امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

تولید مستند استاد رضوی سروستانی در صدا و سیمای فارس

مشاهده ۱۱۲
۱۴۰۲/۱۰/۲۰- ۱۹:۲۲

مدیرکل صداوسیمای فارس در دیدار با خانواده زنده یاد استاد رضوی سروستانی از ساخت مستندی از این استاد آواز ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای فارس با حضور در منزل فرزند بزرگ استاد سید نورالدین رضوی سروستانی با خانواده این هنرمند به نام فارس دیدار و گفتگو کرد .

مدیرکل صدا و سیمای فارس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این استاد پیشکسوت هنر موسیقی و آواز گفت: مرحوم استاد رضوی سروستانی از پیشکسوتان صدا و سیما محسوب می‌شود که بزرگترین هنر خود را برای خدا می خواست و از این جهت نام او ماندگار خواهد بود.

دکتر پهلوانیان گفت: طرح مستند استاد رضوی سروستانی به زودی در صدا و سیمای فارس آماده و ساخت آن آغاز خواهد شد تا هنر ارزشمند این استاد بزرگ آواز کشور که زندگی خود را وقف اعتلای هنر اصیل موسیقی ایرانی کرده به نسل جدید معرفی شود.

سیدسعید رضوی سروستانی فرزند بزرگ استاد رضوی سروستانی با اشاره به ابعاد اخلاقی و معنوی و هنر ذاتی استاد رضوی سروستانی گفت: اخلاق و منش وی در بین شاگردانش زبان زد بود و صدای او بوی معنویت می داد و در سال های اخیر تلاش شده آثار مختلف استاد رضوی سروستانی گرد آوری شود که نیاز است برای ماندگاری و معرفی این هنر اصیل ایرانی و هنرمندان برجسته این دیار حمایت های لازم صورت پذیرد.

سیدحامد رضوی سروستانی دیگر فرزند استاد رضوی سروستانی نیز با اشاره به لزوم معرفی هنرمندان بزرگ استان فارس گفت: دغدغه پدر این بود که آواز و ردیف های موسیقی اصیل ایرانی در عرصه هنر موسیقی کم رنگ نشود و محفوظ بماند.

سیدنورالدین رضوی‌سروستانی۲۱ فروردین ۱۳۱۴ در سروستان دیده به جهان گشود و از استادان مسلم آواز و موسیقی اصیل ایرانی بود که از سن ۲۰ سالگی یادگیری موسیقی را در شیراز نزد استاد مشیر معظم افشار آغاز کرد.

رضوی سروستانی در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل آموخته‌های خود به تهران رفت و از محضر اساتید بزرگی در هنر موسیقی و آواز بهره‎های فراوان برد.

صدای استاد رضوی سروستانی برای نخستین بار در سال ۱۳۳۷ از رادیو شیراز پخش شد و آرام آرام مخاطبانی را به خود جذب کرد.

وی برای گسترش و شناساندن موسیقی اصیل ایرانی و شیوه صحیح آواز از سال ۱۳۵۲ با همکاری گروه‌های موسیقی شیدا، سماعی، درویش، مولوی، پرویز مشکاتیان، استاد فرامرز پایور، استاد حسین علیزاده کنسرت‌های بسیاری در ایران و خارج از ایران اجرا کردند.

رضوی‌سروستانی در مدت بیش از چهل سال عمر هنری خود علاوه بر تربیت شاگردان بسیار، ده‌ها تصنیف از خود بر جا گذاشت و در اردیبهشت سال ۷۹ به دیار ابدی شتافت.

تصاویر

امتیاز شما