امروز پنج شنبه  ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تشکیل شبکه سحاب گامی نو در توسعه مخاطب برون مرزی سازمان صداوسیما؛
تشکیل شبکه سحاب گامی نو در توسعه مخاطب برون مرزی سازمان صداوسیما؛

راه اندازی، اهداف و چشم اندازهای شبکه «سحاب» معاونت برون مرزی

مشاهده ۲۲۱
۱۴۰۲/۱۰/۰۶- ۱۲:۲۱
تعداد بازدید:221

در دوره تحول فعلی یکی از ماموریت های ویژه معاونت برون مرزی حضور در بسترهای آنلاین رادیویی و تلویزیونی است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرپرست شبکه سحاب با بیان این مطلب گفت: حاصل پژوهش در خصوص ویژگی‌های انتقال پیام در هر کدام از کشورهای هدف معاونت برون مرزی و همچنین بررسی تاریخ شفاهی واحدهای مختلف معاونت و اخذ نظرات صاحب‌نظران این حوزه و بررسی مدل‌های مشابه در سازمانهای رسانه‌ای دنیا در نهایت ایده تشکیل شبکه ای جدید با نام «سحاب» را  به دنبال داشت تا گامی جدید در بکارگیری ظرفیت های موجود در 26 زبان زنده دنیا در جهت گسترش مخاطب و تاثیر بیشتر برداشته شود. 

در یک جمله هدف اصلی شبکه «سحاب» توسعه مخاطب و حضور در بستر آنلاین در کشورهای هدف است. همچنین با نگاه تحولی نیز، تمامی اضلاع ساختاری و فرآیندی و محتوایی این شبکه منطبق بر بنیان‌های سند تحول سازمان است.

«شیخیان» ادامه داد: معاونت برون مرزی در سال های ابتدایی با تجمیع رادیوهای برون مرزی آغاز به کار نمود.  زمانی که رادیوها حرف اول را در انتقال پیام در عرصه بین‌الملل میزدند و اگر نیاز بود صدایی، حرف و پیامی در ابعاد بین المللی بیان شود ناچار باید از رادیوهای موج کوتاه استفاده می‌شد تا پیام و اخبار و تفاسیر به نقاط مختلف جهان برسد.

وی افزود: همه ما به یاد داریم که در ایران قبل و پس از انقلاب رادیوهایی مثل «بی بی سی فارسی» یا رادیو «صدای امریکا» حضور داشتند و نقش آفرینی‌های خبیثانه آنها را در عرصه سیاسی و فرهنگی در طول تاریخ کشورمان شاهد بوده‌ایم. پس از انقلاب اسلامی نیز نگاه ویژه تری توسط دشمنان این نظام به امر رسانه و دخالت های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی از طریق رسانه‌های مختلف شکل گرفت که ایجاب میکرد از این سو نیز پاسخ داده شود تا حتی الامکان توازنی در عرصه رسانه برقرار شود لذا رادیوهای برون مرزی هر روز گسترده تر و پر فروغ تر ظاهر شدند و طی دهه‌های پیشین نقش آفرینی جدی در عرصه انتقال پیام به مخاطبین و طرفداران حقیقت ایفا کردند.  طبیعتا بعد از عصر رادیو نیز شاهد نقش آفرینی شبکه‌های تلویزیونی بودیم تا به امروز که اصطلاحا عصر دیجیتال و میدان داری پلتفرم های آنلاین به حساب می آید. شما امروز اگر بخواهید بیشترین دسترسی را به مخاطبین جوان داشته باشید ناچارید به بسترهای آنلاین چه در حوزه شبکه‌های نمایش خانگی و چه اپلیکیشن‌های تلویزیونی و تلویزیونهای اینترنتی و چه اپلیکیشن‌ها و بسترهای آنلاین رادیویی توجه ویژه‌ای نمایید. این همان فلسفه وجودی و افق پیش روی شبکه سحاب است.

سرپرست شبکه سحاب افزود: بدیهی است که این موضوع منافی حضور سنتی رادیویی بر روی فرکانس های کوتاه و متوسط و بلند نیست چراکه امروز می‌بایست با حضور در بسترهای مختلف متناسب با ذائقه مخاطب، پیام را در دسترس قرار داد. لذا توجه ویژه به توسعه حضور در فضای مجازی و تولید محتوا باعث نشد که از رادیوهای اصیل و مهمی‌که بر روی موج بلند و متوسط و بعضا کوتاه در کشورهای مختلف برنامه پخش می‌کنند، غافل شویم چه بسا به دنبال تقویت فرستنده‌ها و تقویت چنین رادیوهایی نیز هستیم خصوصا در کشورهای کمتر توسعه یافته هنوز رادیو و انواع موج های آن نقش ویژه ای ایفا می‌کنند و این از دایره توجه این شبکه خارج نیست.

