موضوع می‌پردازد. وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های فرهنگی شهر شیراز، چیزی کم از جنبه تاریخی آن ندارد، گفت: در این برنامه با دعوت از کارشناسان فرهنگی و مورخان مصداق این موضوع را بررسی می‌کنیم .

تهیه کننده «شیرازنامه» تصریح کرد: شیراز شهر شعر و ادب محسوب می‌شود؛، شهری که بزرگانی همچون حافظ و سعدی را در خود جای داده و از همین روی یکی از بخش های اصلی این برنامه، گفت و گو با شاعران است.گفتنی است؛شورای شهر شیراز در آغاز دهه ۸۰ شمسی پیشنهاد نام‌گذاری روزی به نام شیراز را ارائه کرد که این امر با موافقت مجلس شورای اسلامی مواجه شد و به این ترتیب ۱۵ اردیبهشت‌ماه به نام روز شیراز در تقویم ملی ایران به ثبت رسید. هدف از برگزاری روز شیراز و مراسم‌های آیینی و برنامه‌های مفرح علاوه‌بر معرفی جاذبه‌های گردشگری و‌ فرهنگی شیراز، مشارکت بیشتر شهروندان شهر برای شناختن فرهنگ و تمدن شیراز، آشنایی مردم سایر شهرها و کشورها با تاریخ و تمدن کهن و آداب و رسوم مردم شیراز است. این روز که به نماد شیراز تبدیل شده بهترین زمان برای نشان دادن هنر شیراز است.

امتیاز شما