امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
تدارک رسانه‌های برون‌مرزی در بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی
تدارک رسانه‌های برون‌مرزی در بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی

برای جهانمرد

مشاهده ۱۲۶
۱۴۰۲/۱۰/۱۰- ۰۹:۲۴
تعداد بازدید:126

سیزدهم دی چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است که امسال با شعار«شهید القدس» گرامی داشته می‌شود. از ۱۰ تا ۱۷ دی‌ نیز به عنوان«هفته مقاومت» نامگذاری شده‌است. ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر و تولد امام خمینی (ره) نیز در تقویم کشور به ثبت رسیده‌ است. در این نوشتار مروری بر برنامه‌های تدارک دیده‌شده ازسوی معاونت برون‌مرزی در این مناسبت‌ها خواهیم‌ داشت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، از مهم‌ترین اقدامات مشترک و هماهنگ این رادیوها به‌مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی می‌توان به تولید و پخش برنامه‌هایی با موضوع بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره شهید بزرگوار، روز جهانی مقاومت، تولید و پخش ویژه‌برنامه‌هایی در خصوص خدمات و اقدامات ویژه و ارزنده «سردار اسلام» و مبارزاتش با داعش و افراطی‌گری در منطقه، تولید و پخش برنامه‌های گفت‌وگومحور و مصاحبه با کارشناسان و مفسران حوزه‌های مختلف به‌شکل حضوری یا ارتباط تلفنی در شرح اقدامات مؤثر سردار شهید، اختصاص بخش‌های مختلف خبری روزانه و شبانگاهی به پوشش اخبار از مراسم و مناسبت‌های مختلفی که به این منظور در شهرهای مختلف ایران، عراق و سایر کشورها برگزار می‌شود، اشاره کرد.

ایران الیوم، ارض المقاومه، عراق الرافدین، فلسطین الیوم، کونوللر سرداری، قیزیل سقاخانا، خداحافظ سردار، مستند داستانی انگشتر (ویژه شهادت سردار سلیمانی)، از چیزی نمی‌ترسیدم، سردار مقاومت، شهید جاویدان، مقاومت و مؤلفه‌های آن در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سردار مقاومت و سرباز ولایت از نگاه هم‌رزمان، میراث سردار سلیمانی، مؤلفه‌های امنیت و پایداری از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از جمله این برنامه‌ها هستند که بعد پخش از رادیوهای معاونت برون‌مرزی در وبگاه مرتبط با رادیوها نیز بارگذاری می‌شوند. همچنین تهیه و ساخت نسخه‌های شنیداری با محتوای ایثار و شهادت، زندگینامه حضرت امام خمینی (ره) و سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی به بیش از 20 زبان در رادیوها و رسانه‌های معاونت برون‌مرزی در وبگاه و سکو‌های ارتباطی منتسب به این معاونت از جمله دیگر اقدامات است.

شبکه رادیویی عربی و آفریقایی: کتاب صوتی «سلیمانی منا اهل العراق» (سلیمانی از ما اهل عراق است) به مناسبت فرا رسیدن چهارمین سالگرد شهادت سردار شپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط شبکه رادیویی عربی و آفریقایی تولید و منتشر شده‌است.

کتاب «سلیمانی منا أهل العراق» حاوى خاطراتى از چندین شخصیت عراقی و فرماندهان «حشد شعبی» است که از نزدیک شاهد مجاهدت و جان‌فشانى‌هاى خالصانه سردار حاج قاسم سلیمانى در راه دفاع از حریم اهل بیت (علیهم‌السلام) در عراق و دفاع از ملت و آزادسازى مناطق اشغال شده توسط داعش در آن کشور است. اولین موضوع درخور توجه در متن این کتاب، اظهار ارادت عمیق آنان به سردار شهید و تاثیر شهید سلیمانی بر آن شخصیت‌هاست. در کتاب ۵۶۰ صفحه‌ای«سلیمانی از ما اهل عراق است»، به تشریح نقش سردار شهید سلیمانی در خطرناک‌ترین سه سال تاریخ معاصر عراق پرداخته شده‌است. این کتاب گویا (المکتبة الصوتیة) در 89 قسمت، نسخه صوتى از کتاب «سلیمانی منا أهل العراق» به قلم ابو لواء البهادلی، محصول گروه نمایش شبکه عربی و آفریقایی، با تهیه‌کنندگى هورا بلال، روایتگرى عدنان اشکورى و نظارت لیث ترابچى تولید شده‌است.