شیخیان در خصوص این موضوع که «شبکه سحاب» چه نقشی در مسیر تحولی سازمان دارد، نیز گفت: راه اندازی و نقش شبکه سحاب کاملا منطبق بر منویات سند تحول سازمان اعم از شکل دهی جبهه عناصر رسانه ای و هم افزایی در جبهه بین المللی در میان رسانه‌های همسو و توجه به کیفی نمودن محتوا در مقابل کمیت گرایی و حرکت به سمت ایجاد سازمان برون مرزی است، و این گامی مثبت و سازنده است که باعث عملکردی بهتر در سرویس های زبانی موجود در معاونت برون مرزی خواهد بود و بدون شک با لطف خداوند متعال سبب گسترش مخاطب در حوزه‌های مختلف میگردد.

سرپرست شبکه سحاب ادامه داد: بازتعریف مدیریت رسانه‌های برون مرزی که یکی از بندهای سند تحول در حوزه برون مرزی سازمان است به شکل عینی در این فقره اتفاق افتاده که این امر در کنار تحول نیروی انسانی با همیاری سازمان می تواند قدمهای رو به جلویی را در تعالی هرچه بیشتر کلمه حق در دنیا محقق سازد. 

شیخیان در ادامه افزود: به عنوان مثال حضور در کشور اندونزی با دارابودن بیش از دویست و پنجاه میلیون مسلمان با سرویس ملایو، و یا سرویس هندی در میان هندو زبانان با آن جمعیت عظیم و به همین ترتیب در قاره آفریقا با تلویزیون اینترنتی هوسا و سرویس سواحیلی و یا سرویس روسی که به عنوان سرویسهای راهبردی فعالیت می‌کنند نه تنها در راستای افق تحول و بلکه در راستای سیاست های نظام برای توسعه روابط بر اساس نظم جدید در حوزه بین الملل می توانند در افکار عمومی‌کشورها موثر باشند.

سرپرست شبکه سحاب معاونت برون مرزی در پایان در خصوص اولویتهای محتوایی این شبکه نیز افزود: روایت ایران در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، معرفتی، اندیشه‌ای، تاریخی، سیاسی، اقتصادی و حوزه پیشرفت، و حول آن مسائل منطقه و جهان به خصوص فلسطین به عنوان مساله اول جهان اسلام از اولویت های محتوایی این شبکه به حساب می آیند. 

به طور تفصیلی تر موضوعات مختلفی همچون: روایت اجتماع و وضعیت زن و خانواده ایرانی، سلامت، محیط جامعه و آموزش در ایران؛ فرهنگ غنی و آداب و رسوم و ادبیات و سنت های ایرانی، زبان فارسی و آموزش آن به مخاطبان به مثابه ابزار قدرتمند نفوذ فرهنگی؛ معارف اسلامی در سطوح مختلف با درنظر گرفتن نوع مخاطب در حوزه‌های قرآنی، فلسفی، عرفانی، کلامی، تاریخی و ابعاد معرفتی و حکمت عملی موجود در جریان انقلاب اسلامی ایران؛ اندیشه نو و متعالی انقلاب اسلامی در مکتب حضرت امام(ره) و اندیشه‌های متعالی مبتنی بر ایده تمدنی مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)؛ تاریخ و روایت وقایع تاریخی مهم پیش و پس از انقلاب اسلامی‌به صورت متقن و دقیق در مقابله با روایت سازی‌های رسانه‌های رقیب (مانند روایت شکل گیری انقلاب در ایران، تاریخ جغرافیای ایران و جدایی‌های سرزمینی، تاریخ ایران و اسلام (خدمات متقابل)، شخصیت های تاریخی مشترک ایران و کشورهای دیگر، تاریخ فلسفه ایران، تاریخ علم در ایران، تاریخ تصوف در ایران قدیم تا دوره معاصر و ...  و بسیاری موضوعات و ظرفیت ها و نقاط قوت دیگری که داریم و موظفیم به انحاء مختلف و در زبان‌های مختلف آنها را روایت کنیم.                          

لازم به ذکر است؛ حسین شیخیان طی حکمی از سوی دکتر احمد نوروزی معاون برون مرزی در تاریخ 27 آذرماه سال جاری به سرپرستی شبکه جدید سحاب معاونت برون مرزی منصوب شد.

امتیاز شما