امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
آغاز به کار رادیو اربعین
آغاز به کار رادیو اربعین

برنامه ریزی رادیو اربعین برای سفر آسوده زائران کربلا

مشاهده ۲۶۶
۱۴۰۲/۰۵/۲۸- ۰۸:۱۶
تعداد بازدید:266

رادیو اربعین در آستانه دهمین سال، فعالیت خود را در خیمةالحسین (ع) میدان هفت‌تیر با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی، وحیدی وزیر کشور و حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان، محمدحسین پویانفر و مسئولین ستاد مرکزی و کمیته‌های ستاد اربعین و جمعی از مداحان کشور آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی با نقل حدیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره نقش امام حسین (ع) در آزاده‌ خواهی انسان‌ها گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید که «حسین بوی خوش من است. حسین مایه آرامش من است. خدا دوست بدارد کسی را که دوست دارد حسین من را. حسین چراغ هدایت و کشتی نجات آحاد مردم است.»

بخشی‌زاده با اشاره به روز ۲۶ مرداد سالروز برگشت آزادگان به کشور به بیان خاطره ای از دوران اسارتش پرداخت و گفت: در ایام محرم بعثی‌ها سعی می‌کردند آمپول‌هایی را به بازو‌های آزادگان تزریق کنند، تا دچار تب ۴۰ درجه شوند و برای سیدالشهدا (ع) عزاداری نکنند. فکر می‌کنم سال ۱۳۶۲ بود، که بعثی‌ها در اردوگاه عنبر رزمندگان را به خط کردند و سوزن آمپول را به بازو‌های بچه‌ها زدند. همه دچار تب عجیبی شدند. سه چهار شب حال بچه‌ها همینطور بود. وقتی شب عاشورا رزمندگان با همان شرایط عزاداری جانانه‌ای کردند، صدایشان از فضای آسایشگاه فراتر رفت و به بیرون اردوگاه رسید. فرمانده بعثی‌ها با تعداد زیادی سرباز با کابل وارد آسایشگاه شدند و بچه‌ها را ضرب و شتم کردند. همین که فرمانده بعثی قصد رفتن را داشت، عزیزِ آزاده‌ای سوال کرد ما اینجا کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، چرا اینطوری ما را ضرب و شتم می‌کنید؟ به این پنجره‌ها نگاه کن، انگشت دست از آن‌ها رد نمی‌شود! گریه ما ،گریه انقلاب است.

به گفته وی، فرمانده بعثی گفت: شما حسین حسین می‌گویید، گریه می‌کنید و بعدش باید آن‌ور اردوگاه پیدایتان کنیم. یعنی گریه‌های ما در محرم و در فراق حضرت سیدالشهدا (ع) گریه ذلت نیست، گریه انقلاب است. گریه انفجار است. گریه آتشفشان شیعه است. این گریه بیداری است. به قول امام راحل، ملت ما را ملت گریه می‌خوانند. اگر بدانند این گریه‌ها برای چیست، آن‌وقت ملت ما را ملت حماسه می‌دانند.

بخشی‌زاده تصریح کرد: خدا رحمت کند حاج آقا ابوترابی را که این آزاده‌ها با حضور او توانستند راه مقاومت را طی کنند وقتی آزادگان به ایران برگشتند ناراحت بودند چون امامشان نبود.

تولید ۱۴۱۷ برنامه رادیویی

بخشی‌زاده با بیان اینکه شبکه‌های رادیویی به فراخور ماه صفر به حضرت سیدالشهدا (ع) خواهند پرداخت، توضیح داد: ۱۷ شبکه رادیویی برنامه‌های ویژه تدارک دیدند. در این مدت تدارک صدای جمهوری اسلامی ایران ۱۴۱۷ برنامه در قالب ۱۶۰ عنوان است، ۱۲۱۸ ساعت برنامه تقدیم مخاطبان می‌شود. 

تدارک رادیو اربعین با ۱۲ عنوان برنامه

معاون صدای رسانه ملی بیان کرد: رادیو اربعین به مدیریت جواد تشکری با ۱۲ عنوان برنامه ۳۶۰ بار به گوش شنوندگان می‌رسد، که این برنامه‌ها در مدت زمان ۷۲۰ ساعت در ماه صفر است. یکی از مهمترین حلقه‌های رادیو اربعین ارتباط مخاطبین با شبکه است.

