امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت‌وگو با تهیه‌کننده سریال متاخر تلویزیون؛
گفت‌وگو با تهیه‌کننده سریال متاخر تلویزیون؛

رحیل؛ روایتِ اتفاقی پنهان از بطن تاریخ

مشاهده ۶۵۳
۱۴۰۲/۰۸/۱۶- ۰۷:۳۱
تعداد بازدید:653

مخاطبان شبکه سه سیما در بازه زمانی 28 مرداد تا پنجم مهر به تماشای فصل اول از سریالی تاریخی در دل قاجار با حال و هوایی متفاوت و حضور قهرمانانه و جسورانه یک دختر جوان نشستند که با مضامین عاشورایی درآمیخته بود. سریال«رحیل» از جمله سریال‌های اخیر تلویزیون است که توانست دامنه بالایی از مخاطبان را به خود جلب کند؛ زمینه تاریخی و ماجراجویانه رحیل و تعلیق‌های پی در پی و خوش آب و رنگ بودن فضای بصری سریال از جمله دلایل جذب مخاطبان به این سریال است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رامین عباسی‌زاده، طراح اصلی و تهیه‌کننده سریال «رحیل» که پیش از این، سریال‌های متعددی چون«او یک فرشته بود»، «همراز»، «شمس‌العماره تا انقلاب زیبا»، «کت جادویی»، «پریدخت» و«احضار» را تولید کرده با ساخت سریال«رحیل» به دنبال نقد خرافه‌گرایی در برهه‌ای حساس از تاریخ قجر بود. مخاطبان تلویزیون در ماه‌های آتی به تماشای فصل دوم«رحیل» خواهند نشست. با تهیه‌کننده این سریال درباره روند تولید آن گپ زدیم.

«رحیل » یک مجموعه نمایشی تاریخی است، اما قصه و روایت متفاوتی دارد. این ایده از کجا آمده؟ برای پردازش شخصیت‌ها به‌خصوص بیتاج که ارتباطات ماوراء‌الطبیعه دارد با محدودیت مواجه نشدید؟

هر ایده‌ای هرقدر که بکر باشد باید در ساختار داستانی جذابی روایت شود و اصلاً اگر تفاوتی بین ایده‌های فعلی و قبلی نباشد چه نیازی به تولید محصول جدید است. فکر اولیه سریال«رحیل» درباره اتفاقی پنهان در تاریخ و در خلال تغییر سلسله از قاجار به پهلوی بود و بعد از مواجهه با آن به سمت افزایش بار مطالعاتی حول اتفاقات به موازات سوژه رفتیم و با همراهی فرهاد نقدعلی، نویسنده توانای سریال و استفاده از منابع مطالعاتی مختلف مربوط به آن بازه زمانی، داستان را بارور کردیم و به فیلم‌نامه نهایی رسیدیم. درباره مایه‌های جادوگری و شخصیت بیتاج با مطالعات کامل جلو رفتیم و کاملاً می‌دانستیم در زمان وقوع اتفاقات سریال، جامعه ایرانی گرفتار این ماجراها بوده و چون نگاهمان ضدخرافه بود، مشکل چندانی از بابت معرفی این شخصیت نداشتیم.

حال و هوای حسینی و حضور قهرمانانه و جسورانه یک دختر جوان را در«رحیل» شاهدیم، آیا این سریال توانست دین خود را در این زمینه ادا کند؟

ادای دین وقتی کامل می‌شود که بتوانیم از نظر حسی، مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم وگرنه از نظر ظاهری که مخاطب دوران ما با انبوه محصولات آیینی در رادیو و تلویزیون روبه‌روست و خودش هست که باید انتخاب کند. داستان سریال«رحیل» داستانی بود که با شیبی ملایم به سمت و سوی آیین‌ها و سنت‌های دینی و مذهبی می‌رود و ماجرای یک تعزیه را روایت می‌کند. آنچه در واکنش‌های مرتبط با سریال«رحیل» دیدیم تاکید بر داستان‌گویی و جذابیت بصری در عین توجه به مفاهیم آیینی بود و البته که سعی کردیم با گروه معتقدی کار کنیم تا همه چیز به روال باشد و مخاطب از اتفاقات درک واقعی پیدا کند.