شبکه تلویزیونی الکوثر به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، روز مقاومت و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، برنامه‌های «خلیه حب» (خانواده) با موضوع شهید سلیمانی از نگاه خانواده شهدا، دو قسمت ویژه برنامه بزرگداشت سردار سلیمانی، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و ولادت حضرت امام خمینی (ره) با محوریت «سبک زندگی مقاومت با نگاه به شخصیت حاج قاسم و ابومهدی»، برنامه «رائد المقاومة» با موضوع شهید سلیمانی و محور مقاومت، برنامه «فلسطین الصمود» به تبیین و تشریح تحولات و معادلات جهانی و منطقه‌ای پس از شهادت حاج قاسم و تأثیر شهادت حاج قاسم بر معادلات منطقه‌ای و بین المللی، برنامه «الوجه الاخر» به موضوع «نقش حاج قاسم در تبیین، ترویج و تعمیق فرهنگ و سبک زندگی مقاومت» پرداخته می‌شود. همچنین پخش مستندهای«شهید القدس»، «جمال‌العراق»، «قبله من ابومهدی»، «خادم‌الرضا»، «رجل المیدان»، پخش بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص شهید سلیمانی در فهرست پخش این شبکه قرار گرفته‌است.

شبکه تلویزیونی جهانی سحر: کانال آذری شبکه جهانی سحر با پخش مستند«قهرمان» بازگوکننده حس و حال مردان و زنان ترکیه‌ای است که حاج قاسم را به عنوان یک قهرمان ستایش می‌کنند.

 مستند«ناجی» گزارش اختصاصی از نگاه جوانان ترکیه‌ای به سردار سلیمانی، برنامه‌های سیاسی«میز فلسطین» با موضوع حاج قاسم و فرماندهی مقاومت با تاکید بر«طوفان الاقصی»، «میز ترکیه» با موضوع رسانه‌های ترکیه و روایت مقاومت«سردار دل‌ها»، برنامه «کمپاس» با موضوع سردار سلیمانی و جغرافیای مقاومت و ... در فهرست پخش قرار گرفته‌اند.

کانال بالکان شبکه جهانی سحر: «پادکست فلسطین» نام یک مجموعه تلویزیونی 13 قسمتی است که به تهیه‌کنندگی هیمزو میهایلوویچ در دفتر نمایندگی سازمان در بوسنی و هرزگوین تولید شده‌است.

در این برنامه، صباح‌الدین شاریچ، به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های حقوق بین‌الملل و جرم علیه بشریت دانشگاه سارایوو، میزبان عثمان سوفتیچ، از تحلیل‌گران ارشد خاورمیانه در منطقه بالکان است تا به ریشه‌یابی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی بپردازد. تاریخ فلسطین قبل از اشغال‌گری رژیم صهیونیستی، روند اشغال‌گری رژیم صهیونیستی، ارتباط کشورهای عربی با مسئله فلسطین، نقش گروه‌های یهودی ضد صهیونیسم، بررسی نقش انقلاب ایران و امام خمینی (ره) در هویت‌بخشی به مسئله فلسطین و تبیین نقش‌آفرینی گروه‌های مقاومت از محورهایی است که در این برنامه بدان‌ها پرداخته خواهدشد.

 کانال رادیویی و تلویزیونی کردی شبکه جهانی سحر به مناسبت روز مادر در برنامه تلویزیونی زنده و اجتماعی«ایستگاه» با دعوت از مادر نمونه کارآفرین کُردزبان، اختصاص، استقرار خبرنگار اختصاصی و برقراری ارتباط مستقیم با مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی در کرمان، پخش مستندهای «من قاسم سلیمانی هستم»، «سلفی با ابومهدی» و«حکمت سلیمانی» زبان‌گردانی شده به زبان کُردی، پخش مجموعه نماهنگ‌ هایی با عنوان «شهید قدس» در رادیو و تلویزیون سحر کُردی، پخش گزارش‌های اختصاصی از شهرهای مختلف ایران، اربیل و عراق با موضوع روز مقاومت و شهادت سردار سلیمانی در بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون سحر کُردی، پخش ویژه‌ برنامه‌های رادیویی به دو گویش هم‌زمان سورانی و کرمانجی و مرتبط با روز مقاومت و سالگرد سردار سلیمانی، تولید نسخه شنیداری با موضوع روز زن و شهادت سردار سلیمانی در فضای مجازی و وبگاه کانال سحر کُردی، رونمایی از ترجمه کُردی کتابی از سردار شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» در چهارمین سالگرد شهادت ایشان در معاونت برون‌مرزی، پخش 13 بخش از سخنان«سردار دل‌ها» در قالب نمایشنامه رادیویی در رادیو سحر کُردی با حضور صداپیشگان مجرب کُردزبان و نمایش این مجموعه‌ برنامه به‌صورت هم‌زمان از طریق رادیو، تلویزیون و فضای مجازی کانال (وبگاه شبکه و رادیونمای سحر کُردی) و ....

کانال اردوی شبکه جهانی سحر برای چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، در برنامه زنده و اجتماعی «نیادن» به این مناسبت می‌پردازد. این کانال پخش مستندهای«سلفی با ابومهدی»، «حکمت سلیمانی»، «آزادی موصل» و«من قاسم سلیمانی هستم»، پخش نماهنگ‌های«سردار دل‌ها، پاشو برادر، در مسیر کربلا، رقص در خون، سلیمانی‌ها در راهند، مکالمه با بی‌سیم، امیر حقیقت، باور دل، برادرانه، پاداش مجاهدت، روز وصل، ستاره شب، سردار وطن، عقیق مقاومت، مکتب درس آموز، مناجات حاج قاسم» و... را در فهرست پخش خود قرار داده‌ است.

