امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
از فتح خون تا سفر شهادت؛
از فتح خون تا سفر شهادت؛

برنامه‌های رادیو فرهنگ رنگ و‌بوی محرم می‌گیرد

مشاهده ۲۷۱
۱۴۰۲/۰۴/۲۷- ۰۹:۰۴
تعداد بازدید:271

با فرار رسیدن ماه محرم شبکه رادیویی فرهنگ جدول پخش خود را تغییر می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکه رادیویی فرهنگ در ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) ویژه برنامه‌هایی از جمله «محتشم نامه»، «سفر عشق»، «فتح خون» و« سفر شهادت» و همچنین برنامه‌های منعطف هفت اقلیم و ققنوس ویژه ایام سوگواری را در جدول پخش دهه اول محرم خود قرار داد.
ویژه برنامه«هفت کوچه در سوگ» صبح ها ساعت ۹:۰۰ یک مجلس عزاداری با حضور اقوام مختلف ایرانی را هرروز با حضور سرزده به یک یا دو استان پخش می‌کند. هدف برنامه بازخوانی و بازگویی آئین‌های فرهنگ مردم ایران در دهه محرم و عاشورا در قالب یک ویژه برنامه ملی در کنار اقوام هیئت‌های مذهبی در سراسر ایران است. در این برنامه فرهنگیاران کشور اعم از اساتید کشور، مدیران فرهنگی، پژوهشگران و افرادی که با آئین‌ها آشنا هستند، گرد هم آمده‌اند و در این برنامه شرکت می‌کنند.

برنامه «سفر شهادت» با موضوع بررسی واقعه کربلا از منظر تاریخ، ادبیات، اندیشه اندیشمندان و ... با محوریت کتاب از جمله نگاهی به سخنان امام موسی صدر پیرامون امام حسین علیه السلام با تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر، یلدا احتشامی، معصومه سادات علوی نکو و امیرحسین محمودی شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۸:۱۵ از گروه تاریخ و اندیشه روی آنتن می رود. 

برنامه «فتح خون» نیز در این ایام با معرفی کتاب درباره حماسه عاشورا و نگاهی به زنان و مردان عاشورایی پخش می‌شود. ویژه برنامه «بحر در کوزه» که به بررسی آیین‌های مختلف عزاداری با نگاهی به سبک زندگی اهل‌بیت بویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اختصاص دارد و هر شب در آن، گفت‌وگو با یکی از شخصیت های آیینی پخش می‌شود. در این ویژه برنامه که کاری از گروه تاریخ و اندیشه شبکه فرهنگ است، با شخصیت‌ های آیینی درباره شور و شعور حسینی، واقعه عاشورا و مرثیه‌خوانی در رثای سالار شهیدان امام حسین (ع) و ... گفت‌وگو می‌شود. همچنین در «تکیه چارسوق» شنوندگان دعوت به شنیدن تعزیه خوانی می‌شوند.

برنامه «محتشم نامه» به معرفی شعر عاشورایی و آئینی ایران با نگاهی آسیب شناسی به این موضوع پرداخته است. مهدی امین فروغی به عنوان کارشناس در برنامه «محتشم‌نامه» حضور دارد که خود نویسنده وپژوهشگر کتابی با عنوان «محتشم‌نامه» است. در این برنامه سعی شده تا نکاتی که رهبر معظم انقلاب در دیدارشان همه ساله با شاعران و مداحان دارد گوشزد کند و آن نکات در این برنامه با حضور شاعران و برجستگان و مداحان آئینی کشور تجلی پیدا کند.

بررسی و تجزیه و تحلیل نوحه‌ها و آوازها از منظر موسیقایی در برنامه «هر طرف آواز غم» نیز برای پخش روزانه تدارک دیده است. همچنین‌ مستند «پیرغلامان» روی آنتن می رود و «خطابه دریا» نیز ویژه برنامه ای درباره خطبه حضرت زینب (س) - روز تجلیل از اسرا و مفقودان- ویژه شهادت امام سجاد(ع) هم تنظیم واز رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه «میراث عاشورا» که روایتی منظوم از ماجرای کربلاست با صدای ساعد باقری در ایام محرم روی آنتن می رود. ویژه برنامه «سفر عشق» در تاسوعای حسینی به بررسی ابعاد شخصیتی حضرت عباس علیه السلام اختصاص دارد و «تجلی عشق» نیز در روز عاشورا روایتگر واقعه کربلا و بررسی ابعاد تاریخی - عرفانی و جایگاه شخصیتی امام حسین علیه السلام و تبیین قیام عاشورا است.

برنامه «عقل سرخ» نیز با پخش چهارده سخنرانی از بزرگان و علما درباره شخصیت امام حسین علیه السلام در این ایام روی آنتن می رود. «غزل های بارانی» و «سرآهنگ» نیز عنوان دو برنامه تدارک دیده شده برای آخر هفته هستند که در «سرآهنگ» به موسیقی تعزیه پرداخته می‌شود و در «غزل های بارانی» از فرهنگ عزاداری حسینی در دیگر سرزمین‌ها اطلاع رسانی می‌شود .

در برنامه «هفتاد و دوقطره» هرروز یکی از یاران امام حسین علیه السلام معرفی می‌شود. «ملت امام حسین (ع)» نیز برنامه ای ویژه نوحه‌های ماندگار و‌مقاتل است. برنامه «شقایق نامه» نیز ویژه خوانش کتاب سید حسن حسینی توسط «پریچهر بهروان» است که "داوود جمشیدی" آن را تنظیم رادیویی کرده و روایتی شاعرانه و صمیمانه از حماسه کربلا براساس کتابی با همین نام به قلم توانای زنده یاد سیدحسن حسینی در حوزه ادبیات عاشورایی است که در گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ تهیه شده است.

امتیاز شما