امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
مستند «روزهای آزادی: کنگو» روی آنتن می‌رود؛
مستند «روزهای آزادی: کنگو» روی آنتن می‌رود؛

استثمار کنگو توسط آمریکا زیر ذره‌بین پرس تی‌وی

مشاهده ۳۰۴
۱۴۰۲/۰۴/۰۷- ۱۴:۵۴
تعداد بازدید:304

شبکه پرس تی‌وی با پخش مستند «روزهای آزادی: کنگو» Summary of Episode به تاریخچه استثمار کنگو توسط ایالات متحده می‌پردازد.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «روزهای آزادی: کنگو» به کارگردانی وحید فرجی استثمار کشور کنگو را توسط دولت‌های غربی و به طور مشخص بلژیک و آمریکا بررسی می‌کند. بر اساس آن‌چه در مستند «روزهای آزادی: کنگو» می‌بینیم کشور کنگو برای سالیان مدید به دلیل دارا بودن از منابع عظیم معدنی مانند مس، طلا و الماس مورد طمع کشورهای استعمارگر به ویژه بلژیک بوده است. در واقع، بخش اول این مستند به استثمار همه جانبه کنگو از سوی بلژیک در اواخر قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم می‌پردازد؛ اما با استقلال کنگو و روی کار آمدن چهره ملی‌گرایی چون پاتریس لومومبا منافع بلژیک و نیز کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا به خطر می‌افتد و در نتیجه از میان برداشتن وی در دستور کار این کشورها قرار می‌گیرد. در نهایت، آمریکا با کمک ژنرال ژوزف موبوتو، فرمانده ارتش کنگو، کودتایی علیه دولت تازه تاسیس و مردمی لومومبا طراحی و وی را از قدرت برکنار می‌کند و پس از چند ماه دولت روی کار آمده جدید حکم به اعدام وی می دهد. پخش دوم مستند «روزهای آزادی: کنگو» به دوران رابطه نزدیک دولت موبوتو با آمریکا می‌پردازد که همراه با جنگ‌های داخلی، فقر و فساد مالی گسترده میراث بوده است.

مجموعه مستند ۱۰ قسمتی روزهای «روزهای آزادی: کنگو» به دخالت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در نقاط مختلف جهان پرداخته که در اکثر موارد به تغییر دولت‌های مردمی و پیدایش حکومت‌های سرکوبگر منجر شده است. این مجموعه به مرور تاریخ دخالت‌های ایالات متحده آمریکا در نقاط مختلف جهان می‌پردازد و با انجام پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد آمریکا برای دخالت در مناطق مختلف جهان از انواع روش‌ها شامل کودتا، تحریم اقتصادی، جنگ روانی و جنگ نظامی‌ بهره برده است. مناطقی که در این مجموعه به تصویر کشیده شده شامل گواتمالا، کنگو، ویتنام، اندونزی، کوبا، شیلی، پاناما، آمریکای مرکزی، افغانستان، عراق و ایران است.

مستند «روزهای آزادی کنگو» در دو روز متوالی از فردا ساعت ۰۴:۰۰ بامداد از شبکه پرس تی‌وی روی آنتن می‌رود. بازپخش این مستند هم همان روز ساعت ۹:۰۰، ۱۵:۰۰، ۲۱:۰۰ و بامداد روز بعد ساعت ۰۱:۰۰ پخش می‌شود.

امتیاز شما