 شبکه خبری العالم پخش مستند«شیدایی» در شش قسمت و مستند مصاحبه«اشک» را در فهرست پخش خود قرار داده‌است. همچنین ساخت مستندی با موضوع«ابومهدی المهندس» نیز در دستور کار قرار دارد. در برنامه‌های ثابت روزانه«مصباح جدید» و «ذاکرة التاریخ» نیز به موضوع سالگرد شهادت سردار دل‌ها پرداخته می‌شود.

گروه فرهنگ و معارف اسلامی ساخت برنامه‌ای را با موضوع زندگی شهید سلیمانی به نام«سرباز وطن» در پنج قسمت با عناوین«کودکی و نوجوانی»، «دفاع مقدس و جنگ تحمیلی»، «بعد از جنگ»، «فرمانده سپاه قدس» و«شهادت» تولید کرده و در اختیار رادیوهای معاونت برون‌مرزی قرار داده‌است تا پس از زبان‌گردانی از این رادیوها پخش شود.

شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی وی با تمرکز بر سالگرد شهادت سردار سلیمانی در برنامه «ایران امروز» با عنوان شهید قدس، به معرفی شهید سلیمانی به عنوان برجسته‌ترین فرمانده سپاه قدس و تاثیری که این شهید در ایجاد اجماع و هماهنگی و طراحی راهبرد برای مقابله با رژیم صهیونیستی در میان نیروهای منطقه داشت، می‌پردازد.

همچنین در این برنامه عمق و دلیل محبوبیت سردار سلیمانی در میان ایرانی‌ها، عراقی‌ها، سوری‌ها، لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها مورد واکاوی قرار خواهدگرفت. برنامه«به طور خلاصه» به نقش سردار سلیمانی در جان گرفتن مقاومت اسلامی، برنامه «10 دقیقه» به بررسی نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در نابودی داعش و معرفی داعش به عنوان بازوی تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، برنامه«جریان خاورمیانه» با محوریت شهید سلیمانی و هماهنگی میان نیروهای مقاومت در منطقه برای مقابله با رژیم صهیونیستی روی آنتن می‌رود. همچنین سردار سلیمانی و مسئله فلسطین از نگاه ناظران بین‌المللی در برنامه «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی» و نقش سردار سلیمانی در متحد کردن مذاهب برای مبارزه با صهیونیست‌ها در برنامه «نگاهی به اسلام» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان هیسپان تی وی برنامه «چند رسانه‌ای» این شبکه با محوریت سیاست خارجی و سردار سلیمانی، «برچسب» با موضوع بررسی توییت های چهره‌های سرشناس درباره شهادت حاج قاسم، «ویکی هیسپان» با محوریت بررسی اقدمات و تاثیرات سردار سلیمانی و «پرونده فلسطین» با موضوع بررسی اقدامات شهید سلیمانی برای پیشبرد اهداف محور مقاومت، برنامه گفت‌وگو محور«شیشه دارو» با حضور مهمانان، ابعاد مختلف زندگی، اقدامات و تاثیرات فعالیت‌های شهید سردار سلیمانی را به سمع و نظر مخاطبان خود می‌رساند.

پخش مستندهای«شهید قدس» با موضوع بررسی اقدامات شهید سلیمانی در حمایت از فلسطین و تلاش‌ها و مجاهدت‌های سردار شهید سلیمانی در راه آزادی قدس شریف، «پاییز 50 سالگی» نیز که روایتی است از شهید محمد جمالی از خاطرات جبهه و ارتباطش با سردار شهید سلیمانی، «خاطرات آن مرد»، «بغداد 01:20»، «فرمانده خوب»، «اوایل ژانویه»، «قاسم»، «چند قدم آن‌طرف‌تر» و «محاصره 360 درجه» با موضوع شهید سلیمانی برای مخاطبان اسپانیایی زبان خود برای پخش در این ایام در نظر گرفته‌ است.

همچنین به سبب پخش فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از شبکه هیسپان تی وی علاوه بر بررسی این فیلم، به نقش سپهبد سلیمانی در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نیز پرداخته می‌شود.

 شبکه هوسا تی وی معاونت برون‌مرزی در چهارمین سالگرد «شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی»، با برنامه‌های«آفریقا با سردار دل‌ها»، «بیعت با شهیدان مقاومت» که به اقدامات و تلاش‌های این شهید اختصاص دارد و مخاطبان خود در کشورهای قاره آفریقا را با این چهره بین‌المللی جبهه مقاومت آشنا می‌کند.

هوسا تی وی همچنین در بخش‌های مختلف خود، با مخاطبان آفریقایی شبکه ارتباط برقرار می‌کند و نظرات آن‌ها را در باره شهید سلیمانی و روز جهانی مقاومت جویا می‌شود.

 

 

 

امتیاز شما