باقیات و صالحات

در ادامه احمد وحیدی وزیر کشور ، طی سخنانی گفت: آنچه در اربعین و زیارت اربعین است، عهد و پیمان جدیدی با حضرت اباعبدالله حسین (ع) و شهدای کربلاست. امروز بعد از عبور از گذرگاه‌های سخت تاریخ، انقلاب اسلامی ما ادامه همان نهضت است. اگر امروز به وظایفمان عمل کردیم و یاری‌گر امام حسین (ع) بودیم، می‌توانیم بگوییم نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ؛ وگرنه خلاف گفتیم. وگرنه زیارت اربعین انجام ندادیم. زیارت اربعین یک عمل قلبی، روحی و ایمانی است. فقط دیدار ساده نیست. همه کسانی که در این راه برای بزرگداشت تکریم زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام به هر نمونه و مقدار تلاش می‌کنند، جزو سالکان و طریقان راه حق هستند. وی اظهار خرسندی کرد: که در نظامی زندگی می‌کنیم که همه ارکان آن در خدمت و توسعه شرایط بهتر زائران عزیز کربلا می‌کوشند و این کار عزیزانمان در رادیو اربعین جز باقیات و صالحات خواهد بود.

رادیو اربعین هدایتگری می‌کند 

حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان هم از دیگر سخنرانان مراسم بود و وی ضمن بیان نکاتی پیرامون اربعین از عوامل معاون صدای رسانه ملی پیرامون راه‌اندازی رادیو اربعین تشکر کرد و گفت: خیلی آفرین به شما که صدای اهل بیت (ع) و صواب زیارت را به گوش زائران می‌رسانید. شما زائران بدانید کسی را زیارت می‌کنید، که قبل از ولادتش از مسیح تا آدم او را زیارت کردند و برایش گریه کردند. کسی را زیارت می‌کنید، که عالم برایش گریه کردند. اینکه رادیو اربعین این نکات را به گوش مردم دنیا برساند، یک نوع هدایتگری است.

اطلاع رسانی از آخرین وضعیت سفر کربلا

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین درباره زمان آغاز دهمین سال فعالیت رادیو اربعین گفت: رادیو اربعین فعالیت خود را از امروز پنج شنبه 26 مردادماه آغاز و تا انتهای ماه صفر در تاریخ 25 شهریور به کار خود ادامه خواهد داد. این برنامه به صورت 24 ساعته بر روی موج اف ام، ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز تقدیم شنوندگان می‌کند. وی افزود: سعی داریم در 720 ساعتی که در طول 1 ماه در خدمت شنوندگان هستیم، به تببین قیام عاشورا و زیارت اربعین بپردازیم. همچنین اطلاع رسانی از آخرین وضعیت سفر کربلا و پیاده روی اربعین از کمیته‌های مختلف، جزء برنامه‌های رادیو اربعین است که تا 3 روز پس از پایان مراسم روز اربعین  ادامه دارد.
تشکری که همزمان سخنگوی ستاد مرکزی اربعین نیز است، ادامه داد: علاوه بر موارد یاد شده امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و گرمای هوا توصیه‌های بهداشتی و ایمنی خواهیم داشت که با حضور پزشکان در فواصل مختلف برنامه به آن پرداخته می‌شود. سعی داریم رادیوی همراهی برای مسافران باشیم تا سفری آسوده داشته باشند.وی با اشاره به برنامه‌های رادیو اربعین تا پایان ماه صفر تصریح کرد: پروسه اطلاع رسانی پیاده روی اربعین 3 روز پس از روز اربعین پایان می یابد و 1 هفته پایانی ماه صفربه مسافران مشهد الرضا پرداخته می‌شود.

قابل ذکر است، افتتاحیه رادیو اربعین از ساعت 17 آغاز و تا نماز مغرب و عشاء در  خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی میدان هفت تیر ادامه داشت.

امتیاز شما