امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناسان "آفریقا امروز" پاسخ می‌دهند؛
کارشناسان "آفریقا امروز" پاسخ می‌دهند؛

آیا آفریقا روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع می‌کند؟

مشاهده ۲۰۰
۱۴۰۲/۰۸/۲۳- ۱۱:۵۷
تعداد بازدید:200

برنامه "آفریقا امروز" شبکه پرس تی‌وی به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا آفریقا روابط خود را با رژیم اسرائیل قطع خواهد کرد؟

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه این هفته "آفریقا امروز" بر درخواست‌های فزاینده مردم آفریقا که دولت‌هایشان باید روابط خود را با رژیم آپارتاید اسرائیل به دلیل جنگ و نسل‌کشی  علیه فلسطینیان در غزه قطع کنند، تمرکز کرده است.

مبارک هنیا، مجری برنامه در ابتدا به این موضوع می‌پردازد که آفریقا سابقه طولانی در همبستگی با فلسطین دارد. ۵۰ سال پیش پس از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ بین رژیم اسرائیل و برخی از ارتش های عربی، اکثر کشورهای آفریقایی تصمیم گرفتند در همبستگی با کشورهای عربی روابط خود را با این رژیم  قطع کنند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که سازمان اتحاد آفریقا از کشورهای عضو خواست تا روابط خود را با رژیم آپارتاید اسرائیل قطع کنند. علاوه بر این، سازمان وحدت آفریقا در دوازدهمین جلسه عادی خود که در سال ۱۹۷۵ در کامپالا برگزار شد، اولین نهاد بین‌المللی شد که نژادپرستی ذاتی در ایدئولوژی صهیونیستی اسرائیل را در مقیاس وسیع به رسمیت شناخت و اکنون در بحبوحه جنگ و نسل‌کشی که اسرائیل علیه نوار غزه به راه انداخته است، درخواست‌های فزاینده‌ای از کشورهای آفریقایی برای اتخاذ تصمیم مشابهی که ۵۰ سال پیش گرفته بودند، وجود دارد.

هنیا در ادامه برای تجزیه و تحلیل بیشتر در مورد درخواست‌ها از آفریقا برای قطع همه روابط با رژیم اسرائیل، با جامیا گالانت، رئیس کمپین همبستگی فلسطین در کیپ تاون آفریقای جنوبی و زاهد راجان هماهنگ‌کننده جنبش کنیایی حمایت از فلسطین گفت‌وگو و این موضوع را با آن‌ها مطرح می‌کند که آیا اتحادیه آفریقا بار دیگر قاره را در قطع روابط با رژیم آپارتاید اسرائیل رهبری خواهد کرد؟

مجری "آفریقا امروز" همچنین نظر کارشناسان برنامه را درباره تصمیم تاریخی پارلمان الجزایر برای حمایت نظامی از فلسطینیان جویا می‌شود؟

برنامه «آفریقا امروز» به تهیه‌کنندگی عاطفه‌سادات دربندی سه‌شنبه ساعت 16:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه چهارشنبه ساعت 21:00، پنج‌شنبه ساعت 12:00 و جمعه ساعت 08:00 روی آنتن خواهد رفت.

علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/15034 این برنامه را در وب‌سایت شبکه پرس تی وی مشاهده کنند.

امتیاز شما