امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

آغاز سری جدید مشاعره رادیو فرهنگ با اسماعیل آذر

مشاهده ۳۱۸
۱۴۰۲/۰۵/۰۴- ۱۰:۴۷

دور جدید برنامه «حریر سخن» به همت گروه ادب و هنر شبکه رادیویی فرهنگ با هدف پاسداشت زبان فارسی و ترویج آن در بین مخاطبان به ویژه نسل جوان و نیز فراهم نمودن اوقاتی فرهنگی و مفید در قالب مسابقه مشاعره برای مخاطبان از پنجم مرداد پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اولین قسمت برنامه «حریر سخن» با موضوع مشاعره عاشورایی به منظور آشنایی مخاطب با مرثیه‌هایی که در طول تاریخ سروده شده با کارشناسی دکتر اسماعیل آذر از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. در این برنامه‌ها مخاطب با شاعرانی که در خصوص نهضت حسینی شعر سروده‌اند، آشنا می‌شوند و در عین حال درباره زیباترین مرثیه‌های تاریخ که در سوگ حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) سروده شده است، صحبت شده و به مرثیه‌های سنایی، محتشم کاشانی، قیصر امین پور، حسین مسرور، حسن حسینی و...می‌پردازند. «حریر سخن» در ایام محرم به اشعار محرم اختصاص دارد و در مدح ائمه معصومین (ع) است و در این مشاعره عاشورایی – محرمی اشعاری که با مضمون عاشورا و محرم باشد از سوی داوطلبان شرکت کننده خوانده خواهد شد.همچنین شرکت کنندگان علاوه بر مشاعره، روایت‌هایی از حماسه عاشورا بیان می‌کنند و بنا به مقتضیات به مرثیه‌سرایی می‌پردازند.
«اسماعیل آذر» درباره برنامه «حریر سخن» که از تاسوعای حسینی به روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود، گفت: این برنامه یک مشاعره رادیویی است که داوری ان را سعیده اسماعیلی برعهده دارد .وی ادامه داد: مشاعره از سنت های فرهنگ ایرانی و پیام آور آرامش و صلح و دوستی و امیدآفرینی است. این کارشناس با اشاره به اهمیت پخش برنامه در قالب مشاعره، ادامه داد: مهم‌ترین غرض این نوع برنامه‌ها نشر و حفظ زبان و ادبیات فارسی است که امیدواریم با این برنامه نیز شنوندگان همراه شده و قدری در آن زمینه بتوانیم موثر باشیم.
آذر در پایان با اشاره به تاثیرگذاری برنامه‌های مشاعره محور در علاقمند کردن مخاطبان به شعر و ادبیات گفت: باتوجه به منویات رهبری در خصوص پاسداشت زبان و ادبیات فارسی این برنامه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ از سویی در ذات و قریحه همه ما ایرانیان شعر و ادبیات جاری است و در فراخوان‌هایی که برای شرکت در این برنامه‌ها اعلام می‌شود افراد زیادی داوطلب حضور هستند که سطح علاقمندی مردم به شعر و ادبیات را نشان می‌دهد.

دور جدید برنامه حریر سخن از ابتدای مرداد ماه به روی آنتن شبکه فرهنگ می رود
سیدهادی موسوی نژاد تهیه کننده « حریرسخن» گفت: این برنامه با اجرای استاد دکتر اسماعیل آذر و همراهی سعیده اسماعیلی و با حضور طیف وسیعی از علاقمندان و حافظان شعر فارسی که سنین مختلفی از کودکان ۵ و ۶ ساله تا بزرگسالان ۶۰ و ۷۰ ساله را دربر می‌گیرد برگزار می‌شود طوریکه در آن شاهد حضور خانواده‌ هایی هستیم که تمامی اعضای آن در مسابقه شرکت کرده‌اند که می‌تواند به نوعی معرف یک خانواده فرهنگی تمام عیار باشد. وی ادامه داد: این برنامه شامل قسمت‌های متنوعی از مسابقه مشاعره شعرخوانی شرکت کنندگان و گفتگوی کوتاه کارشناسی خانم دکتر صادقی درباره اشعار حافظ است.

برنامه حریر سخن روزهای پنجشنبه و جمعه .هر هفته از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۰۰ از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می‌شود که نخستین قسمت برنامه روز پنجشنبه پنج مرداد ماه مصادف با روز تاسوعای حسینی اختصاص به مشاعره عاشورایی اختصاص دارد. موسوی نژاد از علاقه مندان به شرکت در این برنامه دعوت کرد تا با ارسال پیامک به 30000558 امادگی خود را جهت شرکت در مشاعره برنامه حریر سخن اعلان نمایند.

امتیاز شما