امروز چهارشنبه  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

برنامه‌های بلندترین شب سال در صداوسیمای آذربایجان غربی

مشاهده ۲۴۵
۱۴۰۲/۰۹/۲۹- ۱۶:۳۳

صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی در بلندترین شب سال و آغاز زمستان با رویکرد نشاط و امید آفرینی در جامعه با برنامه‌های متنوع نمایشی و پرداخت به آداب و رسوم ، همراه با مخاطبان به استقبال شب یلدا می رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ویژه برنامه زنده «چیله گئجه سی» به تهیه کنندگی رضا خاکمردانی از رادیو چی چست آذربایجان غربی پخش می‌شود. این ویژه برنامه با آیتم های سرگرم کننده، حضور شاعران و آشیق های محلی روز پنجشنبه 30 آذر از ساعت 21 به مدت 120 دقیقه به آداب و رسوم و سنن مردم استان در شب یلدا می‌پردازد. نمایش های کوتاه طنز، موسیقی آشیقی و فولکلور از بخش های این برنامه خواهد بود.

برنامه‌های «ائل سوزو» ساعت 16:15به تهیه کنندگی محمدعلی عبدالی و «بیرآخشام بیرسلام» ساعت 17:10 به تهیه کنندگی اسکندر رحیمی‌ هم در همان روز با آیتم های مختلف طنز و متنوع در قالب نمایشی لحظات بانشاط و به یاد ماندنی از بلندترین شب سال برای مخاطبان مهیا خواهند کرد. گزارش از روستاها و سطح شهر، آداب و رسوم شب یلدا و مشاغل مرتبط با این ایام ، بایاتی ، آواز آشیق های محلی و پرداخت به فلکلور شب یلدا از بخش های این برنامه‌ها می‌باشد. در سایربرنامه‌های شاخص رادیو اعم از سلام یاشایش ، سئوگی سارایی و ناغیل لار هم به فراخور مخاطب خود به موضوع پرداخت می نمایند .

سیمای آذربایجان غربی نیز به همین مناسبت برنامه «چیله لیک» را بمدت 240 دقیقه بصورت ویژه و با حضور اقشار مختلف مردم از سالن آمفی تئاتر مرکز با موضوع بلندترین شب سال و با هدف آشنایی و پاسداشت ارزش‌ های فرهنگی شب یلدا پخش خواهد   کرد.

این ویژه برنامه از ساعت 22:30  به تهیه کنندگی سید حسن فرخی و کارگردانی محمدرضا خوش لهجه با رویکرد فولکلور وپرداخت به سنت های مرسوم بلندترین شب سال با حضور بازیگران و هنرمندان و دعوت از کارشناسان به موضوع شب یلدا و صله ارحام، آداب و رسوم مردم این خطه و به بررسی شب یلدا در فرهنگ کهن ایرانی، یلدا از منظر نجوم و مردم شناسان می‌پردازد. پخش موسیقی زنده، نمایش، ادبیات شفاهی و موسیقی آشیقی از آیتم های ویژه برنامه «چیله لیک» است.

برنامه «سلام اوشاقلار» ساعت 15:30با رویکرد شب یلدا برای کودکان و نوجوانان با بخش های متنوع و شاد به تهیه کنندگی کاروان ثانی، برنامه «اولکمیز» ساعت 19 به تهیه کنندگی مصطفی محمدیاری با رویکرد آئین‌های یلدا در روستاها و ویژه برنامه «چیله» ساعت 20:30 از شهرستان خوی بر روی آنتن می رود. همچنین برنامه داستانی «گون چیخدی» از تولیدات سیمای آذربایجان غربی با ژانر کمدی اجتماعی به تهیه کنندگی و کارگردانی آرش رفیعی سه شنبه 30 آذر ساعت 14:15 از آنتن شبکه آذربایجان غربی پخش می‌شود .

مستند های گزارشی از آداب و رسوم و سنت های شب یلدا نیز تقدیم مخاطبان می‌شود. فضای مجازی هم با تولید استوری و پوستر ویژه شب یلدا و پخش ویژه برنامه‌های شب یلدا ، معرفی آیین‌های مربوط به فولکلور استان در شب یلدا و انتشار در پیام رسان‌ها و سایت مرکز اقدام خواهد کرد .

امتیاز شما