اساساً ساخت سریال‌های تاریخی و مذهبی تاچه میزان نیاز جامعه امروز است و آیا می‌توان این نیاز را مبتنی بر هویت‌محوری و تقویت آن در نسل جوان تفسیر کرد؟

رسانه ملی در همه گونه‌ها به محصول درجه یک نیاز دارد و این طور نیست که فقط بگوییم طنز خوب است یا ملودرام یا اثر جنایی یا تاریخی. تاریخ اگر خوب روایت شود هم می‌تواند یک کلاس درس خوب برای مخاطبان باشد و هم اگر درست و استاندارد تولید شود، اسباب حرکت رو به جلو صنعت سریال‌سازی است. در تولید سریال تاریخی«هزاردستان» بود که زنده یاد علی حاتمی توانست شهرک سینمایی غزالی را بسازد و این، خود بزرگ‌ترین دستاورد برای تاریخی‌سازی بود و در عین حال در سریال«رحیل»، نوعی استفاده از هوش مصنوعی را در طراحی تیتراژ و انتخاب بازیگر شاهدیم که می‌تواند برای همکارانی که در سال‌های بعد می‌خواهند تاریخی‌سازی کنند بسیار مفید باشد. نسل جوان همواره به دنبال تجربیات تازه و جدید است و هیچ‌گاه نباید او را محدود کرد به تماشای یک محصول، بلکه باید در انتخاب محصول آزاد باشد.

با سیمای متفاوت زنان قاجاری با بازی چهره‌های تازه‌ای در«رحیل» مواجهیم، انتخاب این بازیگران جوان چگونه عملی شد و آیا نگران درست درآمدن نقش نبودید؟ اعتماد به جوان‌ها برای شما در این سریال برآیند خوبی داشت و از نتیجه رضایت داشتید، نقطه قوت این مجموعه را در چه می‌دانید؟

فکر می‌کنم یکی از وظایف همه فیلم‌سازان و سریال‌سازان آن است که در کنار بازیگران قدیمی‌که نور چشم ما هستند حتماً از تعدادی بازیگر جوان، باانرژی و باانگیزه هم استفاده کنند تا هم میراثی برای آیندگان گذاشته شود و هم اینکه در نتیجه همکاری جوان‌ها و قدیمی‌ها، نوعی کارگاه انتقال تجربه داشته‌باشیم و جوانان از بزرگ‌ترها یاد بگیرند. سعی کردیم برای سریال«رحیل»، جوانانی را انتخاب کنیم که واقعاً بازیگر باشند، نه اینکه به دنبال اشتهار باشند و در نتیجه نقش‌هایی خلق شد که هیچ کس بهتر از همین جوانان نمی‌توانست آن‌ها را بازی کند و اتفاقاً یکی از نقاط قوت سریال«رحیل» همین استفاده از بازیگران جوان بازیگر بود که خیلی خوب در چارچوب سریال قرار گرفتند. ضمن اینکه خوشبختانه سیمافیلم با مشاوره‌های بجا و در عین حال تعامل با گروه تولید، سعی کرد که در جهت بهبود اوضاع حرکت کند و این هم خودش نقطه قوتی برای هر مجموعه‌ای است.

از بازخورد مخاطبان نسبت به سریال بگویید؟

صنعت سریال‌سازی ما در دوران جدیدی قرار دارد که در کنار تلویزیون، شبکه خانگی و سکوها هم در حال فعالیت هستند و برای همین، رقابت بسیار فشرده‌تر از قبل شده و در همین حال محصولات روز خارجی را هم داریم که در سکوها عرضه می‌شوند.

بر این مبنا باید تلاش کرد که بهترین کیفیت تولید را در سریال سازی به کار گرفت تا مخاطب از کار لذت ببرد. «رحیل» سریالی بود که از رسانه‌های مختلف واکنش‌هایی متنوع دریافت کرد؛ از واکنش‌ها به طراحی صحنه و کیفیت تصویربرداری تا آرای ناظر به معادل حقیقی شخصیت‌ها و کیفیت بازی بازیگران قدیمی و از همه مهم‌تر نظرات گوناگون درباره روال پرفراز و نشیب داستان و این‌ها همه یعنی آنکه سریال، به قدر کفایت دیده شده‌است.

 

 

 

امتیاز شما