امروز سه شنبه  ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به ایران در زمان مشروطه در«سرزمین من» رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۲۰
۱۴۰۲/۰۵/۰۹- ۰۸:۵۵

مجله رادیویی «سرزمین من» دوشنبه ۹ مردادماه ضمن بررسی رویدادهای تاریخی نگاهی به اوضاع فرهنگی اجتماعی ایران در زمان مشروطه دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «سرزمین من» که از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ پخش می‌شود، به وقایع و‌روزنگار تاریخی نیز پرداخته و بخش های مختلفی تدارک دیده شده است. محمدرضا مختاری اصفهانی پژوهشگر تاریخ معاصردرباره روزنگار تاریخی مطالبی را بیان می‌کند و در گفتگو با دکتر احمد نژاد استاد دانشگاه وپژوهشگر ،مسجد سلطانی کاشان معرفی می‌شود.

مسجد و مدرسه سلطانی (مسجد امام کنونی) کاشان در مجموعه بازار تاریخی کاشان واقع می‌باشد که متعلق به دوره قاجار است و با همه خصوصیات معماری اولیه و فنون معماری معمول در آن زمان، پابرجا مانده است. مسجد و مدرسه سلطانی بزرگترین مسجد مدرسه طلبه نشین کاشان است که به مدرسه شاه معروف بوده است و از بناهای دوره فتحعلی شاه قاجار می‌باشد. ساختمان مسجد و مدرسه سلطانی از سال ۱۲۲۱ تال ۱۲۲۹ هجری قمری به سرپرستی میرزا ابوالقاسم اصفهانی که از طرف حاجی حسین خان صدر اعظم عهده دار حکومت کاشان بوده است به انجام رسیده است. آنگاه تولیت و تدریسش و تصدی موقوفات مدرسه نیز به حاجی ملا احمد نراقی واگذار گردیده است. صحن مسجد و مدرسه سلطانی بواسطه طرح عالی و نقشه مرغوب، وسعت فضا و منظره زیبای آن بسیار با صفاست. جلوخان مدرسه دارای سردرب کاشیکاری و بر فراز آن هم ماذنه خوش اسلوبی ساخته شده است. صحن و سرای وسیع مدرسه مربع مستطیل و بر چهار جانب آن ۵۲ حجره با صندوقخانه و ایوان جلو و فضاهایی برای تدریس طلاب بنا کرده‌اند.

گفتگو با دکتر کارگر مشاور معاونت میراث فرهنگی و معرفی موزه تعزیه زنجان از دیگر بخش های این برنامه است. در برگی از این مجله رادیویی درباره شرایط ایران در دوران مشروطه با ساجدی کارشناس تاریخ ایران گفتگو می‌شود و در ادامه نیز بخش کارشناسی برنامه شنوندگان با محمدعلی مومنی همراه می‌شوند. بخش دیگر این برنامه به گفتگو‌ با دکتر جاوری رئیس دانشکده معماری وهنر دانشگاه کاشان درباره عمارت هشت بهشت اصفهان اختصاص دارد. دکتر محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره کاخ موزه گرگان صحبت می‌کند. کاخ شهر گرگان که یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده‌است، پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شده‌ است.

این کاخ موزه اولین موزه شمال، چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی و بیست و چهارمین موزه کشور محسوب می‌شود. این بنا در سال ۱۳۴۳ به عنوان موزه گشوده می‌شود و تا سال ۱۳۶۱ دایر می‌ماند و پس از بازسازی دوباره افتتاح می‌شود. این بنا که در دو طبقه به سبک اروپایی ساخته شده، در سال ۱۳۱۷ به دستور رضاخان در کنار مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری در آن سال‌ها از جمله شهرداری، ثبت احوال، مدرسه ایرانشهر و اداره پست گرگان بنا شد. این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۳۶ به شمارهٔ ثبت ۱۵۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و با مرمت و بازسازی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ افتتاح شده‌است.

برنامه «سرزمین من» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی محمدرضا حاج حیدری و گویندگی راضیه گردکاهد است که ساعت ۱۳:۰۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

امتیاز شما