امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
پاسداشت زبان و ادب فارسی از کانال بالکان شبکه سحر؛
پاسداشت زبان و ادب فارسی از کانال بالکان شبکه سحر؛

آغاز پخش مجموعه تلویزیونی «شب شعر معاصر فارسی»

مشاهده ۲۵۸
۱۴۰۳/۰۲/۱۸- ۰۸:۱۹
تعداد بازدید:258

به منظور پاسداشت و تکریم زبان و ادب فارسی برنامه «شب شعر معاصر فارسی» از کانال بالکان شبکه جهانی سحر و تولید و در حال پخش است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجموعه تلویزیونی «شب شعر معاصر فارسی» با همکاری کانال بالکان شبکه سحر و دکتر «عمرا خلیلویچ»، شرق شناس، اسلام شناس و ایران شناس اهل بوسنی و هرزگووین تهیه شده است. «عمرا خلیلویچ» چندین سال است که تحقیقات و پژوهش های خود را در راستای معرفی فرهنگ و ادب فارسی و به خصوص شعر معاصر فارسی در منطقه بالکان سازمان دهی کرده است. وی برای نخستین بار در دانشگاه بلگراد موضوع شعر نوی فارسی را به صورت آکادمیک مورد بررسی قرار داده و مقالات متعددی را در مجلات علمی‌پژوهشی منطقه در این زمینه نگاشته است. چندی پیش نیز انتشارات «اوکرانیا» در صربستان دو کتاب وی را در حوزه شعر نیمایی و ادبیات معاصر فارسی به چاپ رسانده که مورد استقبال محافل علمی قرار گرفته است.

پخش مجموعه تلویزیونی «شب شعر معاصر فارسی» به زبان بوسنیایی از هفته گذشته از شبکه سحر بالکان آغاز شد و از همان ابتدای پخش با استقبال بسیار خوب بینندگان منطقه بالکان و محافل علمی، دانشگاهی و آکادمیک منطقه مواجه شد.

معاون امور فرهنگی فرهنگستان بزرگ «ماتیسا صربسکا» در صربستان این مجموعه را «متقن، کامل و سرشار از اطلاعات ارزشمند دانسته و نوع ارائه مطالب را در آن بسیار تخصصی و علمی‌شمرده است.» «میروسلاو آلکسیچ»، ادیب و شاعر برجسته صربستانی، آغاز پخش این مجموعه را فرصتی بی نظیر برای بینندگان منطقه بالکان جهت آشنایی علمی و تخصصی با فضای معرفتی و فرهنگی حاکم بر شعر معاصر فارسی دانسته است. وی اذعان کرد که این مجموعه قطعا مرجع ارزشمندی برای تمامی تحقیقات و پژوهش های ادبی و فرهنگی پیرامون شعر معاصر فارسی و بلکه تاریخ فرهنگ معاصر ایران در منطقه بالکان خواهد شد.

مجموعه تلویزیونی «شب شعر معاصر فارسی» مشتمل بر 30 قسمت است و در هر قسمت به یکی از شعرای مطرح معاصر فارسی پرداخته شده است. گذشته از بررسی سیر زندگی علمی و ادبی شعرا، به مهم ترین آثار آن‌ها و تحلیل برخی از اشعار مطرحشان به همراه ترجمه آن‌ها به زبان بوسنیایی اشاره شده است. در این میان تلاش دکتر خلیلویچ در تهیه و ارائه مطالب در هر قسمت بر اصالت و اتقان علمی‌بوده است. بدین ترتیب، پس از بررسی اصول ساختاری و محتوایی و پشتوانه‌های فرهنگی و معرفتی پیدایش شعر معاصر در ایران، به زندگی، اندیشه‌ها، آثار و مهم ترین اشعار شعرای نامدار و پرآوازه ای مانند: «نیما یوشیج»، «محمد تقی بهار»، «پروین اعتصامی»، «استاد شهریار»، «سهراب سپهری»، «احمد شاملو»، «مهدی اخوان ثالث»، «فریدون مشیری»، «طاهره صفارزاده»، «هوشنگ ابتهاج»، «احمد رضا احمدی»، «سیمین بهبهانی»، «سیاوش کسرایی»، «مهرداد اوستا»، «شفیعی کدکنی»، «قیصر امین پور»، «حمید سبزواری»، «علی باباچاهی»، «موسوی گرمارودی»، «حسین منزوی»، «محمد علی بهمنی»، «عباس کیارستمی»، «نصرالله مردانی»، «سلمان هراتی»، «حسین پناهی»، «بیژن نجدی» و سایرین مورد تدقیق و بررسی قرار گرفته است.

بخشی از این مجموعه شعر معاصر فارسی را شعری با هویتی کاملا ایرانی و اسلامی اشاره دارد. هنگامی‌که شعر معاصر فارسی را به زبان می آوریم گویی همراه می‌شویم با همه امیدها و آرزوهای ملت ایران، با همه بزرگی‌ها و بزرگواری‌های آن‌ها، با فهم و شعور بالای آن‌ها، با درک نوین ولی در عین حال متقن آن‌ها از جهان پیرامون، با نگرش ها و بینش های خاص و بکر از طبیعت. در یک کلام، شعر معاصر فارسی بازنوشته ای احساسی است از آن چه یک شاعر ایرانی در اعماق جان خود احساس می‌کند.  از این رو برماست که این احساس را به جهانیان نیز عرضه کنیم.

مجموعه «شب شعر معاصر فارسی» روزهای پنج شنبه ساعت 13:30 به وقت تهران از کانال بالکان شبکه جهانی سحر پخش می‌شود.

امتیاز شما