امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

معرفی «صلیب سلمان» در «چاپخانه» رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۲۹
۱۴۰۲/۰۷/۱۶- ۰۸:۳۵

کتاب های «صلیب سلمان » و «تلفن بی موقع» یکشنبه ۱۶ مهرماه در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در برنامه این هفته ضمن گفتگو با نویسندگان این دو کتاب آثارشان معرفی می‌شود. در بخش نخست برنامه «سمیه جمالی» به عنوان کارشناس مجری برنامه با «حسین قربان‌زاده» نویسنده کتاب «صلیب سلمان» از انتشارات «سوره مهر» گفتگو می‌کند‌.

«صلیب سلمان» عنوان رمانی است که حسین قربان‌زاده خیاوی در ۲۸۴ صفحه با نگاهی متفاوت به مفاهیمی چون خانواده، داعش، جنگ و معرفی پیامبر اسلام به جوانان اروپایی نوشته است. «صلیب سلمان» روایتگر زندگی نوجوانی به نام سلمان است که از پدری آلمانی و مادری اهل جنوب ایران که تمام خانواده‌اش را در جنگ از دست داده به دنیا آمده است. سلمان سال‌ها در کنار اویس یکی از فرماندهان بزرگ جنگ که جانباز هم هست در روستایی نزدیک به قله ساوالان باغداری می‌کند. اویس شیفته پیامبر است. با مرگ پدر و مادر، سلمان ناگزیر به آلمان می‌رود تا با عمویش زندگی کند.در آلمان دو گروه با گرایش افکار داعشی و طرفداران آنجلا مرکل که از مدافعان کریکاتوریست دانمارکی هتاک به پیامبر اسلام بوده است، با یکدیگر درگیری دارند. سلمان بین این دو گروه قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند پیامبری که اویس برایش معرفی کرده به همه معرفی کند.

کتاب درصدد است بازتعریفی از دیدگاه‌ غربی و دین اسلام را به خواننده ارائه دهد. کتاب برای رده سنی ۱۵ تا ۱۸ مناسب است اما می‌تواند نظر مخاطب بزرگسال جست‌وجو‌گر را جلب کند. به گفته نوبسنده این رمان حاصل نشست‌های دفتر آفرینش‌های ادبی رمان حوزه هنری بوده و برای نگارش بخش آلمان علاوه بر تحقیق، از همکاری یکی از نویسندگان ایرانی مقیم دوسلدورف بهره برده است. قربان زاده خیاوی پیش از این کتاب‌های «آتش و پرواز لاک‌پشت‌ها» و «رد انگشت‌های اصلی» را در سوره مهر به چاپ رسانده است.

در بخش دوم برنامه «مصطفی محمودی» کارشناس مجری برنامه با «بهزاد صدیقی»، نویسنده نمایشنامه «تلفن بی موقع» گفتگو می‌کند. «تلفن بی‌موقع» نمایشنامه ای با شخصیت محوری زن، درباره ی تاثیرات جنگ بر خانواده‌ها پس از جنگ است. نمایشنامه درباره زنی است که فکر می‌کرده همسرش مفقودالاثر است ولی او پس از سال‌ها به خانه باز می‌گردد.

برنامه «چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما