امروز جمعه  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی کارکرد رسانه استانی در حفظ و احیای فرهنگ بومی

مشاهده ۲۰۲
۱۴۰۲/۰۵/۲۹- ۰۷:۴۰

جلسه شورای اندیشه ورز صداوسیمای استان سمنان با موضوع "بررسی کارکرد رسانه استانی در حفظ و احیای فرهنگ بومی‌با تاکید برگویش های رایج استان " برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این نشست کارشناسان فرهنگ عامه از مناطق مختلف استان، مدیرکل، معاونین، مدیران و برنامه سازان حوزه فرهنگ صداوسیمای استان سمنان حضور داشتند.

در این جلسه کارشناسان فرهنگ عامه استان، نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص برنامه‌های حوزه فرهنگ و آداب و رسوم شبکه استانی سمنان بیان کردند.

لزوم به کارگیری اصطلاحات و واژه‌های مخصوص هر زبان و پرهیز از به کارگیری کلمات و واژگان بیگانه و لزوم رعایت ضوابط و قواعد در زبان‌های بومی و محلی از جمله نظرات مدعوین در این نشست بود.

همچنین کارشناسان بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعات کارشناسان و استفاده از تمامی ظرفیت های فرهنگی برای تولید محتوای برنامه‌های گویش محور، تخصیص بودجه کافی برای برنامه‌های بومی و گویش محور، تمرکز بر ارتقای کیفیت برنامه‌ها به جای افزایش کمی آنها، معرفی شخصیت های موثر بر فرهنگ وزبان کشورهایی که در استان سمنان زندگی می‌کرده و پس از مهاجرت به کشور های دیگر سبب انتقال فرهنگ به این کشور ها شده اند؛ تاکید کردند.

معرفی افراد غیر بومی‌ که در خصوص فرهنگ و زبان استان کارهای اثر گذاری تولید کرده اند، تاکید بر انجام پژوهش برنامه ای و داشتن هدف مشخص در برنامه‌ها و اطلاعات و آگاهی بیشتر مجریان نسبت به محتوای برنامه‌ها، تعریف منافع مشترک در بین اقوام با گویش های مختلف علیرغم وجود زبان‌ها و گویش های متعدد، تاکید بر مکتوب کردن فرهنگ بومی موجود برای نسل های آینده، توجه بیشتر به نقد منصفانه در جهت تکامل و ارتقای برنامه، افزایش مجریان توانمند درجهت اداره محتوای برنامه، لزوم توجه به تمامی‌گویش های موجود در اقصی نقاط استان، پیشنهاد استفاده از گزارشگران افتخاری در برنامه‌های گویش محور، تهیه و تولید ترانه‌ها و سرود هایی با زبان‌ها و گویش های نقاط مختلف استان از مواردی بود که کارشناسان حوزه فرهنگ استان در نشست مذکور به آن اشاره کردند.

 در این نشست عبدالرضا دهرویه مدیر کل صداوسیمای استان سمنان هم ضمن تشکر از کارشناسان و اساتیدی که در حوزه فرهنگ استان تلاش می‌کنند نقش رسانه را در ترویج فرهنگ بومی‌بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: در سند تحول رسانه دو اصل مهم "هویت محوری" و "عدالت گستری" مد نظر قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت و جایگاه هویت محوری در سیر تحول رسانه و نقشی که فرهنگ بومی در این راستا داراست؛ گفت: پرداختن به روستاها و نواحی مختلف استان که تاکنون به آن‌ها توجه کافی و وافی نشده است از مواردی است که صداوسیمای استان به آن توجه دارد.

مدیر کل صداوسیمای استان سمنان مطالبه گری را از راه‌های تحقق عدالت گستری در حوزه‌های مختلف دانست و افزود: در تولید برنامه‌های شبکه استانی سمنان از حضور و نظرات نخبگان استان در دو بخش قبل و حین تولید استفاده می‌شود.

وی تدوین سند زیست بوم استان برای به کارگیری آن در تولید برنامه‌های تولیدی صداوسیما را مهم و ضروری دانست و از همه کارشناسان حوزه فرهنگ استان خواست تا در تکمیل این سند با صداوسیمای استان سمنان همکاری کنند.

دهرویه ضمن بیان نقش مستقل و مکملی معاونت فضای مجازی، نشر حداکثری تولیدات را مهم دانست و بر تاثیر به کارگیری ظرفیت های سمن‌ها و بخش های مردم نهاد در تصویری کردن تولیدات بومی و محلی (تولید موسیقی تصویر) تاکید کرد.

وی همچنین بر اهمیت بخش طنز و نمایش در تولیدات بومی و محلی و ایجاد پیوست رسانه ای برای پژوهش های انجام شده در حوزه فرهنگ بومی استان تاکید کرد.

امتیاز شما